Hej Mindhelper
Jeg overvejer at skifte fritidsjob, fordi jeg er i tvivl om mit nuværende er det rigtige for mig. Jeg arbejder pt. i en dagligvarebutik, og det er egentlig meget fint, med søde kunder og nok at lave, men ofte kan jeg gå op til flere dage inden jeg skal have en vagt, og blive “nervøs” over det.
I den butik jeg sidder i kasse i, sidder jeg ikke kun i kassen, men har også til dels ansvar for en mindre bagerafdeling og udlevering af f.eks. lotto. Jeg har førhen døjet med angst, og tror derfor også at det spiller en rolle, både ift. at der ligger et vis ansvar i at skulle stå for alle de opgaver, men også når jeg bliver nervøs, dagene op til min vagt.
Nogle dage er jeg mødt ind, på nippet til at græde, men jeg har dog gennemført min vagt alligevel, og så er det forduftet. Dog tænker jeg ikke at det er normalt at have det sådan, eftersom jeg også har været ansat nogle måneder nu?
Både kolleger, chef og som sagt kunder er super søde, så vil det være dårlig stil at sige op nu? Og hvordan gør man det på en ordentlig måde?
Jeg håber I kan hjælpe <3
Tanker fra en nysgerrig pige

(Pige, 17 år)
Hej Nysgerrige pige
Det lyder til, at tankerne omkring dit arbejde fylder en del hos dig. Det kan være rigtig svært og forvirrende at gå og have det sådan. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det tager tid at falde til på et nyt arbejde
Når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder til, at du er glad for dit arbejde, men at der samtidig også er en masse svære tanker, som fylder en del. Når man lige er startet på et nyt arbejde, er det helt normalt at være lidt usikker og forsigtig. For sådan er det med os mennesker. Når vi starter på noget nyt, så tager det lidt tid, før vi falder til og bliver trygge ved de andre mennesker, som vi arbejder sammen med og alle de nye opgaver. Jeg tænker også, at det især er sådan, når man er deltidsansat, for så er man der måske kun et par gange om ugen, og det er måske forskellige mennesker, som man arbejder sammen med fra gang til gang. Derfor tænker jeg også, at det er helt normalt stadig at være lidt usikker, når du kun har arbejdet der i et par måneder.
Når man tidligere har haft angst, er det helt almindeligt at det stadig kan sidde under huden
Når man tidligere har haft angst, er det helt almindeligt, at det stadig kan sidde under huden på en. Det er ikke noget som bare helt forsvinder, og det er helt normalt at opleve, at angsten måske lige stikker hovedet frem, når man starter på noget nyt, som man er lidt nervøs for. Derfor er det måske heller ikke sikkert, at det ville hjælpe at skifte arbejde, for måske de svære følelser bare hopper med. Måske har du nogle teknikker som tidligere har hjulpet, når du kunne mærke angsten, som du kan prøve af, når du skal på arbejde? Jeg linker også lige til vores artikel om angst. Der står nemlig en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når angsten titter frem.
Du skriver, at du kan have det rigtig svært, lige inden du skal på arbejde, men at det så fordufter. Fordufter det mens du arbejder eller er det først når du har fri? For hvis tankerne egentlig forsvinder, mens du på er på arbejde, tænker jeg, at det måske godt kan være usikkerheden i det nye som måske spiller ind. Og sådan er der rigtig mange der har det. For de svære tanker, som kan komme lige inden man skal noget, er helt normale. Det er noget langt de fleste mennesker oplever fra tid til anden. De kan både komme, når man står og skal på arbejde, være sammen sine venner eller noget helt tredje. Og så kan det bare virke hammer ubehageligt og uoverskueligt, men rigtig mange mennesker oplever, at det faktisk er meget fint og hyggeligt, når de først er kommet afsted. Måske det er det samme du oplever?
Hvis det er det, så er det en rigtig god ide at tænke på alle de gode ting, der er ved ens arbejde. Det kan eksempelvis være de søde kunder, medarbejdere, gode opgaver eller noget helt tredje. For rigtig mange mennesker oplever, at selvom det kan være hammersvært, når man kan mærke alle de svære følelser lige inden man skal afsted, så fylder tankerne ikke helt ligeså meget, når man har gjort det mange gange og er blevet tryg i det.
Snak med din chef
Du skriver, at din chef er rigtig sød. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med han/hende om, hvordan du har det med arbejdet lige nu. For når man går rundt med en masse tanker omkring ansvar og opgaver, kan det være rigtig rart lige at få snakket med sin chef om, hvad det egentlig er for nogle forventninger, der er til en. På den måde kan man få punkteret nervøsitet-ballonen. Og så kan det også være meget nemmere at finde rundt i, når man ved helt præcist, hvad der er ens ansvar og hvad der ikke er.
Hvis du kan mærke, at du er utryg ved at have det ansvar, som du har lige nu, kan det også være en rigtig god ide at få sagt det til din chef. For så kan det være, at I kan blive enige om nogle opgaver, som du er tryg ved. Sådan så du ikke skal gå og være så nervøs for at skulle på arbejde. Ud fra hvad du skriver om din chef, tænker jeg, at han/hun vil blive rigtig for, at du fortalte ham/hende det. For mange chefer vil også gerne have, at deres medarbejdere har det godt, når de er på arbejde.
Mærk efter hvad der er rigtigt for dig
Det er super vigtigt, at man husker at passe på sig selv. Og det er kun dig som helt præcist kan mærke, hvordan du har det. Derfor kan jeg heller ikke fortælle dig, om du skal sige op eller ej. Du skriver, at du har en masse super søde kollegaer, kunder og en sød chef. Det er bare rigtigt rart, når man har det godt sammen med de mennesker, som man arbejder sammen med. Og sådan er det desværre ikke alle steder. Så måske du kunne give det lidt tid? og hvis du kan mærke, at det stadig er alt for svært for dig at være i. Så kan det være, at du måske skal overveje at sige op.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig. Mærk efter, og husk på, at det er helt normalt at blive lidt usikker i nye situationer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper