Hej!
Jeg ved virkelig ikke hvad der sker for mig for tiden… Jeg er hele tiden drænet for energi, jeg sover dårligt, jeg har slet ikke lyst til at være social osv osv… Jeg har tjekket, og jeg har alle tegn på depression, lige bortset fra det med selvmordstanker 🙁
Jeg føler mig slet ikke produktiv og det frustrere mig virkelig meget. Normalt plejer jeg at være kreativ og positiv, men lige nu får jeg absolut ingenting fra hånden overhovedet. Jeg hapser også meget af folk omkring mig og mit hovede bliver nemt fyldt op. Jeg bliver altid meget sur på mig selv når jeg bliver så irriteret på min familie, for de kan jo ikke gøre for at jeg er så skidesur i låget hele tiden 🙁
Jeg ved ikke hvornår det startede… Jeg har altid haft svært ved at give slip på negativiteten, og så ophober det sig ligesom og bliver tilsidst en stor sort sky der hænger over mit hovede hele tiden fordi jeg ikke får mine frustrationer ud. Engang begyndte jeg at klippe totter af mit hår af fordi jeg blev så sur på mig selv. Jeg klippede også noget af mit tøj i stykker – hvad nu hvis jeg er en kæmpe psykopat der tilsidst får slået nogen ihjel fordi jeg er så sur hele tiden? Jeg kan ikke holde tanken ud! :’(
Jeg har aldrig slået nogen eller noget som helst når jeg blev frustreret. Og jeg er altid meget stille og rar og venlig, og typen som alle kan komme til hvis de har brug for noget, typen som alle kan li’. Så derfor skræmmer det mig virkelig meget pludselig at have lyst til at slå folk 🙁
Jeg er altid meget groggy og tung i hovedet. Hvad nu hvis jeg er syg? Jeg har altid været en overtænker, hvilket ikke er særligt praktisk lige nu.
Jeg bliver også rigtig irriteret når min far f. eks siger: “hvis jeg var dig ville jeg tegne, synge og skrive noveller hele tiden! Hvorfor bruger du ikke dit talent til noget? Prøv nu lige og kom ind i kampen!” Nej, hvis du var mig ville du have det præcis som jeg forklarede ovenover!
Jeg er bare så stresset og trist hele tiden – det er ikke til at holde ud! Folk hiver og trækker i mig og jeg vil gerne gøre alle tilfredse – men om jeg orker…! Jeg har også mig selv at se til, men får dårlig samvittighed over ikke at være der for andre alligevel.
Skoledagene dræner mig og er ikke til at komme igennem.
Hvad gør jeg? Hvad er der galt med mig? Bliver jeg nogensinde glad igen, og får jeg nogensinde lyst til at være kreativ igen? 🙁

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder da godt nok til, at der er en masse tanker som farer rundt i hovedet på dig, og det kan bare være hammer svært og drænende.
Det er naturligt at være drænet for energi, når man har meget at se til
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at der ikke er noget galt med dig. Når man har meget hængende hovedet, gang i mange projekter og hele tiden skal være der for andre mennesker, så tærer det rigtig meget på ens energi. Derfor er det også helt naturligt, at du er drænet for energi, for det lyder til at du er lidt på overarbejde.
Når vi mennesker har rigtigt meget om ørene, så kan det godt hobe sig op og gøre os triste og frustrerede, og det kan være svært lige at se sig ud af. Derfor er det også helt normalt, at man fra tid til anden oplever, at have nogle af tegnene på depression, men hvis man har det sådan i længere tid, er det vigtigt, at tage det alvorligt.
Husk på, at det ikke er din skyld, du ikke har overskud til at være produktiv, at være positiv eller passe på alle andre. Det er simpelthen bare din krop der siger, at den har brug for en pause. Sådan kan man tit få det, når man har det svært. Og det handler ikke om, at man skal tage dig sammen. Det handler om, at du skal have noget hjælp, så du kan få det bedre igen. Heldigvis oplever de fleste, at få det bedre igen. Så selvom det virker rigtig uoverskueligt lige nu, så tænker jeg, at du nok skal blive glad igen. Og når du får lidt mere overskud tænker jeg også helt naturligt at til lyst til at være kreativ vil vende tilbage.
Hvad lader dine batterier op?
Du kan tænke på dig selv som et batteri. Et helt opladet batteri kan køre derudad og har masser af power, men når så al strømmen er opbrugt, bliver det nødt til at blive ladet op, for ellers dur det ikke til så meget. Det er lidt det samme med os mennesker, vi har også brug for at blive ladet op og få en pause sommetider. Ellers dur vi bare ikke til noget, og så er det en helt naturlig reaktion at ens lunte bliver lidt kortere og at man ikke har overskud til noget. Det kan også være en god ide, at finde ud af hvilke ting der giver ens lader ens batterier op og giver ro i maven. Det kan være en gåtur, en god serie på Netflix eller noget helt andet. Hvad lader dine batterier op? Du kan læse lidt mere om det i vores artikel om at pauser her.
Mindfulness kan skabe ro i hovedet
Du skriver også, at du bekymrer dig og overtænker en del. Og det er der rigtig mange mennesker der gør. Når man går rundt og bøvler med en masse tanker, kan det give uro i kroppen og derfor er det også helt naturligt at du sover dårligt. Og det kan være mega frustrerende, når man egentlig bare gerne vil sove. Eller i løbet af dagen, hvor tankemylderet også kan forstyrre, når man fx sidder i skolen. Derfor kunne det også være en god ide for dig, at prøve med noget mindfulness, som kan hjælpe med at skabe ro i hovedet, så tankemylderet ikke kører i ring. Hvis du har mod på, at give dig i kast med mindfulness, kan du læse mere om det her.
Du skal selv tage iltmasken på, før du kan hjælpe andre
Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke på, at det lyder til, at du er meget samvittighedsfuld og gerne vil være der for alle andre mennesker. Og det kan også være nogle rigtig gode egenskaber at have, men nogen gange kan man også komme til at bruge al sin energi på det.
Kender du ordsproget med, at man først selv skal tage iltmasken på før man kan hjælpe andre? Det samme gælder nemlig, når man har det svært. Også selvom man måske ofte har været vant til at være der for andre mennesker. Man har nemlig brug for at passe på sig selv, før man kan være noget for andre mennesker. Og det er helt OK.
Derfor er det også rigtig vigtigt, at man snakker med nogen om hvordan man har det. For det er alt for tungt at gå rundt og bære på alle de tanker og bekymringer alene.
Snak med dine forældre
Det er rigtig vigtigt, at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Hvis du snakker med dine forældre, kan det også være nemmere for dem at forstå, hvorfor du har en lidt kortere lunte og er drænet for energi. Det kan nemlig være svært for forældre lige at vide, hvordan deres børn har det. Og de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor bliver de fleste forældre heldigvis også rigtig glade, når deres børn fortæller dem, at de bøvler med nogle svære ting. For så kan de hjælpe, så man igen kan få det bedre.
Tag fat i lægen
Når dine forældre ved hvordan du har det, kan det også være, at de kan hjælpe dig med at få fat i lægen. Når man har det ligesom dig, er det en rigtig god ide at tage fat i lægen, og få fortalt hvordan man har det. Hvis man tror, at man måske har en depression er det rigtigt vigtigt, at man tager en tur til lægen. For lægen kan nemlig hjælpe en med at finde ud af om det er en depression man har eller hvad det ellers kan være, så man kan få den rigtige hjælp. Læger er vant til at snakke med unge om de ting som er svære. Og derfor er de også rigtig gode til at lytte og hjælpe.
Du kan også vise dine forældre det brev, som du har skrevet til os. For her beskriver du så fint, hvordan du går og har det. Det vigtigste er at du får fortalt, hvordan du har det, så du kan få noget hjælp til at få det bedre igen. For der er ingen som skal gå rundt og have det sådan, som du har det lige nu.
Tag fat i headspace
Du kan også tage fat i headspace. Der sidder nemlig en masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge om det, som er svært for dem. Det gratis at komme i headspace og hvis det gør det rarere, kan man også være anonym. De frivillige er rigtig gode til at lytte og sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så I kan få snakket om det, som fylder hos dig.
Det er bare hammer svært, når man er presset og drænet for energi og derfor håber jeg, at mit svar har hjulpet, og at du får snakket med dine forældre om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper