Hej.
For nylig er jeg begyndt at give mig selv lussinger, næsten hver dag faktisk. Betegnes det som selvskade? Det er kun når jeg er vred, eller ked af det. Ikke nødvendigvis vred på mig selv, men hvis jeg fx. blev sur på min forældre og kom til at bruge en lidt hård tone imod dem. Jeg ved ikke om det er fordi at jeg bare er vred, eller om jeg med vilje vil skade mig selv. Jeg har aldrig skåret i mig selv som jeg hører at nogle gør. Men nogle gange for jeg lyst til på en måde at straffe mig selv, hvis jeg gør, eller siger noget forkert.
Jeg håber at i kan hjælpe og komme med nogle svar.

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder til, at der er nogle ting, som er rigtig svære for dig lige nu, og at du går med en masse tanker og tvivl i forhold til om det at give sig selv lussinger er selvskade. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Selvskade er når man gør skade på sig selv
Selvskade kan se ud på mange forskellige måder. Men fælles for dem alle er, at når man selvskader, så er det et tegn på, at der er nogle ting inde i en, som er rigtig svære. Og du har helt ret i, at det at skære i sig selv er en form for selvskade. Det er den mest udbredte form for selvskade, og derfor er det også den, som man oftest hører om. Men det at slå eller give sig selv lussinger, vil man også betegne som selvskade.
Selvskade dækker nemlig over, at man bevidst gør skade på sig selv for at flytte fokus væk fra de svære tanker. Og derfor er det også ofte sådan, at selvskade kommer, hvis der er nogle tanker og følelser, som er svære at håndtere. Det kan være, at man måske er ked af det eller vred og bare synes, at det er hammersvært at være i. Men selvskaden får ikke de svære tanker til at forsvinde, og derfor kan selvskade blive en ond spiral, som kan være svær at komme ud af.
Derfor er det også rigtig vigtigt, at man tager det seriøst og får noget hjælp. I vores artikel om selvskade, står der en masse om, hvad selvskade er, og der er også en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når man selvskader. Så måske, at det kunne være rart for dig, at tage et kig på den.
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig svært at gå med en masse svære tanker og følelser. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du får fortalt nogen om selvskaden, for det skal du ikke gå alene med. Der er mange unge, som i perioder vil gøre skade på sig selv, og når man gør det, så har man brug for noget hjælp til at gøre noget andet end selvskade, når man måske bliver sur eller ked af det. Og det er helt okay, for vi mennesker er ikke lavet til at gå alene med de svære ting.
Snak med dine forældre
Dine forældre er måske nogle af dem, som er tættest på dig. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med dine forældre om, hvordan du går og har det. Så kan det nemlig også være, at dine forældre kan hjælpe og støtte dig i at få noget hjælp. Nogle unge oplever, at det kan være lidt svært, at få fortalt sine forældre om de svære ting. Hvis du også har det sådan, kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Snak med en anden voksen
Det kan også være, at der er en anden voksen, som du kan snakke med om selvskade. Det kan eksempelvis være en yndlingslærer, en venindes mor eller en helt tredje. Det vigtige er nemlig ikke hvem du snakker med. Det vigtige er, at du får snakket med en voksen som du er tryg ved, så du ikke skal gå med de svære tanker helt alene.
Tag et smut til lægen
Når man selvskader, er det også en rigtig god ide at tage et smut til lægen og få snakket om det. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Og derfor er læger også vant til at snakke med unge om svære ting som selvskade. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp for lige netop dig.
Læger ved også godt, at man godt kan være lidt nervøs, når man skal snakke om svære ting, og derfor sørger de som regel også for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Du kan også tage et kig på vores artikel om at snakke med lægen om svære ting. Der kan du nemlig læse meget mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man har det svært.
Tag fat i LMS
Nogle af dem som også er rigtig gode til at hjælpe, når man selvskader, er LMS. De ved nemlig en hel masse om selvskade, og derfor kan det være rigtig rart at snakke med dem. Det er helt gratis at tage fat i LMS og hvis du synes, at det er rarere, kan du også sagtens være anonym. Du kan ringe til dem og få en snak, men du kan også sagtens chatte eller maile til dem. Og ligegyldigt hvordan du vælger at kontakte dem, så gør de altid deres allerbedste for at hjælpe og lytte.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så sender jeg dig de allervarmeste tanker og håber, at du får snakket med nogen om selvskaden, for det er alt for svært at gå med alle de tanker helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper