Jeg er begyndt at tænke mere og mere på selvmord. Jeg er også ret sikker på, at jeg er på vej ind i en depression, men jeg ved det ikke.
Hej Mindhelper
jeg er en dreng på 13 år og jeg er begyndt at tænke mere og mere på selvmord jeg har sagt det til en af mine venner men ingen andre. jeg er også ret sikker på at jeg er på vej ind hvis jeg ikke allerede er inde i en desprision. men det er jeg ikke sikker på.

(Dreng, 13 år)
Kære dreng på 13 år
Det lyder som om, du har det mega hårdt for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt, at man ikke går alene med det, når man har tanker om selvmord.
Du har det svært
Det lyder som om, du er ramlet ind i en periode, hvor der er noget, der er helt vildt svært for dig. Hvis man kæmper mere og mere med tanker om selvmord, så er det nemlig altid et tegn på, at man har det drønsvært. Og at man bare gerne vil have ro fra de her ting, der gør ondt inde i en. Så kan døden nogle gange komme til at føles som den eneste måde, man kan få fred fra alle de ting på. Og det kan måske føles som om, det aldrig nogensinde kan blive bedre. Men det kan det godt. Det kan være så hammersvært at se, når man står midt i alt det svære, men man kan godt få det godt igen. Men det er super vigtigt, at man søger hjælp, hvis man kæmper med selvmordstanker. For det er alt for tungt til, at man skal klare det alene. Hvis du har lyst til det, kan du prøve at læse Claras historie. Hun kæmpede med selvmordstanker ligesom dig. Men i dag har hun fået hjælp og har fået det godt igen.
Det kan være mange ting
Hvis man kæmper med selvmordstanker, så kan det godt være et tegn på, at man måske enten har en depression eller er ved at få det. Men selvmordstanker kan også være tegn på, at der er nogle andre ting, der er svære. Så jeg kan ikke svare dig på, om det er en depression, du kæmper med. Det er en professionel, der sidder ved siden af dig, der skal hjælpe dig med at finde ud af det. Men hvis man har en depression, så føler man sig rigtigt tit meget trist eller meget tom indeni. Mange fortæller også, at de mangler energi og lyst til at gøre noget som helst. Og at de føler, at alting er håbløst og at det aldrig bliver bedre.
Hvis du har lyst til det, så kan du læse vores artikel om nogle af de typiske tegn på depression. Man kan godt have nogle af tegnene i artiklen uden, at det betyder, at man har en depression. Men hvis du kan genkende rigtigt mange af tegnene, og hvis det har stået på meget længe, så er et mega vigtigt du snakker med nogen om det. For så er det i hvert fald et tegn på, at du går rundt og har det drønsvært. Og du skal ikke gå rundt og have det svært helt alene – uanset om det er en depression eller ej.
Snak med dine forældre
Det er super godt, at du har snakket med dine venner om, at du har tænkt mere og mere på selvmord. For det er så vigtigt at have nogen at snakke med, når man har det svært. Men det er også mega vigtigt, at du får snakket med dine forældre om det. Eller til en anden voksen. For det her er alt for svært og tungt til, at det er noget du og dine venner skal klare alene. Det er noget, du skal have hjælp fra en voksen til. En voksen kan nemlig meget bedre passe på dig. Ligesom de voksne også meget bedre kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre. Og hvor du kan få noget hjælp henne, så du ikke skal kæmpe dig ud af det her alene.
Jeg ved godt, det kan være super svært at skulle fortælle ens forældre, at man har det svært. Men det er så vigtigt, at du gør det. Og jeg er næsten sikker på, at dine forældre gerne vil vide det. Fordi de vil dig det bedste, og derfor gerne vil vide, når du har det svært, så de kan hjælpe dig med at få det godt igen. Hvis det er alt for svært for dig at sige det til dem, så kan du skrive det i et brev til dem. Det er der nogen, der synes gør det nemmere, fordi de har tid til at tænke over, hvad de vil skrive.
Tag fat i Livslinien
Jeg tænker på, om du kender Livslinien? Det er et sted, hvor man kan snakke med en frivillig rådgiver om, at man tænker på selvmord. Du kan både chatte med en frivillig rådgiver, men du kan også skrive en mail til dem, eller du kan ringe, hvis du er mere tryg ved det. De frivillige hos Livslinien er vant til at snakke med folk, der slås med tanker omkring selvmord. Så de ved godt, det kan være mega svært at snakke om. Men de skal nok gøre alt, hvad de kan for at gøre samtalen så nem og tryg for dig, som det overhovedet er muligt. Du kan også være helt anonym, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i, hvis du har brug for det. Og det skal du endelig bare gøre. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Snak med din læge
Jeg synes også, du skal prøve at snakke med din læge. Og hvis du ikke har lyst til at ringe til lægen eller tage til lægen alene, så kan du spørge dine forældre, om de kan tage med dig. Ens læge er nemlig også uddannet til at hjælpe en, når man har det mega svært, fordi der er nogle ting indeni en, der gør ondt. Som for eksempel at man kæmper med selvmordstanker. Din læge kan for eksempel hjælpe dig med at finde ud af, om det er en depression, du kæmper med. Og så kan din læge også henvise dig til et sted, hvor du kan få noget hjælp til at få det bedre igen.
Jeg håber virkeligt, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg så meget, at du får snakket med dine forældre, så du kan få noget hjælp til at få det bedre. For selvom det kan være så svært at tro på, så kan du godt få det bedre igen. Nogle gange kræver det bare noget hjælp fra folk omkring en.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper