Hej
Jeg er en 13 årig pige og er hele mit liv blevet drillet pågrund af jeg er overvægtig. Jeg er begyndt at få kvalme når jeg kigger på mad og mister appetitten. Jeg kan ikke lide hvordan jeg ser ud ligemeget hvad jeg har på og hvor meget jeg ikke spiser føler jeg stadig ikke det ikke er nok? Det førte til at skære migselv. Og min veninde så det og begyndte at spørge ind til det. Jeg gik i panik og fandt på en løgn men ser hende stadig prøve at tjekke mine arme og gøre mig ubehagelig. Hvad skal jeg sige til hende?

(13 år)
Kære Pige på 13 år
Det lyder til, at du kæmper med nogle svære tanker for tiden. Det kan være mega hårdt, når man har ramt en periode, hvor det er sådan. Men jeg er glad for at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Drillerier
Du skriver, at du hele dit liv er blevet drillet, fordi du er overvægtig. Det er jeg ked af at høre. Det kan nemlig gøre hammer-ondt at blive drillet. Derfor er det heller aldrig okay, at andre driller en.
Når man er blevet drillet med sit udseende, kan det godt sidde i en lang tid bagefter. Måske begynder man at tænke mere over, hvordan man ser ud. Og så kan de selvkritiske tanker godt begynde at dukke op. Det tror jeg at mange unge, som er blevet drillet med deres udseende eller vægt, kan genkende. Mange kan også føle, at de bliver nødt til at lave om på sig selv. For hvis de ændrer på sig selv, så stopper drillerierne måske også. Men det er vigtigt for mig at sige, at det aldrig er den som bliver drillet, som skal ændre sig – det er dem som driller, der er galt på den.
Jeg tænker, at der måske kan være lidt hjælp at hente i artiklen Slut fred med din krop. I den er der nemlig nogle gode råd til, hvordan man lettere kan acceptere sig selv – for alle fortjener nemlig, at have det godt med sig selv.
Få hjælp til drillerierne
Det er ikke ens eget ansvar at få drillerier til at stoppe. Derfor vil jeg også råde dig til at snakke med en voksen om, at du bliver drillet. Det kan være en af dine forældre, en lærer, eller en helt tredje. Den voksne kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvad i sammen kan gøre, for at du kan få det bedre.
Du kan kigge på artiklen 7 gode råd til at stoppe mobning. Her er der lidt også råd til, hvad man kan gøre, hvis man bliver drillet.
Selvskade
Du skriver også, at du er begyndt at skære i dig selv. Når man skærer i sig selv, er det en form for et man kalder selvskade. Når man begynder at skære i sig selv, er det tit fordi, at man har det svært indeni. Måske er man ked af det, føler sig ikke god nok, eller noget helt tredje. Så kan selvskaden være en måde, at prøve at håndtere de svære følelser på.
Men selvskade ikke en god måde, at håndtere det svære på. For selvom det måske kan lette lidt i øjeblikket. Så fjerner det ikke det rigtige problem – at man har det svært. Derfor er det bedste man kan gøre når man er begyndt at skære i sig selv, at række ud efter hjælp.
Fortæl om det
Du skriver, at din veninde opdagede, at du havde skåret dig i armen.  Og du spørger, hvad du skal sige til hende. Mange unge som selvskader synes, at det kan være svært at tale om. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis du er i tvivl om, hvad du skal sige til hende. Men jeg tænker, at det aller vigtigste lige nu er, at du får sagt til en voksen, at du skære i dig selv. For det er ikke noget, som dig og din veninde skal stå med selv.
Så mit bedste råd er at tage fat i dine forældre, en lærer, eller en anden voksen, som du er tryg ved. For så skal du ikke blive ved med at gå med de svære ting alene. Du kan få råd til, hvordan man kan tale med sine forældre om svære ting i artiklen Guide til at tale med forældre. Den kan også sagtens bruges til andre voksne.
LMS
Hvis du gerne vil snakke med nogen ude fra, kan du også tage fat i LMS. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Hos LMS arbejder der nogle rigtig søde rådgivere, som sidder klar til at lytte. Nogle af dem har selv kæmpet med selvskade, og derfor ved de også, at det kan være svært at tale om.
Headspace
Et andet sted, som også er rigtigt godt, er Headspace. Headspace er et sted, man kan komme og få samtaler, når man har det svært. Hos Headspace arbejder der nogle dygtige frivillige. Man kan snakke om lige præcis det der fylder for en. Og intet emne er for stort eller småt. Du kan tjekke ud, om der ligger et Headspace-center tæt på dig. Ellers kan man også chatte med dem.
Det er hårdt at kæmpe med selvskade og drillerier. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar der kan hjælpe dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får talt med en voksen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper