Hej,
jeg er en pige på 16 som har ondt i maven.
Jeg har snart 5 måneders dag med min kæreste fra efterskolen, vi er hjemsendt pga corona så har været meget sammen med ham.
Han er på vej i sommerhus med 7 drenge fra efterskolen, og jeg har vildt ondt i maven.
Jeg kan ikke beskrive hvorfor – men jeg er virkelig bange for at han glemmer at svare mig på snapchat, så jeg sidder herhjemme alene ( jeg må ikke se andre end ham) og ikke bliver svaret. Savnet til ham er virkelig hårdt i forvejen . så jeg tænker det er en form for jalousi at han skal være sammen med hans venner. Hvilket jeg accepterer og er vildt glad på hans vegne – har dog ikke fået helt ro i maven over det endnu.
Jeg har konstant ondt i maven hvis ikke han svarer mig i nogle timer – for jeg overtænker alt, og tror pludselig at han skriver med andre eller ikk gider svare mig.
Jeg ved hvor jeg har ham, men alligvel har jeg det sådan her. Virkelig ondt i maven over at jeg ved min kæreste skal ud og hygge sig.
Jeg er glad for han skal noget, men jeg har også bare brug for at han svarer mig på snapchat – ikke hele tiden, men der må helst ikke gå flere timer.
Dette er vildt svært og har mega mavepine over det.
Hjælp

(Pige, 16 år)
Kære Du
Det lyder til, at der med jalousi fylder rigtig meget for dig lige nu. Og det kan være hammersvært at være i. Derfor er det også fint, at du har skrevet herind til os.
Øv dig i at acceptere at der går lidt tid inden han svarer
Det lyder til, at din kæreste og dig har været rigtig meget sammen på det seneste. Og det lyder også til at du synes, at det er rigtig dejligt at være sammen med din kæreste. Det kan også være rigtig rart at have en person, som man bare elsker at være sammen med. Og nærmest kunne være sammen alle døgnets timer hver eneste dag.
Men vi mennesker har alle sammen forskellige behov, og derfor er det også helt i orden, at din kæreste er sammen med sine venner. Det betyder ikke, at han ikke har lyst til at være sammen med dig. Som kærester er det nemlig ofte sådan, at man har både sit eget liv og et fælles liv. Man laver måske nogle ting sammen, og så har man andre ting, som man måske laver alene eller sammen med sine venner. Derfor er det også helt naturligt, at din kæreste gerne vil være lidt sammen med sine venner, for det lyder til, at de også er en vigtig del af hans liv – ligesom du også er.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du øvede dig i at acceptere, at der sommetider lige går lidt længere tid inden han svarer. Jeg ved godt, at det kan være hammersvært, når man sidder og savner og har helt ondt i maven. Og måske allermest bare har lyst til at sende en masse beskeder. Derfor er det også en rigtig god ide at distrahere sig selv, når man kan mærke at tankerne bliver ved med at køre i ring. Nogle bager, andre løber en tur og nogle helt tredje ser måske en god serie på Netflix. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvad du laver for at distrahere dig selv, det vigtige er bare, at du får tankerne over på noget andet.
Du kan også tage et kig i det her brevkasseindlæg. Der er nemlig en som har skrevet ind om en situation som minder meget om den, som du beskriver. Jeg kommer til at tænke på, om det mon også er dig, som har skrevet det? I svaret står der også en masse gode tips til, hvad man kan gøre, når jalousien fylder rigtig meget og giver en ondt i maven. Så måske der er noget i det, som også kan være hjælpsomt for dig.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker at det kunne være rart, at snakke med nogle helt andre om det, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at benytte Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes, at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge som går og bøvler med nogle ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig.
Du kan både skrive til Headspace og chatte med dem eller få en samtale. Lige nu tilbyder de også online-samtaler. Så dem kan du trygt tage fat i og så snakket med jalousien.
Det der med jalousi kan være hammersvært og gøre rigtig ondt i maven. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt. Jeg sender en masse varme tanker dig vej og håber, at du finder ro i, at der går lidt længere tid før den kæreste svarer, når han er sammen med sine venner.
De bedste hilsner fra en Mindhelper