Hej Mindhelper
Jeg er jaloux på min kærestes veninde. Jeg har kun mødt hende en enkelt gang, men jeg føler ikke hun har interesse for mig, hun er kun interesseret i min kærestes interesse og det gør mig usikker. Nu har hun inviteret til fest hvor nogen af de andre har deres kærester med, men jeg er ikke blevet inviteret. Det styrker min usikkerhed. Min kæreste er bevist om problemet, men vi ved ikke hvad vi kan gøre for at få jalousien væk. Han mener ikke hans veninde skal involves, mens jeg synes et et bedre indtryk af hende måske kunne ændre min usikkerhed.
Jeg håber i har nogle råd.
Hilsen Julie

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Jalosui er en rigtigt hård følelse, og den kan gøre rigtigt ondt, når den popper op. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Hun er din kærestes veninde
Jeg kan sagtens forstå, at det kan gøre dig usikker, at din kæreste har en veninde, som virker mere interesseret i din kæreste end i dig. For det er ikke så rart at være sammen med nogen, der ikke lader til at interessere sig super meget for en. Men samtidigt så tænker jeg også, at det er meget naturligt, at din kærestes veninde er mere interesseret i din kæreste, end hun er i dig. For hun er jo din kærestes veninde og de to har måske kendt hinanden længe. Derfor har de også en masse fælles oplevelser og interesser, som hans veninde sikkert gerne vil dele med ham og snakke om. Du kan jo prøve at vende situationen om. Hvis en af dine veninder havde fået en kæreste, hvem ville du så være mest interesseret i at snakke med? Din veninde eller din venindes kæreste?
Jalousi er en helt normal følelse
Du skriver, at hverken du eller din kæreste kan finde ud af, hvordan I kan få din jalousi til at gå væk. Og det giver virkeligt god mening, for selvom jalousi er en super hård følelse, så er det en helt normal følelse. Nogle møder den måske mere end andre, men det er en følelse, som vi alle sammen støder ind i en gang imellem. Jalousi kommer nemlig tit, hvis man elsker nogen rigtigt højt og derfor bliver lidt bange for at miste dem igen. Så du kan ikke bare få jalousien til at gå væk. For selvom det måske kunne være rart, så kan vi ikke styre vores egne følelser. De kommer og går, som det passer dem. Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre er at øve dig i at acceptere det, når jalousien popper op.
Det er nemlig sådan, at jo mere du kæmper imod jalousien, jo mere kommer den til at fylde. Når du kæmper imod jalousien, så giver du den opmærksomhed. Og de ting man giver opmærksomhed, er også de ting, der kommer til at fylde. Så næste gang jalousien popper op, kan du for eksempel prøve at sige til dig selv: “nå, nu mærker jeg jalousien igen. Det er rigtigt træls lige nu, for det gør ondt. Men det er bare en følelse, og det går over igen.” Det er sikkert hammersvært i starten, og det er okay. For det er en helt anden måde at prøve at tænke på, end du er vant til. Derfor kræver det nok også lidt træning, før det lykkedes. Hvis du har lyst til det, kan du også prøve at læse vores artikel om jalousi. Der står nemlig også nogle gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man bliver alt for jaloux.
Bliver du usikker?
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at jalousien popper op, fordi du blev lidt usikker på dig selv, da du var sammen med din kæreste og veninden. Er det mon rigtigt forstået? Det er i hvert fald meget normalt, at man kan blive lidt usikker, når man oplever, at et andet menneske ikke er så interesseret i en. For så kan der poppe en masse tanker op i hovedet som: er jeg ikke interessant nok? Er min kæreste i virkeligheden mere interesseret i hende end i mig? Og så videre. Jeg ved ikke, om det er noget, du kan genkende? Hvis det er, så tænker jeg, at det måske også kan hjælpe lidt på jalousien at arbejde med usikkerheden. For jalousi kan nemlig godt poppe op, hvis man bliver usikker på sig selv. Så hvis du synes, at det giver mening, så kan du læse vores artikel om, hvordan man kan give slip på sin usikkerhed. Måske er der også noget i den, der kan hjælpe dig.
Snak med din kæreste igen
Det er super godt, at du allerede har snakket lidt med din kæreste om den her jalousi. For jalousi i et forhold kan være svært at snakke om, men det er så vigtigt, at man gør det. Ellers kan jalousien nemlig komme til at bygge sig op og komme til at fylde mere og mere. Men jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med din kæreste om den fest, som hans veninde har inviteret til? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det.
Jeg tænker nemlig, at der kan være rigtigt mange grunde til, at nogle af de andre har kærester med, selvom du ikke er inviteret. Måske kendte veninden kæresterne i forvejen, fordi de var i en fælles vennekreds inden, de blev kærester. Måske var de slet ikke inviteret i første omgang, men har spurgt pænt, om de måtte komme med og så videre. Derfor tænker jeg heller ikke, at det behøver betyde noget, at du ikke er inviteret. Men det kan måske være meget rart at snakke det igennem med din kæreste.
Snak med nogle andre
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle, som du kan dele alle de her tanker og følelser med. Det kunne for eksempel være en rigtigt god ven eller veninde. For som jeg skrev, så er jalousi en meget normal følelse. Derfor tænker jeg også, at der er en god chance for, at den du taler med, også har oplevet at føle sig jaloux på et tidspunkt. Og jalousi kan nogle gange godt komme til at føles som sådan en lidt forbudt følelse, som man ikke må have. Derfor kan det nogle gange være rigtigt rart at vide, at man slet ikke er den eneste, der får den følelse ind imellem. Det kan jo også være, at den person du snakker med, har nogle tips og tricks til, hvad der plejer at hjælpe for dem i forhold til jalousien.
Jalousi er en super hård følelse, når den popper op. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, der måske har givet dig lidt ro på eller hjulpet dig lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper