Hej.
Jeg er en pige på 15 år, på det seneste har jeg været lidt ked af det fordi min ex. bedste veninde er blevet ramt af en slem depression og en anden veninde cutter sig selv. De snakker hele tiden om det i klassen og det er ved at blive ret ekstremt. Snakket meget med mine forældre om det og vi har taget den beslutning at jeg skal til at gå lidt væk fra det, da det har haft en stor indflydelse på mig. Det skal lige siges at jeg snakker med mine forældre om alt. Da jeg var ked af det prøvede jeg at sammenligene det med min venindes depression (hvilket jeg ikke skulle har gjordt) fordi hun har en sygdom hvor jeg ikke har. Jeg er en meget sensitiv person og kan hurtig overtænke. Så søgte jeg på nettet (Er det normalt at være ked af det? Hvad sker der hvis man er ked af det? Osv. Det skulle jeg aldrig har haft gjordt, forddi nette gør alting være. Nu tager mine forældre alt mit elektronik før jeg sover og må kun bruge det 1-2 timer om dagen, hvilket jeg takker dem meget for. Men til det underlige, om aften begynder der at dukke selvmordstanker op. JEG VIL ALDRIG GØRE DET men de dukker op om aften. Det er virkelig ubehagligt fordi jeg kommer aldrig til at gøre det, men de kommer bar

(15 år)
Kære du på 15
Det lyder godt nok til at der sker mange ting lige nu, som ikke er særligt nemme at klare. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er svært med veninderne
Du fortæller at din veninde og ex-veninde ikke har det så godt i øjeblikket. Og jeg tænker, at det er helt normalt, hvis det også påvirker dig. For når dem vi holder af har det svært, så kan det godt smitte lidt af på os. Måske bliver du bekymret for dem eller får rigtigt mange tanker om de ting, de taler om? Og det kan godt være svært og lidt ubehageligt at være i. Derfor skal du også have rigtigt meget ros for at snakke med dine forældre om det. For det skal du ikke gå med alene med, og de kan nemlig støtte og komme med lidt gode råd på vejen. Og det virker til, at du har nogle rigtigt søde forældre.
Hvad med din lærer?
Jeg kommer til at tænke på, om du måske kan prøve at snakke med en lærer om venindernes snak? Hvis det fylder så meget oppe i skolen, at det kan være svært for dig, at være i. Så kan læreren måske snakke med pigerne om, hvordan de har det. Og om de måske kunne skrue lidt ned for snakken om cutting og depression, når de er i klassen. Det tænker jeg ville være helt okay, at spørge om. Du kan eventuelt få dine forældre til at snakke med læreren om det, hvis det er rarest.
Du er helt normal
Du skriver, at du har googlet det her med, om det er normalt at være ked af det, og hvad der sker, hvis man er ked af det. Og det kan jeg sagtens forstå, at du bliver i tvivl om. Men det er fuldstændigt almindeligt at være ked af det i perioder. Det bliver de fleste mennesker mange gange i løbet af deres liv, og nogle gange i længere perioder af gangen. Der kan være mange grunde til, at man pludseligt kommer helt ned i kulkælderen. Ofte er der måske sket noget, som gør en ked af det. Eller man er træt i en periode. Eller man bare synes, det hele er lidt for meget. Men så er vigtigt at huske på, at følelsen typisk går over af sig selv igen. Du kan prøve at læse vores artikel med gode råd til, hvordan man håndterer tristheden. Du vil kunne se, at du faktisk allerede følger flere af rådene. Men prøv lige at tjekke råd 6 ud især. Det tror jeg måske ville være noget for dig.
Da jeg læste dit brev, tænkte jeg, at det er smart af dig og dine forældre at lave aftalen med elektronikken. Det er et råd jeg vil huske, hvis der er andre unge, som skriver ind med lignende tanker. For det tror jeg, der er mange, som vil kunne bruge.
Bryd med de tunge tanker
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er underligt, at der dukker selvmordstanker op om aftenen. Og det lyder til, at de kommer sådan lidt pludseligt – uden du helt forstår hvorfor.
Selvmordstanker kan være rigtigt ubehagelige at opleve. Men tankerne betyder ikke nødvendigvis, at man ikke har lyst til at være her mere. De kan sagtens komme, hvis man eksempelvis har været ked af det i en periode. Eller hvis man har svært ved at se sig ud af sine problemer. Så kan tankerne poppe op, fordi man simpelthen ikke kan overskue, hvordan søren man får det bedre.
Jeg tænker, at grunden til, at de netop rammer om aftenen er fordi, der er ro til at tænke. Eksempelvis hvis man ligger i sin seng. Og hvis det er det, som eksempelvis sker for dig, så kan et råd være, at distrahere dig selv lidt med noget andet. Måske ved at læse i en bog, høre musik eller skrive dagbog. Du kan læse mere om at bryde tunge tanker her.
Bliv ved med at snakke med mor og far om tankerne
Du skriver ikke, om du har fortalt din mor og far om tankerne. Men hvis du ikke har, så synes du skal gøre det. For det skal du ikke gå alene med. Det kan være lidt skræmmende, at skulle fortælle sine forældre om. Nogle unge er nervøse for at gøre deres forældre kede af det. Men de fleste forældre vil rigtigt gerne vide, hvad det er, som fylder hos deres børn, så de kan hjælpe dem godt videre. Og det lyder til, at dig og dine forældre sagtens kan snakke om mange andre ting.
Du er velkommen hos headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke lige er dine forældre – eller som ikke lige kender dig, så kan jeg varmt anbefale headspace. headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det der lige fylder. De er super søde, og der ligger en headspace i de fleste større byer. Du kan være helt anonym, og du kan starte med at kontakte dem på chat, hvis du har lyst.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig, og du snart kommer ovenpå igen. Jeg hepper på dig! Knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper