Hej brevkasse.
Jeg er rigtig bange for at blive ældre. Jeg fyldte 18 i august, hvilket jeg virkelig ikke så frem til. Jeg er selvfølgelig glad for alle foredelene ved at være 18, men tanken om at blive ældre skræmmer mig. Jeg har altid været en tryghedsnarkoman og kunne heller ikke sove ude før jeg blev omkring de 11 år. siden da har jeg dog været på udveksling i USA i 8 måneder uden familie og venner. Min bror flyttede hjemmefra sidste år hvilket jeg havde det rigtig svært med og min søster flytter højst sandsynlig efter sommerferien. Jeg er ikke klar til at blive ”voksen” og jeg græder mig i søvn flere nætter bare ved tanken om at jeg skal flytte en dag. Jeg føler at mit liv slutter når jeg bliver ældre mens jeg samtidig føler at jeg burde leve mit bedste liv nu inden at min ungdom slutter. Jeg får dårlig samvittighed når jeg bliver hjemme fordi jeg føler at jeg skal have så mange minder og historier som muligt inden at det er forsendt. Jeg kan jo ikke undgå at blive ældre, men jeg kan ikke holde tanken ud om at alt jeg er vandt til kommer til at ændre sig. Bare imens jeg skriver det her brev græder jeg alene på mit værelse ved tanken om det. Hvad kan jeg gøre?
Mvh pige på 18

(18 år)
Hej Pige på 18 år
Det lyder til, at dine tanker og bekymringer om at blive ældre fylder rigtig meget. Det kan være hammerhårdt, når bekymringerne fylder og gør en ked af det. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med selv.
Mange kan synes det kan være skræmmende at blive ældre
Du skriver, at du er rigtig bange for at blive ældre. Når bekymringerne fylder rigtig meget i ens tanker, kan det godt påvirke ens humør. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du bliver ked af det, når det med at blive ældre fylder så meget hos dig. Men du skal vide, at du langt fra er alene om, at være bange for at blive ældre. Det er noget som rigtig mange unge oplever på et tidspunkt. For voksenlivet kan godt føles lidt som et fremmed land. Og derfor kan det også virke skræmmende, når man oplever at tingene ændrer sig. Især hvis man er rigtig glad for det man kender og er vant til.
Og særligt når man bliver 18, kan det måske godt virke som om, at man bare skal være voksen, flytte hjemmefra og have styr på tingene. Men selvom man er voksen på papiret, er det langt fra alle, som rent faktisk føler sig voksne, når de er 18.
Alting behøver ikke at ændre sig, selvom man bliver ældre
Du skriver, at du ikke kan holde tanken ud om, at alt ændrer sig. Når bekymringerne kører rundt i hovedet på en, kan det godt blive lidt som en ond spiral, hvor de bare vokser sig større og større. Og så kan man godt komme til at sidde med en følelse af, at alt det man har nu, ændrer sig. Men heldigvis behøver det ikke at være sådan. Der er rigtig mange ting, som ikke ændrer sig, selvom man bliver ældre. Fx vil du altid være dine forældres datter, og de vil nok altid bekymre sig om dig. Derfor kan du også sagtens blive ved med at ses og skabe minder sammen med dem. Det kan bare være, at det er nogle nye former for minder, I skaber sammen. Lidt ligesom at de minder, du skaber sammen med din familie nu, heller ikke er de samme minder, du skabte dengang, du var lille og gik i børnehave.
Du kan også tage et kig på vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring. Jeg tænker, at der måske er noget i den, som kan hjælpe dig, så du kan nå at stoppe bekymringerne inden de ender i en ond spiral. Så du ikke skal blive ved med at gå og være så trist og påvirket af tankerne om at blive ældre.
Det er forskelligt, hvornår man er klar til at flytte hjemmefra
Du skriver, at du græder dig selv i søvn ved tanken om, at du skal flytte hjemmefra en dag. Det lyder rigtig hårdt. Og det får mig også til at tænke, at det lyder som om, at du ikke er klar til at flytte hjemmefra endnu. Og det er helt okay. Det betyder nemlig heller ikke, at du aldrig får lyst til at flytte hjemmefra. De fleste når til det punkt, hvor de er klar til at flytte, men det er meget forskelligt, hvornår det punkt er. For nogle er det måske når de er 18, men for rigtig mange er det først, når de er et par år ældre. Derfor er det også helt normalt, at tanken om at flytte hjemmefra kan føles fjern og skræmmende.
Snak med nogen om, hvordan du har det
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse tanker og bekymringer. Derfor er mit allerbedste råd til dig også at snakke med nogen om, hvordan du har det. For rigtig mange oplever, at alt det svære fylder lidt mindre, når man deler det med andre. Og det tænker jeg måsker kunne være rigtig rart for dig, så du ikke skal blive ved med at gå og være ked af det.
Det kan fx være dine forældre. De er måske nogle af de voksne, som er allertættest på dig. Og de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne lytte, når man har det svært. Det kan også være, at det kan være med til at punktere nogle af alle de bekymringer, som du går med. Så derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med dem om alt der her med at blive ældre.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle venner, som du kan snakke med det her om?
For det med at synes, at det er lidt svært at blive ældre, er noget som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet at have det sådan. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om jeres oplevelser. Og uanset om de kender til det eller ej, vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle svære ting.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, om det som er svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går og bøvler med bekymringer og er bange for at blive ældre. Og de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i og få en snak om, hvordan du har det.
Det kan være rigtig svært, når bekymringen om at blive ældre fylder meget. Derfor håber jeg også, at mit svar er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå og være så trist og bekymret.
De bedste hilsner fra en Mindhelper