Hi
jeg ville talle om hvordan jeg kan stoppe med at lyve det er virkelig svært at stoppe med at lyve men jeg prøver. Og for det meste af tiden lyver jeg over for mine forældre og mine forældre har fået nok så nu ville de ikke talle men mig jeg hved ikke hvad jeg skal gøre de vile ikke sige tillykke til min fødselsdag og det gøre mig mest ked af det hvad skal jeg gøre nu kan i give mig et godt råd

(13 år)
Kære Du
Det kan være svært, når man er kommet ind et mønster, hvor løgnene flyver ud af munden på en. Derfor synes jeg også, at det er hammersejt, at du gerne vil stoppe det, og har skrevet herind til os.
Man kan godt bryde vanen
Du skriver, at du det meste af tiden lyver overfor dine forældre. De fleste unge kender til det med at stikke nogen en lille hvid løgn en gang imellem. Det kan fx være, at man ikke vil såre den anden, hvis de er helt vildt glade for en ny trøje, som man selv synes er grim. Men sommetider kan det komme til at tage overhånd, så man pludselig er spundet helt ind i et net af løgne. Og det kan være hammersvært. For man er måske både selv ked af, at man lyver, og samtidig kan dem omkring en også blive sure og kede af det.
Men når man står midt i det, kan det være svært at finde ud af, hvordan man stopper med at lyve. For det er måske nærmest bare blevet en vane. Så uden at tænke over det, flyver der en løgn ud af munden på en. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Men dét at du selv er blevet opmærksom på det, og har skrevet herind, er allerede et rigtig stort skridt på vejen mod at ændre det. Så kæmpe skulderklap herfra.
Nogle unge kommer også til at lyve fordi de måske ikke føler, at de er gode nok eller spændende nok i sig selv, og så pynter de måske lidt på tingene. Og for nogle hænger det sammen med deres selvværd. Jeg ved ikke, om det er noget du kan genkende? Men hvis det er så tænker jeg, at der måske er noget i vores artikel om selvværd, som kunne være hjælpsomt for dig. For heldigvis kan selvværdet godt bygges op igen.
Små skridt
Når man skal bryde en vane er det tit en rigtig god ide at tage det i små skridt og huske på, at Rom ikke blev bygget på en dag. Men små skridt bevæger også en i den rigtige retning. Så måske du ikke kan stoppe helt med at lyve fra den ene dag til den anden. Men måske du kan øve dig i at blive opmærksom på, når der kommer en løgn fra dig. Og så stoppe op, og fx sige “hov, der kom jeg vist til at sige noget forkert – det jeg mente var…”. Et andet godt tip, som jeg kan give dig, hvis du kommer til at lyve, er at sige undskyld til dem, som du har løjet overfor. For heldigvis vil de fleste mennesker gerne lytte, når man fortæller dem, at man er ked af, at man kom til at lyve.
Har du talt med dine forældre om det?
Du skriver også, at dine forældre ikke vil sige tillykke til dig til din fødselsdag. Og at det gør dig ked af det. Det kan jeg sagtens forstå, at det gør. For det kan være noget af en mavepuster at få. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, at det gør dig ked af det? Og om at du faktisk rigtig gerne vil stoppe med at lyve for dem?
Hvis du ikke har det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. Både så du ikke skal gå og være ked af det og have ondt i maven. Men også så de måske kan hjælpe og støtte dig til at lyve mindre.
Nogle unge synes, at det kan være lidt svært at åbne op for snakken. Hvis du også har det sådan, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til at få hul på snakken.
Du kan også vise dem det brev, som du har skrevet herind til os, og så få gang i snakken på den måde.
Tal med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også tale med en anden voksen. Det kan fx være en lærer, en vens mor eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du taler med, men at du ikke går med det hele selv.
Snak med dine venner
Når man går og bøvler med nogle ting, kan det også være rigtig rart at snakke med ens venner om det. For ofte fylder det svære lidt mindre, når man deler det med andre. Jeg tænker også, at der måske er nogle af dine venner, som også kender det med, at en løgn flyver ud af munden på en. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Og uanset, om de kender til det eller ej, så vil langt de fleste venner gerne lytte og støtte en, når man fortæller om noget, som bøvler for en.
De vil altid gerne lytte hos Børnetelefonen
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Børnetelefonen. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare rådgivere klar til at hjælpe og lytte. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og uanset hvordan du tager fat i dem, så sørger de altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym.
Det kan være hammersvært, når man er kommet ind i en vane med at lyve. Men heldigvis kan man med små skridt godt skrue ned for løgnene. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg hepper på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper