Hej.
Jeg går rundt med mine tanker hele tiden. Og de tanker er at jeg tænker på min kæreste hele tiden lige meget hvad jeg laver og hvornår, jeg har virkelig svært ved at styre det, og det påvirker mig i skolen og mit humør, og det kommer til at gå ud over min familie. Jeg tænker hele tiden på om jeg vil være sammen med min kæreste eller ik men jeg kan mærke at jeg er bange for hvorfor han ik svare og for at han slår op og der betyder nok at jeg godt vil ham men når jeg tænker på ham får jeg ik altid de sommerfugle i maven så meget mere. Jeg får dem inden vi har været sammen, så får jeg dem hele tiden. Men efter vi har været sammen så har jeg det mærkeligt, jeg er ked af det og træt hele tiden og har enligt bare lyst til at kigge på min telefon og bare venter på han svare. Min tanker kan også tænke om han ik gider mig mere. Har i nogen gode råd eller metoder til hvordan jeg kan få lidt mere ro på og klare mig bedre i skolen og at vi kan få et godt forhold?

(15 år)
Kære du
Det lyder til, at du står i en rigtig svær situation lige nu.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
De fleste, der er forelsket i deres kæreste, tænker på dem hele tiden. De tænker på, hvad de render og laver, hvornår de ser dem igen og hvad mon de tænker om det og det.
Men selvom det er helt normalt at tænke meget på sin kæreste, kan det også gå hen og fylde lidt for meget.
Og det lyder til, at det fylder så meget hos dig, at det er begyndt at påvirke hvordan du har det i skolen og hvordan dit humør er.
Derfor giver det også rigtig god mening, at du godt kunne tænke dig at få lidt mere ro på.
Når tankerne fylder
Det kan nemlig være både hårdt og drænende, hvis vores tanker flyver rundt i hovedet på os. Det kan vi bruge en masse energi på.
Derfor er det også helt naturligt, at du går og føler dig træt hele tiden.
For hvis du hele tiden går og tænker på din kæreste og er bange for, at han ikke svarer, så tager det en masse på energien og på overskuddet.
Derfor tror jeg også at du har helt ret i, at du måske ville hjælpe, hvis du kunne få lidt mere ro på.
Hvordan skaber man ro i hverdagen?
Det lyder til at du allerede har gjort dig nogle rigtig gode tanker om, hvordan du har det og hvad det er der fylder i din hverdag.
Derfor vil jeg også rigtig gerne lige rose dig og give dig nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at få lidt mere ro på.
Det kan nemlig være rigtig svært at række ud, hvis man har det svært. Derfor fortjener du ikke kun at få ros med på vejen, men også nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Har du prøvet mindfulness?
Jeg vil starte med at høre, om du har hørt om mindfulness? Mindfulness er nemlig en af de bedste måder at få ro på.
Mindfulness handler om at være nærværende med sig selv og sin krop samtidig med, at skaber afstand til ubehagelige tanker.
Hvis det lyder som noget for dig, kan du prøve vores helt gratis mindfulness online-forløb. Her finder du en masse videoer, som forklarer dig mere om mindfulness og viser dig nogle øvelser, som du kan prøve.
Hvis du ikke er helt klar på at prøve et online-forløb, så kan du starte med at læse vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser eller vores interview: Mindfulness hjælper Kimmie med at finde ro.
Her fortæller vi om mindfulness generelt og hvordan man kan bruge mindfulness til at finde ro.
Har du snakket med din kæreste om det?
Nogle gange, når der er noget der fylder i et forhold, kan det være en rigtig god ide at få sagt det højt.
Ens partner kan nemlig ikke altid regne ud hvordan man går og har det.
Det kan jo være, at din kæreste slet ikke ved hvor meget tid og hvor mange kræfter du bruger på at gå og tænke på ham.
Derfor kunne det måske være en god ide, hvis du tog en snak med ham og fortalte ham, hvordan du har det. For ofte kan det være rigtig rart og lettende at få delt det, som fylder i ens. Og det kan være at han har nogle gode råd til hvad I kan gøre.
Hvis du ikke ved hvad du skal sige, kan du vise ham det brev du har skrevet til os. Her beskriver du rigtig fint, hvordan du har det og hvordan det påvirker dig.
Det kan fylde rigtig meget, hvis ens tanker flyver rundt i hovedet på én og man bruger en masse kræfter på det. Derfor er jeg sikker på, at du nok skal klare det bedre i skolen, hvis du får lidt mere ro på i hverdagen. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder roen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper