Hej Mindhelper
Jeg har ikke energi til noget som helst jeg føler mig så værdiløs og spild af ressourcer jeg prøver konstant at gå ud og lave noget fysisk fx at kravle i træer eller gå en tur i skoven men det er altid bare noget jeg gør ikke noget jeg nyder jeg føler absolut ingenting heletiden andet end tomhed jeg har haft tanker hvor jeg begår selvmord og ser hvordan folk i mit liv ville reagere jeg ved ikke hvor de tanker kommer fra og hvad jeg skal for at få dem væk jeg er træt af livet men jeg vil ikke dø jeg er træt af alting og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det bedre jeg aner ikke noget overhovedet

(Dreng, 13 år)
Hej Dreng på 13 år
Hold op, hvor lyder det som om, du er inde i en svær periode lige nu. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vej imod at få det bedre.
Du gør meget rigtigt
Jeg får helt ondt i maven på dine vegne, når jeg læser dit brev. For det lyder godt nok, som nogle hårde tanker du kæmper med. Det er nemlig nemlig super hårdt at gå rundt at føle, at man er værdiløs og spild af ressourcer. For alle mennesker har brug for at føle, at de har værdi. Men jeg tænker ikke, at du er hverken værdiløs eller spild af ressourcer, for vi har alle sammen en værdi som mennesker. Og jeg er næsten sikker på, at der er nogen i dit liv, der ville savne dig rigtigt meget, hvis du ikke var her mere. Også selvom det måske kan være svært at se lige nu.
Når man har det så svært, som du har det, så er det helt normalt, at man føler sig helt tom for energi. For det kræver rigtigt meget energi at gå rundt og have det rigtigt svært. Men du gør allerede noget helt rigtigt ved at forsøge at holde dig i gang ved at lave noget fysisk. Og det skal du virkeligt have stor ros for. For det kan ikke være nemt for dig, når du har det, som du har det. For selvom det måske ikke føles som om, det hjælper lige nu, så hjælper det på den lange bane. Hvis man helt holder op med at gøre noget, så får man det nemlig værre. Så bliv endelig ved med at gå ture og klatre i træer så meget, som du har overskud til.
Snak med nogen
Du spørger, hvad du kan gøre for at få det bedre. Og jeg har faktisk allerede taget hul på mit bedste råd til det. Det er nemlig, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det. For når du har det, så svært som du har det lige nu, så skal du ikke klare det alene. Det er det alt for tungt til. Det ville være for tungt for selv den stærkeste mand at skulle bære rundt på alle de svære tanker og følelser alene. Så det er noget, du skal have hjælp til at klare. Men for at du kan få den hjælp, som du har brug for, for at få det bedre, så er du nødt til at fortælle nogen, hvordan du har det.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med? Kan du for eksempel snakke med dine forældre? Hvis du kan det, så ville det nemlig være rigtigt oplagt at gøre det. For jeg gætter på, at det er dine forældre, der er tættest på dig lige nu. Det er også dem, der har ansvaret for dig, så det er dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig. Og det er jeg også næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil.
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, er der så en anden voksen i dit liv, som plejer at være god til at lytte til dig, som du kan snakke med? Det kunne for eksempel være en sød lærer på din skole eller en anden fra din familie. Hvis det er svært for dig at skulle fortælle dem om, hvordan du har det ansigt til ansigt, så kan du også skrive det til dem i et brev. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvordan du siger det. Det vigtigste er, at du får det sagt.
Tag fat i Livslinien
Du skriver, at du også har fået tanker om selvmord. Og at du ikke helt ved, hvor de kommer fra. Men det er faktisk slet ikke unormalt, at man kan få selvmordstanker, når man har det rigtigt svært. Når man har det rigtigt svært, så kan det nemlig godt komme til at føles som om, at det aldrig nogensinde holder op med at gøre ondt. Og så kan døden komme til at føles som den eneste vej ud. Men som du selv så fint skriver, så er det som regel ikke døden, man ønsker. Man ønsker bare at komme væk fra det i livet, der gør rigtigt ondt.
Jeg kan godt forstå, hvis det er rigtigt skræmmende at opleve de her tanker om selvmord. Men du skal vide, at der heldigvis er rigtigt langt fra at have tanker om selvmord til faktisk at handle på dem. Og det er et rigtigt godt tegn, at du gerne vil have dem til at gå væk, for det betyder, at du ikke har lyst til at handle på dem. Hvis tankerne om selvmord på noget tidspunkt kommer til at fylde for meget for dig, så kan du altid tage fat i Livslinien. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle rigtigt dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om dine tanker. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange unge, der har haft selvmordstanker. Og så kan du være helt anonym hos Livslinien. Så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det.
Snak med din egen læge
Jeg ved, at der er hjælp at få til at få det bedre, når man har det som dig. Men når man har det så svært som dig, så har man brug for den rigtige hjælp til at få det godt igen. Og et af de mennesker, der kan hjælpe dig med at få hjælp til at få det godt igen, er din læge. For din læge er også uddannet til at hjælpe, når det er noget psykisk, der er svært. Derfor synes jeg også, du skal snakke med din læge om, hvordan du har det. Når du er under 15 år, så skal dine forældre som udgangspunkt være med på det, hvis du skal have hjælp. Derfor ville det være en rigtigt god idé at tage dine forældre med til lægen. Men hvis du hellere vil tage til lægen alene, så kan du også sagtens gøre det. Så tænker jeg, at din læge nok skal hjælpe dig med at snakke med dine forældre.
Det er rigtigt hårdt at have det, som du har det lige nu. Men selvom det måske umuligt at få det godt igen, så kan det godt lade sig gøre. Det kræver bare den rigtige hjælp. Derfor håber jeg, at du får snakket med nogen, som kan hjælpe dig. Og så håber jeg inderligt, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper