Hej
Jeg blev testet for corona for noget tid siden og det var en rigtig ubehagelig følelse. Nu går jeg konstant og tænker tilbage på den følelse og får det dårligt bare ved tanken

(Dreng, 19 år)
Hej Dreng på 19 år
Det er rigtigt træls, når man har haft en ubehagelig oplevelse med noget, der bliver ved med at fylde i ens tanker. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det lyder som om, det var rigtigt ubehageligt for dig at blive testet for corona. Og, at du nu har svært ved at slippe tanken om, hvor ubehageligt det var. Er det rigtigt forstået? Det er rigtigt træls, når en ubehagelig oplevelse sætter sig i tanker, for som regel vil man bare gerne glemme oplevelsen og komme videre, men det er også helt normalt. Vi er nemlig indstillet til at huske dårlige oplevelser. Dengang vi stadig boede på savannen, var det nemlig en rigtigt god ting, at vi huskede på de oplevelser, som havde været ubehagelige. For hvis vi nu havde spist nogle bær, der havde gjort os syge, så var det rigtigt smart, at vi kunne huske det, så vi ikke spiste de bær igen og blev syge af dem en gang mere.
Det bliver bedre med tiden
Selvom vi er indstillet til at huske på de dårlige oplevelser, så er det heldigvis også sådan, at jo længere tid der går, jo mindre popper oplevelsen op i ens tanker. Simpelthen fordi man får afstand til oplevelsen og derfor ikke kan huske alle detaljerne lige så godt mere. Måske du allerede har oplevet, at du tænker lidt mindre på coronatesten nu, end du gjorde de første dage, efter du var blevet testet?
Distrahér dig selv
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre, når tanken om coronatesten popper op, er at distrahere dig selv fra tanken ved at lave noget andet. For det er sådan med vores tanker, at jo mere vi giver dem opmærksomhed, jo mere kommer de til at fylde. Så når man har en tanke, der fylder helt vildt meget, så hjælper det tit at øve sig i ikke at give den opmærksomhed. Det kan man for eksempel gøre ved at give sig til at lave noget, som man synes er sjovt, når tanken popper op. Det kunne for eksempel være at danse til noget god musik, spille fodbold eller snakke med vennerne.
Vores hjerne er nemlig ikke så god til at gøre to ting på en gang. Så når man er koncentreret om at lave noget, som man synes er sjovt, så kan ens hjerne ikke også fokusere vildt meget på den ubehagelige tanke, der fylder. Du kan også prøve at kigge i vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring. Der står nogle flere gode råd til, hvad man kan gøre, hvis ens tanker bliver ved med at kredse om nogle ubehagelige tanker eller følelser.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, at du syntes, det var ret ubehageligt at blive testet for corona? Det kunne være en god ven, dine forældre eller en helt tredje person. Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig også, at du skal prøve at gøre det. For det kan være rigtigt rart at få snakket med nogen om det, hvis man har oplevet noget, som man syntes, var ubehageligt.
Så får man nemlig tankerne om oplevelsen ud af hovedet, og det kan også nogle gange skabe lidt afstand til oplevelsen, så den kommer til at fylde mindre. Hvis du kender nogen, der også er blevet testet for corona, så ville det være oplagt at snakke med dem. For så kan du også få deres tanker om, hvordan de oplevede at blive testet for corona. Og måske der er nogen, der har haft det ligesom dig?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du finder en måde at slippe tanken om coronatesten på.
De bedste hilsner fra en Mindhelper