Hej Mindhelper
Jeg har været sammen med min kæreste i 1,5 år. Vi er langdistance, men jeg elsker ham rigtig højt. Jeg ser ham så ofte vi kan – vi bruger hver ferie sammen og næsten hver weekend sammen. Problemet er, at jeg er begyndt at savne ham ekstra meget når vi ikke er sammen. Han bruger ikke særlig meget sin telefon og sidder for det meste og gamer med hans venner, når han er alene – det skal der også være plads til, men vi har ikke særlig meget kontakt og jeg ender altid med at svare med det samme han svarer og kan ofte vente i flere timer på et svar tilbage. Det er også lidt frustrerende, men han gør sit bedste og han siger også han ikke rigtig magter at bruge sin telefon rigtigt – jeg er ikke i tvivl om han elsker mig. Jeg har bare lyst til nærmest at være sammen med ham hele tiden, hvilket jeg godt ved at vi ikke kan. Han er selv 21 og planen er, at vi begge skal prøve at bo alene, før vi flytter sammen engang. Han siger også til mig, at jeg er hans første prioritet men ikke hele tiden, for han vil gerne ud og opleve ting med vennerne, for jo ældre vi bliver, jo mere tid skal vi bruge sammen – han er også god til at tage mig med når det er. Hvad kan jeg gøre, for at få den følelse væk?

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at savnet til din kæreste fylder rigtig meget for tiden. Det kan være hammerhårdt, når det er sådan. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os og fortalt om det.
At savne
Når man er i et langdistanceforhold, er det helt naturligt at savne sin kæreste. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kender til. For når man bor langt væk fra hinanden, kan der måske komme til at gå lidt længere tid mellem, at man ses. Og så kan den der svære følelse af at savne den anden person godt poppe frem.
Når man savner en anden person, kan det komme til at fylde ret meget. Og man kan måske komme til at bruge en masse tid på at gå og tænke på den anden person og undre sig over, hvad de mon laver. Og det kan godt være ret opslidende i længden. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du tænker over, hvad du kan gøre for at få den svære følelse væk.
Prøv at distrahere dig selv
Når man hele tiden savner sin kæreste, kan det godt komme til at påvirke ens humør rigtig meget. Og når savnet først har sat sig fast og givet en ondt i maven, kan det være svært at slippe tanken om den anden person igen. Derfor kan det også være en god ide at prøve at distrahere sig selv, når man kan mærke, at savnet kommer snigende. For vores hjerner kan nemlig kun fokusere på en ting af gangen. Så hvis man fx er helt optaget af en god serie eller hygge med en veninde, kan hjernen ikke også fokusere på, hvad ens kæreste laver. Det kan godt være, at man lige får en strøtanke, hvor man tænker på kæresten. Og det er helt okay, men som regel fylder den er svære og ubehagelige følelse ikke lige så meget, når man laver noget, som man godt kan lide.
Derfor er mit allerbedste råd til at dig også, at prøve at distrahere dig selv og bruge tid på noget, som du godt kan lide. Det kan være alt fra at bage til at gå en tur eller noget helt tredje, som du synes er fedt.
I vores artikel om at bryde tunge tanker er der også en liste med ideer til, hvad man kan lave for at aflede sig selv. Så måske der også er en ide eller to i den, som du kunne bruge?
Snak med nogen
Noget andet som også kan hjælpe, når man går med en svær følelse, er at tale om det. For ofte fylder alt det svære lidt mindre, når man deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det.
Det kan være en god veninde, en forældre eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du får luftet dine tanker og følelser, og ikke går med dem alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Du kan få tid til en samtale eller fange dem på chat. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være hammerhårdt, når man savner sin kæreste rigtig meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker i din retning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper