Jeg er voldelig, men jeg vil ikke være det. Jeg ved godt selv, men jeg kan ikke gøre noget ved det. For når det sker, glemmer jeg, at jeg ikke skal være voldelig.
Hej!
Jeg er voldelig, men jeg vil ikke være det. Jeg kan godt selv se det, men kan ikke gøre så meget ved det.Jeg er bange for at jeg vil miste alle mine venner på grund af det. Jeg har forsøgt at finde et kursus så man kan lære at styre det. Men det er ikke lykkedes endnu. Når det er at jeg er voldelig, så tænker jeg ikke over det, det er som om at jeg har glemt at jeg ikke skal være det i et øjeblik. Og derefter bliver jeg meget ked af det, fordi at jeg har været det.
Hvad skal jeg gøre for at stoppe?

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det lyder super ubehageligt, at du kommer til at blive voldelig, selvom du faktisk slet ikke vil være det. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt, at man ikke går alene med de svære følelser og tanker.
Vi bliver alle vrede
Det er rigtigt ubehageligt at komme til at blive voldelig, når man faktisk overhovedet ikke har lyst til at være det. For det er ikke nogen rar følelse overhovedet, at man kommer til at gøre andre mennesker ondt. Når man bliver voldelig, er det rigtigt ofte fordi, man bliver vred. For det der sker, når man bliver vred, er nemlig, at kroppen gør sig klar til at kæmpe. Og hvis vreden får rigtigt meget fat, så tager følelserne lige pludseligt over for fornuften. Det er der, hvor man kan komme til at gøre noget, som man kommer til at fortryde bagefter. Nogle kan for eksempel komme til slå, når de bliver rigtigt vrede, sådan som du gør. Mens andre måske får sagt en hel masse, de fortryder bagefter, fordi de har gjort andre rigtigt kede af det. Det er faktisk slet ikke unormalt, at det er det, der sker, når man bliver rigtigt vred. Men det er bare super besværligt og rigtigt ubehageligt, fordi man kommer til at gøre andre mennesker ondt, når man for eksempel kommer til at slå.
Ligesom vi alle sammen kan komme til at blive så vrede, at vi får gjort noget, vi fortryder, så er vrede også en følelse, vi alle sammen mærker til. Og selvom vrede kan være en rigtigt besværlig følelse, så kan det også være en rigtigt god følelse. For hvis andre for eksempel overskrider vores grænser, så er det rigtigt smart, at vi kan blive vrede, så vi kan få sagt fra. Så der kan være rigtigt meget power i vrede. Men den bliver besværlig og ubehagelig, når den får taget styringen for meget. Sådan så man lige pludseligt ikke selv føler, at man kan kontrollere det, når man bliver vred.
Giv dig selv et klap på skulderen
Jeg synes faktisk det er ret sejt, at du selv har ledt efter et kursus, hvor du kan lære at styre den her voldelige side. Fordi du godt selv kan se, at du er nødt til at lære at styre det, fordi det ikke er i orden at slå. Det er ikke alle, der har det ligesom dig, der er klar til at se det i øjnene. For det kræver noget mod at se, at man nogle gange kommer til at gøre noget, som faktisk gør andre mennesker ondt. Så det skal du altså virkeligt have et rigtigt stort klap på skulderen for. Og jeg tænker, at det kommer til at hjælpe dig rigtigt meget, når du skal til at lære at gøre noget andet end at slå.
Det er ikke dit ansvar alene
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du gerne vil lære at styre den her side af dig, der bliver voldelig. For det kan virkeligt ikke være særligt sjovt at have det sådan. Men jeg tænker også, at det ikke er dit ansvar helt alene at lære og styre den her voldelige side af dig. Og det virker også som om, du lidt selv har fornemmet det, når du netop har prøvet at finde et kursus, hvor du kan lære at styre det. Selvfølgeligt er det dig selv, der i sidste ende skal lave det hårde arbejde med dig selv for at lære at gøre noget andet i stedet for, når du får lyst til at slå. Men det er ikke noget, du skal stå alene med. Det er noget, du skal have hjælp og støtte til fra en voksen.
Med det sagt, så er der alligevel nogle små tips og tricks, man kan bruge til at kontrollere sin vrede lidt. Det ene af de råd er et ældgammelt et, som du måske har hørt før; det er nemlig at stoppe op, trække vejret og tælle til 10, når man kan mærke at vreden er på vej. Det kan lyde så simpelt, men det er faktisk tit ganske effektivt. Når man tæller til 10 eller 20 eller 30 inden, man gør noget, giver man nemlig vreden tid til at køle lidt af. Og når man giver vreden tid til at køle af, så giver man også fornuften tid til at tage over for vreden. Så bliver det tit lidt nemmere at lade være med for eksempel at slå. Fordi man så lige pludseligt har fornuften til at huske en på, at det ikke er en god idé. Du kan læse flere gode råd til at styre sin vrede i den artikel, jeg har linket til, hvis du har lyst.
Sig undskyld
Du skriver, at du frygter, at du kommer til at miste dine veninder på grund af den her voldelige side. Og det giver virkeligt god mening. For man kan desværre virkeligt komme til at såre andre og gøre dem kede af det, når man kommer til at slå. Derfor tænker jeg også på, om du mon husker at sige undskyld bagefter, når du er faldet ned? Ellers synes jeg virkeligt, at du skal gøre det.
Tag fat i dem og sig til dem, at du er rigtigt ked af det, fordi du godt ved, at det slet ikke er i orden at slå. Men at du virkeligt arbejder på at blive bedre til at lade være. De fleste mennesker bliver nemlig rigtigt glade for, at man fortæller dem, at man godt ved, at man gjorde noget overfor dem, der ikke var okay. For så ved de, at man ikke bare er ligeglad med dem. Men at man faktisk har tænkt på dem, og at man også bekymrer sig for dem.
Snak med en voksen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en voksen om det her. For som jeg skrev i et af de tidligere afsnit, så er det her ikke noget, du skal klare helt alene. Det er noget, du skal have hjælp til. For det må være sindssygt hårdt at gå at slås med den her voldelige side af dig helt alene. Og jeg forestiller mig også, at der må komme helt vildt mange svære følelser med den her voldelige side, som også ville være virkeligt gode at få snakket om.
Jeg tænker på, om du mon kan snakke med dine forældre om det? Dine forældre har nemlig også et ansvar for, at du trives, og at du har det godt. Og de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe og støtte, hvis der er noget, der er svært for en. Fordi de holder af en og bare gerne vil have, at man har det godt.
Men du kan måske også tage fat i en lærer oppe i din skole. For jeg forestiller mig, at der måske også er nogle af de her episoder, hvor du bliver voldelig, der sker oppe i skolen. Og derfor kunne det måske være rigtigt rart at have en lærer som din allierede. Så kan din lærer nemlig snakke med dig om, hvad det var der skete, når det er sket. Og han eller hun kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad I kan gøre for at forhindre, at det sker igen.
Jeg tænker også, at der er en chance for, at din lærer måske ved, om der er et kursus i din kommune, hvor du kan lære at gøre noget andet end at slå, når du får lyst til at blive voldelig. For jeg ved, at der findes sådan nogle kurser rundt omkring i landet. Men nogle gange kan de godt være lidt svære at finde frem til selv, fordi man skal vide, hvad man skal søge efter. Hvis ikke din lærer ved det, så er jeg i hvert fald næsten sikker på, at din lærer ved, hvem han eller hun skal spørge for at finde ud af det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg virkeligt, at du får snakket med nogen om det her. Så du kan få noget hjælp til at finde ud af, hvordan du kan gøre noget andet end at blive voldelig, når du får lyst til at slå. For jeg kan dælme godt forstå, at det ikke er særligt rart at komme til det.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper