Hej,
Jeg valgte for første gang at præsentere min kæreste overfor mine bedste venner nytårsaften, og vi havde det rigtig sjovt. Min bedste ven fik min kærestes Snapchat, og jeg tænkte bare, at det var godt at alle kom godt ud af det med hinanden. Synes dog, at det er underligt at min bedste ven snapper mere til min kæreste end han gør til mig. Kan ikke lade være med at være lidt sur over at han forsøger at skrive privat med min kæreste. De har ingenting at snakke om, så det føles bare som om han prøver at charmere sig ind på hende. Jeg snakkede med min kæreste om det, men hun sagde at der ikke var noget i det fra hendes side, og jeg tror selvfølgelig på hende. Ved ikke om jeg burde sige det til min ven også, da det forsat står på. Han er bare alligevel en meget nær ven, men han tænker ofte lidt for meget på sig selv….
Har været i en lignende situation før hvor jeg ikke gjorde noget, og min ven (en anden) ”stjal” en flirt fra mig.
Vil helst gerne være cool og ikke skabe unødvendig drama.
Håber i kan give mig nogle gode råd.

(Dreng, 19 år)
Hej Dreng på 19 år
Det lyder til, at du går rundt med en masse bekymringer og tanker, som fylder en del. Det kan være rigtig svært at have det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Når man tidligere har oplevet noget lignende, kan det godt få ens alarmklokker til at ringe
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det giver god mening, at du bliver utryg ved situationen, når du har stået i en lignende situation før, hvor det gik galt, og du oplevede at din ven stjal din flirt. Det er nemlig sådan med vores hjerner, at de husker sådan nogle ting. Så når man oplever noget som minder om det, så skynder hjernen sig at tænde for alarmklokkerne. Og på den måde prøver den at passe på en, for den har ikke lyst til at opleve det igen. Men sommetider kan det også gøre at tankerne og bekymringerne kommer til at fylde alt for meget. Og så er det helt naturligt, at man synes, at det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre. Derfor synes jeg også, at du skal have ros for, at du allerede har snakket med din kæreste om det – sejt! det skal du endelig blive ved med.
Snak med din ven om det
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog en snak med din ven om, at du ikke er tryg ved situationen. Du skriver, at han er en nær ven, og derfor tænker jeg også, at han gerne vil lytte og forstå, hvis du fortæller ham, at det er lidt ubehageligt, at de snapper så meget sammen.
Når man skal have sådan nogle snakke, er det en rigtig god at være opmærksom på ikke at komme til at skælde ud eller være sur, men i stedet fortælle, hvordan man selv har det. For når vi mennesker føler, at der er nogen som er sure og skælder ud, kan vi godt komme til at gå lidt i forsvarsmode, hvor man måske glemmer at lytte efter. Og i stedet selv bliver sur og forsøger at forsvare sig selv. Du kan tage et kig i vores artikel Lær at håndtere konflikter: red venskaberne. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an. Måske der er noget i den som du kan bruge.
Snak med dine andre venner om det
Når man går med en masse tanker og bekymringer, kan det være rigtig rart at dele dem med nogen, så man ikke skal gå med dem helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om, hvordan du går og har det. De er måske nogle af dem som kender dig allerbedst, og derfor tænker jeg også, at de gerne vil lytte og hjælpe. Det kan endda også være, at der er nogle af dem som har oplevet noget lignende. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om, hvad de gjorde, og om hvad du kan gøre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt. Jeg krydser fingre for, at I finder en løsning, og at du får snakket med din ven om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper