Hej
Jeg er en pige på 14 år, sol var fået egen hest her i år. (Januar måned) Det er min første hest, så vil bare gerne være en god rytter, og bare generelt have det sjovt med min hest.
Jeg red en dag uden sadel, hvor jeg så faldt af 4 gange. (Havde ikke redet ham super meget den uge. Red også uden sadel) Efter det er jeg bare blevet lidt bange for at ride ham. Jeg har også fået den tanke i hovedet, om jeg er en dårlig rytter, eller om jeg har ødelagt ham, da han stadigvæk prøver at bukke med mig i galoppen. Han prøver også tricks af, med at sparke ud, når jeg lægger ben til ham, når jeg giver ham en lidt svær opgave.
Så jeg er bare bange for om jeg har ødelagt ham, da ved tidligere ejer ikke har gjort sådan noget.
Tak for jeres tid!
Vh 14 årige pige

(14 år)
Kære Pige på 14 år
Det lyder som om, du går med en masse tanker, om det at have fået din egen hest. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind. For dem skal du ikke gå med alene.
Det kan tage tid
Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke ved særlig meget om heste. Men jeg tænker, at det er helt normalt, at det er en stor ting, at få sin egen hest for første gang. En hest skal man nemlig passe og sørge for har det godt. Det kan tage meget tid og energi. Og det kan måske også føles, som et stort ansvar. Så når det er første gang, man prøver at have ansvaret helt alene, er det helt naturligt, at man kan komme i tvivl, om man nu også gør det godt nok. Det tænker jeg er et tegn på, at du gerne vil det bedste for din hest, og går rigtig meget op i, at det skal blive godt det hele. Det er super fint at have den evne.
Men jeg tænker også, at du skal passe på med, ikke at være alt for hård ved dig selv. Når man gør noget, som man ikke har prøvet før, eller når man får en helt ny hest. Så skal man både lære hesten at kende. Og hesten skal vænne sig til en. Derfor tænker jeg heller ikke, at du har ødelagt din hest, selvom den måske driller lidt med at bukke osv. Og jeg forestiller mig også, at det godt kan tage lidt tid, før tingene falder helt på plads.
Op på hesten igen
Du skriver også, at du blev smidt af 4 gange, da du red på din hest uden saddel. Jeg forestiller mig, at det må være en del sværere at ride uden saddel. Men det giver god mening, at du lige er blevet lidt nervøs for at skulle ride efter den oplevelse. For det er aldrig fedt at blive smidt af. Men du kender sikkert ordsproget, “at komme op på hesten igen”. Og det lyder til, at du er kommet det. Og så kan det være, at du skal ride med sadel indtil dig og din hest vender sig lidt mere til hinanden. Så vil nervøsiteten for at ride for det meste forsvinde af sig selv igen.
Kan du snakke med nogen?
Jeg ved ikke, om du har din hest opstaldet et sted, hvor der også er andre som ridder? Hvis du har det tænker jeg nemlig på, om der er en derude, som du kan tale med. Eller måske en anden du kender, som har forstand på heste? Så kan i måske snakke lidt om dine tanker om din nye hest. Og så kan den du taler med måske dele nogle erfaringer, som kan hjælpe dig.
Snak med andre om det
Det kan også være rart at tale med sine forældre eller venner, når man går og tumler med nogle svære tanker. Også selvom de måske ikke ved så meget om heste. For det kan også bare være rart, at der er nogen som lytter, så ikke man skal gå med tankerne alene. Så har du mon en veninde, en far, eller en helt tredje, som kunne være god at tale med?
Du kan også prøve at kigge på Mindhelpers artikel om at stoppe tunge tanker, når de køre i ring. Her er der lidt tips til at bremse negative tanker om sig selv. Så måske er der noget i den som kan hjælpe?
Det kan være mega træls, ikke at føle, at det går super godt med ens nye hest. Derfor håber jeg også på, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med en, som kan hjælpe dig videre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper