Hej Mindhelper
Jeg bliver så sur når jeg få skylden eller bare bliver skældt ud og jeg overtænker få meget så jeg har ondt i hovedet og min hende ryster hver dag kun lidt

(Dreng, 13 år)
Kære dig,
Jeg kan totalt godt genkende, det du skriver i dit spørgsmål. Jeg er virkelig glad for, at du har skrevet til os, for det lyder bestemt ikke rart at overtænke så meget, at du får ondt i hovedet.
Det er helt normalt at blive vred
Du skriver, at du bliver sur, når du får skylden for noget eller bliver skældt ud.
Det kan jeg virkelig godt forstå. For det kan føles helt vildt ubehageligt, når en anden person giver en skylden for noget eller skælder en ud.
Du skriver ikke, i hvilke situationer de her ting er sket, men uanset om man har gjort noget forkert eller ej, så er det ikke en rar situation at stå i.
Få styr på vreden
Du skriver, at du bliver rigtig vred, når det sker. Du skriver ikke, hvad vreden kommer af, men det kan der jo være rigtig mange grunde til.
Når jeg bliver vred, når nogen beskylder mig for noget eller skælder mig ud, så har jeg lagt mærke til, at det ofte enten handler om, at jeg synes det er uretfærdigt, eller at jeg synes jeg får skæld ud på en ubehagelig måde.
Måske kan du genkende det?
Hvis du kan genkende det, så vil jeg bare lige komme med nogle forslag til, hvad der måske kan hjælpe dig i situationen.
Sig fra
Du skal nemlig vide, at det er helt okay at sige fra, hvis ikke man føler, at man bliver behandlet ordentligt. Også selvom man faktisk har gjort noget forkert.
For eksempel, hvis en person skælder ud på en grim måde eller råber, så kan man sige:
“Jeg ved godt, at det jeg gjorde ikke var okay, men jeg vil gerne have, at du taler ordentligt til mig”.
Eller hvis du føler, at du får skylden for noget, som du ikke føler er din skyld kan du sige:
“Jeg føler faktisk ikke, at det her er min skyld, og det gør mig ked af det og vred, at du skyder skylden over på mig”.
Tankerne tager over
Men i det du skriver lyder det også til, at der er rigtig mange tanker som fylder i dit hoved, når de her situationer sker. Faktisk så meget, at du får ondt i hovedet og ryster.
Av, det kan jeg altså virkelig godt forstå, at du synes er ubehageligt.
Men du skal vide, at der er flere ting, du kan gøre, så tankerne kan fylde mindre.
Slip tankerne fri og få ro i hovedet
En af grundende til, at vores tanker kan blive ved at køre rundt i vores hoved, også selvom vi egentlig ikke kan lide det, er at de faktisk ikke får noget modstand.
Med det mener jeg, at vi selv kan have svært ved at stoppe vores tanker, når de kører rundt.
Og derfor kan en rigtig god måde at stoppe dem på faktisk være at sige dem højt, til en du stoler på. Fx en i din familie, en ven eller en god lærer.
Så kan du sige: “Lige nu har jeg helt vildt mange tanker, og jeg kan mærke, jeg er vred. Vil du ikke hjælpe mig?”.
Så kan det både være, at det kan hjælpe dig at sige tankerne højt. Det kan også være at det hjælper at snakke om noget helt andet.
I vores artikel om overtænkning, kan du også læse lidt flere tips til, hvad der kan hjælpe.
Sig højt hvordan du har det
Her til sidst er det vigtigt for mig at fortælle dig, at der intet er i vejen med at være vred. Vrede er en virkelig vigtig følelse, som fortæller os noget om, hvordan vi har det med de situationer, vi er i.
Men jeg kender også det der med, at vreden alligevel nogle gange kan spænde ben for en, hvis den fylder meget.
Derfor vil jeg også slå et slag for, at det kan være en helt vildt god ting at øve sig på at tale højt om sine følelser. Ikke bare vreden, men også alle andre følelser: glæde, ked af det hed, ensomhed, lykke osv.
For nu bedre vi kan lære vores følelser at kende, nu lettere bliver de også at forstå.
Så mit sidste råd til dig er at tale højt om, hvordan du har det, med de mennesker du har omkring dig.
Jeg er i hvert fald virkelig glad for, at du har delt dine følelser med os her i Mindhelper!
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, og så ønsker jeg dig alt det bedste.
De allerbedste hilsner fra Stephanie