Hej brevkasse
Jeg bliver tit jealoux, hvis mine venner er sammen med andre venner! Ved ikke om det fordi jeg er bange for at de bliver tættere med deres andre venner, end mig! Eller at jeg selv ville ønske jeg havde flere venner, eller bange for at miste dem!! Jeg har svært ved at være glad på
Mine venners vegne, som gør at jeg føler mig en dårlig ven!!

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Jalousi kan være en rigtigt svær følelse. Og det er virkeligt ikke rart at gå rundt og være jaloux på sine venner. Så jeg er rigtigt glad for, at du har valgt at skrive ind og dele dine tanker.
Jalousi er helt naturligt
Selvom jalousi er en rigtigt svær følelse at være i, er det faktisk en helt naturlig følelse. Det er noget, vi alle sammen oplever fra tid til anden. Jalousi kan have mange forskellige årsager, men rigtigt tit handler det om, at man er bange for at miste. Fx miste et godt venskab, man har. Og det giver jo rigtigt god mening, at man gerne vil undgå det, for man er jo rigtigt glad for det venskab.
Så jeg tænker faktisk ikke, at du har nogen grund til at føle dig som en dårlig ven. Selvom jeg virkeligt godt kan forstå, at det er den følelse, du har. Men jalousi er som sagt en hel naturlig følelse. Og jeg tænker ikke, at man er en dårlig ven, når man er så glad for sit venskab, at man bliver bange for at miste det. Jeg tror, alle kan nikke genkendende til det, du skriver i dit brev. Både det med at man kan være bange for lidt at blive glemt. Og også at man kan være misundelig på de venner, man har, der bare vælter i gode venner.
3 råd til at gøre noget ved din jalousi
Det er tydeligt, at det fylder meget for dig. Derfor vil jeg lige give dig nogle tricks, du kan prøve til at gøre lidt ved din jalousi. Mit første råd er, at du kan skrive dine tanker og følelser ned, når du mærker, at du bliver jaloux. Sådan at du sætter ord på din jalousi – helt for dig selv. Der er to fordele: 1) Du får afløb for dine følelser, og 2) når du ser dine ord foran dig, er det lettere at finde ud af grunden til, hvorfor du er jaloux – og hvad du kan gøre ved det.
En anden ting, du kan prøve af, er at øve dig i bare at acceptere jalousien. Den er svær – jeg ved det godt. Men hvis man accepterer, at det er en helt almindelig følelse, der popper op en gang imellem – ja, så giver den også hurtigere slip på taget om en. Så prøv at se, om du ikke kan mærke jalousien. Den må godt være der. Du kan fx tænke: ‘Det er noget øv, at jeg er jaloux lige nu. Men det er jeg, og det vil gå over igen.’ En teknik til at øve sig i ikke at blive revet med af jalousien er gennem mindfulnessøvelser. Dem kan du prøve af, hvis du har lyst.
Den sidste ting, du kan prøve, er simpelthen at få tankerne over på noget andet. Distrahér dig selv fra følelsen. Hvis jalousien får lov til at løbe løbsk, kan det virkelig ødelægge en masse for en. Men det er, som jeg skrev tidligere, også vigtigt at acceptere følelsen. Den skal bare ikke have lov til at fylde en masse, altså. Det kan man undgå, hvis man går i gang med at lave noget sjovt eller hyggeligt, der kan få en på andre tanker. Så når du mærker jalousien fylde for meget, så lav nogle ting, du godt kan lide. Om det er at male i en malebog, strikke et halstørklæde eller tosse rundt på værelset, mens du hører den vildeste musik – det er fuldstændigt ligegyldigt. Det vigtigste er bare, at du får lidt fred for jalousien. Den skal nemlig ikke have lov til at fylde alt for meget.
Tal med dine venner om det
Jeg tænker på, om du har snakket med dine venner om, at du føler dig jaloux? Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. Det kan måske føles rigtigt svært at skulle gøre det, fordi jalousi måske føles som en meget privat følelse. Og man kan måske få følelsen af, at det er forkert, at man føler sådan. Men det er bare en så god idé at gøre det alligevel. For det giver nemlig dine venner mulighed for at lytte til dig. Og for at forstå dig. Det giver dem mulighed for at snakke med dig om, hvorfor jalousien kommer. Så I sammen kan finde en måde at berolige dig på.
Snak med nogle andre om jalousien også
Jalousien fylder rigtigt meget hos dig. Og det bedste man kan gøre, når noget fylder rigtigt meget, er at få snakket med nogen om det. Så kommer det nemlig ud, så man ikke går rundt med det alene. Og bare dét kan tit hjælpe rigtigt meget. Så det vil klart være mit allerbedste råd til dig. Find nogen du er tryg ved og snak med dem om din jalousi. Så kan de lytte til dig og støtte dig. Måske har de endda også oplevet at være jaloux. Så kan du jo spørge dem, om de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Du kan tage fat i Headspace
Hvis du ikke lige synes, at du har nogen, du kan snakke med – eller hvis det bare er nemmere at snakke med nogen, du ikke rigtigt kender – kan du tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nogle frivillige klar til at snakke med dig. Man kan være helt anonym, og de frivillige er vant til at snakke med unge, der har rigtigt mange forskellige problemer.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre med din jalousi. Og så ønsker jeg dig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper