Hej,
jeg er en pige på 16 år og skriver ind ang. noget jalousi.
Jeg går på efterskole og har mødt den dejligste dreng og har snart været kærester med ham i 4 måneder. Dog er der en ting der går mig på. Vi bor 40 min fra hinanden hvilket er hårdt, men når han er hjemme er han altid sammen med nogen. KONSTANT! jeg er i en meget skidt periode hvor jeg føler mig ensom og hvor jeg virkelig har brug for ham. men sagen er den at jeg bliver ”jaloux” på selv hans drengevenner. Han er så dårlig †il at svare når han er sammen med dem, og de er tit meget krævende og gør at han nogle gange aflyser vores aftaler.
HAn er lige nu hos en dreng fra efterskolen, og jeg har ondt i maven over det. Jeg ved det lyder skørt, for det jo ikke fordi jeg overhovedet er i tvivl om at han er til piger eller hvor jeg har ham. Jeg kan bare få det helt skidt over at kunne se han er online på snap, eller være vildt fraværende med de ting han skriver.
Jeg er glad på hans vegne over han hygger sig. Men jeg mangler ham mere end noget andet, og alligvel er han sammen med en dreng fra efterskolen i 5 dage når jeg sidder og græder og har brug for ham. Skal jeg snakke med ham? og hvordan skal jeg håndtere følelsen?-C

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Jalousi kan være en super hård følelse, og den kan komme til at fylde vildt meget, når den popper op. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke din kærestes ansvar
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at du bliver jaloux på din kæreste, når han er sammen med sine venner, fordi du så ikke har nogen at være sammen med. Er det rigtigt forstået? Det giver god mening, at du har det sådan. For når man selv føler sig rigtigt ensom, så kan det godt være rigtigt hårdt at se på andre have det sjovt med deres venner. Men det er også rigtigt vigtigt for mig at sige, at det ikke er din kærestes ansvar at hjælpe dig, hver gang du føler dig ensom. Det er et alt for stort ansvar for ham at have alene.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det mon kunne være muligt for dig at lære nogle nye mennesker at kende, som du kan bruge tid sammen med ind imellem, når din kæreste er sammen med sine venner? For hvis du selv havde nogen at være sammen med, så ville det måske også flytte tankerne fra din kæreste og jalousien lidt. Er der for eksempel nogle mennesker på din efterskole, som virker søde og spændende, som du kunne prøve at tage kontakt til?
Jeg ved godt, det har lidt hårde vilkår lige for tiden, fordi corona gør det svært at komme ud, men måske det godt kan lade sig gøre alligevel. Du kan i hvert fald prøve at læse vores artikel om at lære nye mennesker at kende. Måske er der noget i den, som du kan bruge?
Acceptér at jalousien popper op
Du spørger, hvordan du skal håndtere følelsen? Og jeg tænker, at det allerbedste du kan gøre, er at øve dig i at acceptere, at følelsen popper op. For selvom jalousi er en rigtigt nedern følelse, så er den også helt normal. Derfor kan man heller ikke undgå at støde ind i den ind imellem. Og det er sådan med følelser, at jo mere man kæmper for at få dem til at gå væk, jo mere kommer de for det meste til at fylde.
For når man kæmper imod sine følelser, så giver man dem opmærksomhed, og det man giver opmærksomhed, er også ofte det, der kommer til at fylde. Derfor hjælper det tit at øve sig i at sige til sig selv: “æv, der mærkede jeg lige jalousien igen. Det er ikke særligt sjovt lige nu, men det går over igen,” for så får følelsen ikke så meget opmærksomhed.
Hvis det er svært for dig ikke at give jalousien opmærksomhed, så kan du også prøve at distrahere dig selv fra jalousien ved at lave noget, som du godt kan lide. Vores hjerner er nemlig ikke så gode til at lave flere ting på en gang. Så hvis man har fokus på at lave noget, som man godt kan lide, så kan hjernen ikke også bruge en masse energi på at fokusere på jalousien. Det kan du læse mere om i vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring. Du kan også prøve at læse vores artikel om jalousi. Der står flere gode råd til, hvordan du kan håndtere jalousien, når den popper op.
Du kan godt snakke med din kæreste
Du spørger også til, om du skal snakke med din kæreste om det? Og det tænker jeg, kan være en rigtigt god idé. For selvom det kan føles lidt forbudt, så er det en rigtigt god idé at få snakket med sin kæreste, hvis man føler sig jaloux. For så kan man få snakket sammen om, om der er noget, man kan gøre sammen for at få jalousien til at fylde mindre. Det kunne for eksempel være, at I havde en fast aftale en gang om måneden, som din kæreste ikke må aftale til fordel for sine venner. Det er bare super vigtigt, at de ting i aftaler også er okay for din kæreste, så han ikke føler sig låst fast i jeres forhold.
Og så er det super vigtigt, at du ikke skælder din kæreste ud for de ting, som han gør. For han må gerne være sammen med sine venner uden, at han hele tiden skal svare på dine beskeder. Han er nemlig helt i sin ret til bare at være sammen med sine venner, når de hygger sig sammen. Du kan jo prøve at vende situationen om. Hvis du havde det vildt sjovt med dine veninder, ville du så ikke også blive forstyrret af at skulle svare på beskeder fra ham? Derfor er det vigtigt, at du holder dig til at fortælle om, hvordan jalousien påvirker dig. Hvis du har lyst, så kan du prøve at læse vores artikel om at løse konflikter. Selvom den er skrevet om venskaber, så tænker jeg nemlig, at mange af rådene kan bruges uanset, om det er en konflikt med en ven, en kæreste eller en forælder.
Snak med nogle andre
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har nogle andre, som du kan snakke med om både jalousien og, at du føler dig ensom? Det kunne for eksempel være dine forældre eller måske en kontaktlærer på din efterskole. Både jalousi og ensomhed kan nemlig være nogle super svære følelser.
Derfor er det vigtigt, at man ikke går med dem alene. Og specielt ensomhed kan vokse sig større og komme til at fylde mere, hvis man ikke snakker med nogen om den. For så er man jo faktisk alene om at skulle klare sig igennem ensomheden, og det er vi mennesker ikke bygget til. Vi er bygget til at have nogen omkring os, der kan hjælpe, når vi har det svært. Derfor kunne det være en rigtigt god idé at få snakket med nogen, som ikke er din kæreste om de følelser også, så du også har nogle andre end ham at gå til, når følelserne popper op.
Kender du Ventilen
Når du skriver, du føler dig ensom for tiden, så kommer jeg til at tænke på, om du mon kender til Ventilen? Ventilen er nemlig et sted, hvor man kan komme og møde andre unge, der også føler sig ensomme. De har nok lukket lige for tiden på grund af corona, men når landet på et tidspunkt åbner igen, så kunne det måske også være et sted, hvor du kan lære nogle nye mennesker at kende? Der er nogle super søde frivllige i Ventilen, som sørger for, at alle føler sig trygge og, at der ikke er nogen, som kommer til at føle sig udenfor.
Jeg håber, at mit svar har svaret lidt på de spørgsmål, som du havde. Og så håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har gjort dig lidt klogere på, hvordan du kan håndtere jalousien, når den popper op.
De bedste hilsner fra en Mindhelper