Jeg er en pige, som næsten hver dag, bliver meget let irriteret over små ting i min hverdag. Jeg aner ikke hvad der gør det?
Hej Mindhelper
Har i nogle råd? Jeg er en pige som næsten hver dag, bliver meget let irriteret over små ting i min hverdag, i skolen er det ik så meget, det er mest der hjemme, fx når min lillesøster eller mor synger med på en sang, eller hvis min lillesøster vipper med benet og meget mere, nu er det også begyndt at værre og dukker også op i skolen, er også begyndt at græde når det sker, og jeg aner ikke hvad det er?

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Det lyder rigtigt svært, at du meget hurtigt bliver irriteret. Og jeg kan forestille mig, at det kan skabe nogle lidt ærgerlige situationer engang i mellem. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Der kan være flere grunde til, at man let bliver irriteret. Nogle vil opleve det, hvis de eksempelvis føler sig pressede, hvis der sker mange ting i deres liv, er kede af det eller hvis de er rigtigt trætte. Så kan ens følelser nemlig godt komme til at sidde lidt mere uden på kroppen end sædvanligt. Derfor kan det også være en rigtig god idé at overveje, om der er noget der har ændret sig, siden du er begyndt at blive mere irriteret. Det kan være der sker nogle ting i skolen, derhjemme, blandt dine venner eller et helt fjerde sted, som gør, at du måske ikke har så meget overskud, som du plejer. Hvis man ikke har så meget overskud, som man tidligere har haft – jamen så kan det godt blive sværere, at holde ting, lyde, snak og andet ude af hovedet, og så bliver man måske hurtigt irriteret.
Det kan også være en god idé, at se lidt på dine vaner. Får du spist nok i løbet af dagen, bevæget dig og sover du nok om natten? Hvis der er uro i ens krop, jamen så kan det faktisk også godt resultere i, at man bliver mere irriteret.
Det lyder til, at det i øjeblikket bliver værre og værre, og du føler, at du ikke kan styre det. Det lyder rigtigt hårdt, og jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er frustrerende. At blive irriteret er jo egentligt en helt almindelig følelse at få, som vi alle sammen oplever gennem livet. Men nogle bliver hurtigere irriteret end andre. Nogle gange kan selv små ting gøre, at man kan kommer til at tænde helt af. Men her er det vigtigt at spørge sig selv “gavner det mig, at blive vred/irriteret nu?”. For hvis man bliver vred eller irriteret, så ender det ofte med både at gå ud over andre og sig selv. Og man kommer ofte til at fortryde det efterfølgende. Især hvis man får sagt nogle grimme ting, eller reagerede meget voldsomt med vrede og/eller gråd i ens klasse.
Vi kan måske ikke helt styre, om vi bliver irriterede – men vi kan styre, hvordan vi reagerer på irritationen. Hvis man mærker, at man bliver irriteret, og så bare lader det boble og boble og boble i en, indtil man til sidst koger over. Jamen så kan man godt ende med at gøre sig selv og dem omkring en kede af det. Så kan det være en god idé, at overveje at gøre noget andet i stedet for at lade irritationen vokse i sig selv.
Hvad kan du gøre?
Jeg har lidt forslag til, hvad du kan gøre for at undgå at reagere på irritationen. Først og fremmest synes jeg, at du kan prøve at læse denne her artikel om, hvad man kan gøre, hvis man bliver alt for vred. Der står nemlig nogle rigtigt gode råd i, som jeg også tror kunne hjælpe dig med din irritation. Den gennemgår en masse forskellige teknikker, som du kan prøve af. Det kan sagtens være, at der er nogle af dem, som giver mere mening for dig end andre. Og det er også helt okay – så vælger du bare dem. Det kan nemlig være rigtigt forskelligt, hvad der virker for os mennesker.
Om at stoppe op og tænke
Når vi bliver irriterede, reagerer vi ofte ret hurtigt. Det vil sige, at du måske opfanger, at din lillesøster synger – du kan mærke det irriterer dig mere og mere – og så vrisser du måske til sidst af hende, og beder hende holde mund! Men i sådan en situation kan det være en rigtig god idé, lige at trykke på stop-knappen, efter du har registreret din lillesøster synger. For er der egentlig nogen grund til at blive irriteret?
Der var en oldgammel romer, Seneca, der sagde: “Vrede, hvis den ikke tilbageholdes, er ofte mere skadelig end den skade, der fremprovokerede den”. Det betyder, at den måde vi reagerer på, når vi lader vrede eller irritation løbe løbsk, faktisk ender med at gøre os mere ondt, end det der gjorde os irriterede i begyndelsen. Og samtidigt kan vi ende med, at såre dem der er omkring os. Derfor er det en god idé at få arbejdet på vreden, og finde nogle gode teknikker til at håndtere den. Så næste gang din søster irriterer dig ved at synge, så prøv at stille dig selv følgende spørgsmål:
• Er der nogen grund til at blive irriteret?
• Skal det gå udover hende, at jeg bliver irriteret over at hun synger?
• Er det overhovedet en dårlig ting, at min søster synger?
• Hvad er mine muligheder for at undgå irritationen, og hvilken er mest hensynsfuld?
Måske er din søster rigtig glad, og føler sig tilpas nok i dit selskab til at synge. At synge er noget de fleste ikke tør gøre foran hvem-som-helst. Så er det måske i virkeligheden et tegn på, at hun har det godt sammen med dig? Nogle gange kan det være en rigtig god idé, at prøve at tænke lidt anderledes omkring vores irritation. For måske er der ingen grund til at blive irriteret. Og måske kan man endda vende irritationen til glæde? Hvis din søster vipper med benet, kunne du så i stedet for at blive vred, overveje hvad hun tænker på? Måske er hun helt opslugt af noget, som gør, at hun slet ikke lægger mærke til at hun vipper med benet. Kunne du i stedet for at blive vred, grine lidt af det, eller måske spørge ind til, hvad hun tænker på?
Hvis vi prøver at tænke anderledes omkring ting, der gør os irriterede – jamen så kan det faktisk være med til at dulme irritationen. Og hvis du kan mærke, at du slet ikke kan slippe af med irritationen, og den bobler helt vildt i dig – jamen så har du jo altid valget til, at rejse dig op og gå. Simpelthen gå ind i et andet rum, hvor du ikke kan høre din søsters sang. Hvis du er på skolen kan du måske rejse dig og gå på toilettet. Eller tage høretelefoner på, hvis folk larmer for meget. Det er helt okay, at have brug for lige at tage en pause, og få lidt ro på kroppen.
Snak med nogle om irritationen/vreden
Det kan være en rigtig god idé, at få snakket med nogen om, hvor og hvorfor vreden kommer. Når vi deler vores tanker med andre, så bliver det nogle gange også nemmere, at forholde sig til dem. Man kan sige, at der er lidt ligesom at lukke noget af luften ud af en ellers helt spændt ballon. Pludselig kan man måske tingene i et lidt andet lys.
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om, hvad der sker med dig i øjeblikket. Vores forældre er ofte nogle af dem, som kender os allerbedst. Og jeg er næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe og støtte dig, så du kan få nemmere ved at håndtere irritationen/vreden. Ens forældre kan også nogle gange se nogle ting, som vi ikke selv kan. Måske har de endda prøvet noget lignende? Så kan de måske fortælle om, hvad de tænker er en god løsning for dig.
Få hjælp på skolen
Det er sådan, at hvis man stadigvæk går i skole, så har man mulighed for at få hjælp på skolen. Det kan eksempelvis være gennem en lærer, sundhedsplejerske, skolepsykolog. Så kan man ofte få nogle støttende samtaler, hvor man kan få hjælp til at håndtere sine problemer. Det kan være en super rar måde, at få snakket tingene igennem, og få en hjælpende hånd på vejen.
Husk, at vi alle sammen altså har brug for hjælp engang imellem. Det er fuldstændigt normalt. Og vi behøver ikke gå alene med vores tanker og bekymringer.
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, som varetager rådgivning af unge i deres problemer. De er super søde, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Det er helt anonymt. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og jeg kan varmt anbefale dem.
Når man oplever meget irritation og vrede – jamen så kan det faktisk være en rigtig god idé, at overveje om irritationen gør os noget godt. Eller om irritationen i virkeligheden ender med at gøre mere skade end gavn. Derfor kan det også være en god idé, at finde nogle teknikker til, hvordan man kan håndtere irritationen. Og det kan være en rigtig god idé, at få snakket med nogle om, hvordan man har det. Så man kan få hjælp og støtte til, at håndtere det hele.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget.
De allervenligste hilsner fra en Mindhelper