Hej Mindhelper
Jeg er træt af alt. Jeg er så fucking træt af at stå op hver eneste dag gå i skole komme hjem lave lektier spise og i seng. Hvad er meningen? Hver eneste dag er det eneste jeg hører. “Kom nu det en nem opgave du har en lys fremtid.” Det har jeg hørt hele mit liv. Jeg har altid være det det i vennegruppen der spiller dum men det sekund vi har lektier for laver jeg alt og jeg laver det rigtigt.Jeg er bare så træt af at folk forventer ting af mig. Jeg har ikke energi til at gå i skole, til at lave lektier, til at være sammen med mine ‘bedste veninder’ som faktisk bare er en hovedpine. Træt af at passe mine niecer træt af at snakke med min famile træt af ALT. Jeg har prøvet at tage kontrol, prøvet at sulte migselv prøvet at cutte migselv. Det gav mig frihed i starten men nu er det bare ligesom alt andet. Jeg droppede begge dele. Hver gang jeg prøver noget nyt ender det med bare at være en del af den cyklus jeg prøvet at slippe bæk fra. Jeg er bare så fucking træt og vil bare gerne dø. Så behøver heg ikke tænke på om jeg ser tyk ud i den ene trøje. Eller om jeg ef god nok i skolen. Jeg vil ikke begå selvmord, men hvis nogen kommer imod mig fuld fart står jeg helt stile. Jeg vil bare dø

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er rigtig svært at være dig for tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Forventninger
Du skriver, at du er træt af at stå op, tage i skole, komme hjem, lave lektier, spise aftensmad og gå i seng. Når man kører i den samme trummerum hver eneste dag og skal nå en masse, kan man godt blive fyldt op af det. Og det kan både dræne en for energi, og måske gøre en vred og frustreret.
Sådan tror jeg, at der er rigtig mange unge, som har prøvet at have det. For mange unge oplever, at der er mange forventninger til dem. Det kan være hammerhårdt at forsøge at nå rundt om det hele. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du føler at du ikke har energi til noget og er træt af det hele.
Tanker om at dø
Når man har det rigtig svært og er overvældet, kan tankerne om at dø godt dukke op. Også uden at man har lyst til at begå selvmord. For tit handler tankerne ikke om, at man egentlig gerne vil dø. Men om, at der er noget inde i en, som er rigtig svært, og som man har svært ved at se sig ud af. Og det lyder til, at der er flere ting inde i dig, som bøvler lige nu. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du bliver overvældet og frustreret over det hele.
Men heldigvis kan man godt få det bedre. Nogle gange skal man bare have lidt hjælp. Og du har allerede taget et rigtig vigtig skridt på vejen ved at skrive herind – så mega sejt!
Snak med dine forældre
Noget af det allerbedste man kan gøre, når man har det svært er at tale med nogen om det. For ofte bliver det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Lidt ligesom, hvis man får en hånd med at bære en tung kuffert.
Dine forældre er måske nogle af dem, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte dem, hvordan du går og har det. Så kan de måske også hjælpe dig med at få noget hjælp eller komme et smut til lægen.
Hvis du synes, at det er svært at fortælle om, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken.
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med det selv. Det kan fx være en lærer eller en anden voksen, som du er tryg ved.
I vores artikel om at få hjælp på sin skole, kan du også læse lidt mere om, hvordan skolen kan hjælpe dig.
Livslinien
Når man har det rigtig svært er det ikke ualmindeligt, at man kan have tanker om at dø, men det er rigtig vigtigt at tale med nogen om dem. Og her er Livslinien rigtig god. For hos dem sidder der en masse super søde og dygtig rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har tanker om at dø. Så de skal nok gøre alt, hvad de kan for at gøre samtalen så tryg for dig, som muligt. Det er helt gratis og anonymt.
Tag et smut til lægen
Læger ved en hel masse om, hvordan vi mennesker fungerer – både udenpå og indeni. Derfor er læger også rigtig gode at snakke med, når man har det svært. Lægen kan også hjælpe med dig med finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen og fik snakket om, hvordan du har det.
Nogle unge synes, at kan være en stor mundfuld at skulle snakke med lægen om at de har det svært. Hvis du også har det sådan kan det være en god ide fx at tage en forældre med som kan hjælpe og støtte en.
Det er hammerhårdt, når man føler sig drænet og træt af det hele. Derfor håber jeg også rigtig meget på, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper