Hej Mindhelper
Hvad gør jeg hvis jeg har alle tegnene på depression?
Jeg er en 14 årig pige, med et problem.
Det skræmmer mig relativt meget at jeg har alle tegnene på depression, men jeg har også længe spurgt om hjælp til at finde ud af om jeg har det. Jeg har rigtig svært ved at snakke med folk omkring hvordan jeg har det, da det ligesom er blevet skubbet væk rigtig meget og gjort til bagateller.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke føler jeg bliver hørt nok og ikke får den rigtige hjælp?
HJÆLP!
Hilsner en 14 årig pige.

(Pige, 14 år)
Hej 14-årige pige
Det lyder til, at du går rundt med en masse tanker og bekymringer. Og det kan bare rigtigt svært at gå rundt og være i tvivl om, man har en depression. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
De fleste mennesker oplever at have det svært i perioder
Det er helt normalt, at man fra tid til anden har nogle af tegnene på depression. Det er noget, som de fleste mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv. Det betyder ikke nødvendigvis, at man har en depression. Det kan også bare være et tegn på, at man lige er i en periode, hvor man er lidt nedtrykt og går og bøvler med nogle ting.
Vores humør og følelser svinger nemlig op og ned gennem hele livet. Sommetider har man periode, hvor der måske sker en hel masse gode ting og humøret er helt i top. På andre tidspunkter sker der måske ikke så meget. Og så er det helt normalt, at ens humør falder og man synes, at tingene bare er rigtig øv. Der kan nemlig være rigtig mange forskellige grunde til, at man kan gå og føle sig trist. Og det er helt almindeligt at føle, at det er lidt skæmmende og overvældende, når man står midt i det. Derfor tænker jeg, at du måske kunne tage et kig på vores artikel om depression. Det kan være, at der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej. Der står nemlig en hel masse om hvad depression er, og hvilke tegn som er vigtige at holde øje med. Selvom det er helt normalt, at der er perioder, hvor man er trist, så kan det stadig være en god ide, at være lidt opmærksom. For tristheden skal gerne gå over igen af sig selv. Og hvis du oplever, at tristheden bliver ved, så kan det være en rigtig gode ide, at få noget hjælp til at håndtere den, så tristheden ikke kommer til at fylde det hele og måske udvikler sig til en depression.
Snak med dine forældre
Det er rigtig godt, at du har bedt om hjælp til at finde ud af, om du har en depression, for det er alt for svært at gå med de bekymringer alene. Derfor er det også hammer ærgerligt, at du oplever ikke at blive hørt. Men sommetider er det nødvendigt, at sige ting flere gange, fordi dem man snakker med ikke altid forstår, at man mener det første gang, man siger det. Så det kan være en god ide, at prøve at hive fat i den man vil snakke med igen og fortælle, hvad man oplever og har brug for. Du kan tage et kig på vores guide til at snakke med dine forældre om svære ting, for det står nemlig en masse om hvordan man lige kan gøre det. For når man går og er ked af det, så er det ikke en bagatel, så er det et tegn på, at man har det rigtig svært og har brug for noget hjælp.
Du skriver ikke, hvem du har forsøgt at snakke med, om hvordan du har det. Men nogle af dem, som det kunne være rigtig godt, at du snakkede med, er dine forældre. De er nemlig måske nogle af dem, som er tættest på dig. Og derfor er de også nogle af dem, som allerbedst vil kunne hjælpe dig. De fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor tænker jeg også, at de gerne vil hjælpe dig, hvis de forstår, hvordan du har det. Det kan også være, at du kan vise dem der her brev, som du har skrevet ind til os. For så kan det være, at I kan få snakket om, hvordan du har det, på den måde. Det vigtigste er i hvert, at du får fortalt dem hvor meget det her påvirker dig, så de kan forstå at det er noget som fylder rigtig meget hos dig.
Snak med en anden om hvordan du har det
Hvis det ikke dur, at snakke med dine forældre, så kan det være, at der er en anden voksen i din omgangskreds, som du kan snakke med. Det kan være, at du har en yndlingslærer eller en anden voksen, som du er tryg ved. For det er nemlig sådan, at skolen også kan hjælpe, hvis en elev siger, at de går og har det skidt. Og de fleste lærer vil rigtig gerne lytte og derfor kan det også være en rar måde, at få hjælp på. I vores guide til at få hjælp på din skole eller uddannelse, kan du læse lidt mere om hvordan man lige kan gribe det an. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med, så længe det er en person, som du er tryg ved. Så du kan få snakket om de ting, som er svære for dig og få noget hjælp.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse søde og rare frivillige klar. Jeg er næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil lytte og hjælpe dig. Og det kan være rigtig rart, hvis man før har følt, at man ikke helt er blevet lyttet til. Det er helt gratis at komme i headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes, at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Og derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om lige præcis de ting, som du går og bøvler med.
Snak med lægen
Det kan være en rigtig god ide, at tage et smut til lægen og få en snak om, hvordan du går og har det. Læger ved nemlig rigtig meget om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Og derfor snakker de også tit med unge om svære ting. Det kan også være, at lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, om det mon er en depression, som du går og bøvler med. Hvis I sammen finder ud af, at det er en depression. Så kan lægen også hjælpe dig, med at få den rigtige hjælp, til at få det bedre igen. For heldigvis er det sådan, at selvom tingene er rigtig svære og man er rigtig ked af det, så er der en vej ud af det igen. Men sommetider har man brug for lidt hjælp. Hvis du har lyst til at vide lidt mere om hvordan der er, at gå til lægen når man har det svært, kan du tage et kig på vores artikel Det skal du vide om at gå til lægen når du har det svært
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har hjulpet dig. Og så håber jeg virkelig, at du får snakket med nogen om hvordan du har det, så du kan få noget hjælp til at få det bedre igen. For det er alt for svært, at gå rundt med alle de tanker alene
De bedste hilsner fra en Mindhelper