Hej
Jeg er en pige på 16 år og jeg er lige startet på gymnasiet. Jeg har fået nogle rigtig gode venner, som jeg er glad for at være sammen med.
Efter skole er vi ikke så meget sammen endnu, men jeg tror det er pga. corona, og jeg håber at det vil komme senere.
Dog synes jeg at det virker som om at nogle af de andre fra klassen og egentlig også bare andre unge er virkelig meget sammen med deres venner, og tager alle mulige steder hen i fritiden. Det er som om andre unge fester mere, og egentlig bare virker meget mere fremme end mig. Det er ikke fordi jeg føler mig udenfor, jeg føler mig nok bare lidt mærkelig eller forkert fordi jeg ikke gør så mange af de ting som andre unge.
Jeg ved at jeg er en introvert person, men jeg bekymrer mig om, om jeg er for meget hjemme og for lidt sammen med venner.
Kh pige 16 år.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder rigtig dejligt, at du har fundet nogle gode venner, som du nyder at være sammen med. For det er bare rigtig rart at have gode venner. Men det lyder også til, at du går rundt med en masse bekymringer, og det kan være rigtig hårdt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Vi har forskellige sociale behov
Vi mennesker er meget forskellige. Nogle mennesker har brunt hår og andre har lyst hår, nogle elsker sushi og andre er langt mere til en snasket pizza. Og sådan er det også med vores sociale behov. Nogle mennesker har et rigtig stort socialt behov og lader op ved at være sammen med andre mennesker. Hvorimod andre mennesker har brug for at være alene for at lade op til at være sammen med andre mennesker. Og det ene er ikke meget rigtigt end det andet, det handler bare om hvad ens behov er.
Men derfor kan jeg sagtens forstå, at det kan være hammersvært, når dem omkring en tager ud og laver en masse ting. Det er nemlig helt normalt, at man sammenligner sig mennesker omkring en. Og så kan man godt komme til at føle, at man er anderledes, når man måske ikke har lyst til hele tiden at være social og tage til fest. Men du er slet ikke mærkelig, det er nemlig helt normalt at være introvert. Der er rigtig mange mennesker, som har det på den måde. Det er ca. halvdelen af befolkningen som er introverte. Hvis du har lyst til, at læse lidt mere om det at være introvert, kan du tage et kig på vores artikel Introvert – det er cool nok. For det er cool nok – det er lige så cool at være introvert og have brug for lidt alenetid, som det er at være til fester hele tiden. Der er ingen regler for, hvor meget man skal være sammen med ens venner. Det vigtigste er, at du føler sig tilpas og nyder det, når du er sammen med dine venner.
Snak med dine venner
Du skriver, at I ikke laver så meget sammen efter skole, og det lyder lidt til, at du egentlig godt kunne tænke dig at lave lidt flere ting sammen med dem. Er det rigtig forstået?
Hvis der er det, så kunne det være, at du kunne snakke med dine venner om det. Så kan det også være, at du kan finde ud af, om det er pga. corona, at I ikke lige laver så meget, eller om der måske er andre grunde til det. Det er desværre sådan, at corona sætter en stopper for mange af de sjove ting, man har kunne lave efter skole. Men heldigvis findes der stadig måder, hvor man kan være social. Det kan være, at I måske kan gå en tur? For så kan I holde god afstand, være udenfor og samtidig være sociale.
Jeg tænker også, at det kan være, at der er nogle af de andre som også synes, at det kunne være rigtig hyggeligt, at lave noget sammen. Men måske holder det tilbage, fordi det med at gå på gymnasiet og en masse nye mennesker er ret nyt. De fleste mennesker bliver rigtig glade, når andre foreslår at lave noget sammen. Derfor tænker jeg også, at dine venner ville blive rigtig glade, hvis du snakkede med dem om at lave noget efter skole.
Snak med dine forældre
Det kan være rigtig tungt, at gå rundt med alle sine bekymringer alene. Derfor er det også rigtig godt, at få delt sine bekymringer med nogle andre. Det kunne eksempelvis være dine forældre. De er måske nogle af de mennesker, som er aller tættest på dig. Det kan endda være, at dine forældre godt kan huske, hvordan det er at være ung og lige være startet i gymnasiet. Og måske har de også prøvet at have den følelse, som du sidder med lige nu. Det kan nemlig være rigtig rart at høre andres oplevelser og få snakket om det. For uanset om de har oplevet det eller ej, så vil de fleste forældre rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor tænker jeg også, at de vil lytte og blive glade, hvis du fortalte dem om de bekymringer, som du går rundt med.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få snakket om, hvordan du har det. Der sidder nemlig en hel masse rigtig søde frivillige klar til at hjælpe. De frivillige er vant til at snakke med unge om svære ting og derfor er også rigtig gode til at lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace og hvis du synes, at det er rarere, så kan du også sagtens være anonym. De frivillige gør altid deres bedste for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så I kan få snakket om lige præcis de ting, som fylder hos dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig og at du får snakket med dine venner om hvordan du har det, så du ikke skal gå og føle dig anderledes. Og husk på, at vi alle er forskellige og at det er helt OK at være introvert.
De bedste hilsner fra en Mindhelper