Hej.
Jeg er en pige på 12, jeg har lige læst jeres deppresions ting, og jeg ville vide om man også kan få det for her på det sidste år har jeg haft det sådan der men mine forældre ved det ikke for jeg er bange for hvad de vil dig (de er skilt) og på det sidste har jeg været meget sammen med min 3 venner og en af dem har jeg et chush på men jeg er kærester i al hemmelighed med en af de andre, og det var de 2 andre der sagde at han kunne lide mig, men jeg ved ikke om det er forkert siden jeg har et chush på hans ven? og tilbage med det deppresion, jeg ved bare ikke om det er normalt, jeg har MEGA dårligt med migselv hele tiden og jeg er meget træt af det efter hånden men jeg ved ikke hvad jeg skal stille om med det, og ingen ved at jeg har det så dårligt som jeg har det, og jeg har selvmordstanker næsten HVER AFTEN! men hvad ville i/du gøre vis det var jer??
Tak for tiden, håber snart at jeg får svar fra dig/jer…

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder som om, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Når man får et crush
Du skriver, at du har fået et crush på din kærestes ven. Det kan være rigtigt forvirrende at opleve, og man kan godt få lidt dårlig samvittighed. Men du skal vide, at det er fuldstændigt normalt at opleve, selvom man allerede har en kæreste. Et crush er ikke noget, man kan styre, og der er ikke noget forkert i det. Med tiden skal det nok gå over igen, for det gør et crush eller forelskelse altid. Men du må prøve at mærke godt efter i maven, om du bare vil vente på at det går over. Eller om du vil slå op med din kæreste og prøve at finde sammen med hans ven. Men pas på, for det kan hurtigt blive lidt rodet, når det handler om venner.
Depression og selvmordstanker
Du spørger, om man kan få en depression, fordi du har læst vores artikel. Det kan man godt, hvis man har haft det skidt rigtigt længe, og det ikke rigtigt vil gå over igen. Men man kan også godt have det skidt i perioder, uden det behøver betyde, at man har fået en depression. For svære følelser er normalt at opleve, og de kan sagtens komme, hvis der eksempelvis sker noget svært i øjeblikket. Gør der det i dit liv? Og så kan man have brug for hjælp, også selvom det ikke er en depression. For at finde ud af om det er depression, man oplever. Så kræver det, at man snakker med en professionel om det. Det er typisk ens læge.
Uanset om det er en depression eller noget andet, som du oplever, så kan det heldigvis sagtens blive godt igen. Men det er hammer-vigtigt, at du får snakket med en voksen om det. For det er alt for svært til, at du skal gå alene med det. Især når du er 12 år, så er der en voksen, som skal hjælpe dig. Og det er helt normalt, at man kan have brug for en hjælpende hånd for at komme ovenpå igen.
Snak med dine forældre eller en anden voksen
Du skriver, at du ikke har fortalt dine forældre om, hvordan du har det. Og det er fordi, du er bange for hvad de vil sige og fordi, de er skilt. Men det er vigtigt, at du får det fortalt alligevel. For ens forældre er tit dem, som er tættest på en i hverdagen. Og som derfor har bedst mulighed for at hjælpe og støtte.
Det kan godt være lidt svært, at få tingene sagt. Men de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis de ved, hvordan man har det. Det kan godt være, at de bliver lidt forskrækkede eller bekymrede, når du fortæller dem det. Det er okay, for de er de voksne og det kan de sagtens klare. Jeg er næsten 100% sikker på, at dine forældre meget gerne vil have, at du fortæller dem det, hvis du har det skidt. Også selvom de er skilt. Du kan læse vores guide til at snakke med sine forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få taget snakken på en god måde. Du kan finde guiden ved at skrive ‘forældre’ i søgefeltet. Og så skulle det gerne være den 4. artikel, der dukker op. Jeg ville lave et link, du kunne trykke på, men teknikken driller desværre lige lidt idag.
Hvis du ikke kan snakke med dine forældre, så er der måske en anden voksen, som du kan prøve at snakke med. Det kunne være din yndlingslærer, en sød moster eller måske en venindes mor? Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Men det er vigtigt, at du får det fortalt.
Tag en til lægen
Hvis man har det så skidt, som du fortæller, så er det vigtigt at man tager en tur til lægen. For lægen kan nemlig hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan få det godt igen. Lægen hjælper uanset om man har det dårligt fysisk eller psykisk. Og lægen er helt vant til at snakke med børn og unge, som har det dårligt og som oplever selvmordstanker. Så du kan være helt tryg ved at tage til lægen. Det kunne også være en god idé, hvis du tog dine forældre med til lægen, så der er nogle til at støtte dig undervejs.
Kontakt Livslinien
Du skriver også, at du oplever selvmordstanker hver aften. Det er jeg da ked af at høre, for det kan være rigtigt ubehageligt at opleve. Det er mere normalt at opleve selvmordstanker, end de fleste regner med. Også når man er ung. Men selvmordstankerne betyder ikke nødvendigvis, at man gerne vil stoppe med at leve. Ofte kommer de, fordi man har det rigtigt dårligt og ikke kan se sig ud af, hvordan man kan få det godt igen. Så kan selvmordstankerne godt dukke op, fordi kroppen ikke kan finde en løsning på at den har det skidt. Men heldigvis er der hjælp at hente, hvis man har det sådan, og man kan sagtens få det rigtigt godt igen. Det skriver jeg mere om lidt længere nede. Du kan også læse mere om selvmordstanker i vores artikel om selvmordstanker.
Hvis man oplever selvmordstanker, så kan man også få hjælp hos Livslinien. Livslinien er en frivillig rådgivning, som kan snakke med, hvis man oplever selvmordstanker eller har nogle spørgsmål omkring det. De er super rare og helt vant til også at snakke med børn og unge. Dem må du altid kontakte, hvis du har brug for at snakke med nogen om selvmordstankerne eller du bliver ked af det. De har også åbent om aftenen, hvis det er der, selvmordstankerne rammer dig mest. Det er helt anonymt, så de ved ikke hvem du er, hvis du ringer eller skriver til dem.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du har brug for at snakke med nogle, som ikke lige kender dig, og som rigtigt gerne vil hjælpe, så kan jeg anbefale dig Børnetelefonen. Dem kan børn og unge kontakte helt gratis og få hjælpe til det, som fylder for dem. Deres frivillige er super søde og dygtige, og de er vant til at snakke om alt lige fra kærlighed til selvmordstanker. Børnetelefonen kan man både ringe, skrive, sms’e eller chatte med. Og det er helt anonymt. Så du behøver ikke fortælle dem, hvem du er. Dem kan jeg varmt anbefale. Dem kan du finde på bornetelefonen.dk
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Nu ved du i hvert fald, hvad jeg ville gøre, hvis jeg stod i samme situation som dig. Jeg krydser både fingre og tæer for, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det. For det skal du ikke gå alene med. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper