Hej Mindhelper
Jeg har her for tiden ikke haft ret meget lyst til at leve. Det er dumt for jeg har mange gode ting i mit liv. Jeg tror ikke rigtig på at jeg kan noget. Eller jeg kan jo noget men jeg nyder bare ikke så mange ting mere. Fx kan jeg lide at spille musik. Det er nærmest en del af min identitet. Det er noget jeg fortæller folk jeg lærer at kende. Det er heller ikke løgn. Jeg har en konstant uro indeni, hvilket gør det svært at fuldt fokusere på noget fx øvning og læsning. Hvis man ikke kan øve mister man lidt det sjove. Panikangst og tvangstanker er også en ting. Tankerne gør mig bange for om jeg kan finde på at skade andre eller mig selv. De er tit grafiske og voldsomme når de popper op. Jeg bliver bange for popup-tankerne om at dræbe eller skade mig selv og det er godt. Det er vel et bevis for at det ikke er det jeg vil. Det er ikke altid jeg ikke vil leve, bare nogle dage eller tidspunkter. Der er gode tidspunkter i løbet af en dag. Tit er min energi brugt op når jeg når eftermiddag. Der er tankerne værst. Alt er uoverskueligt her for tiden, og jeg kan ikke ses med mine bedste venner.Går til psykologmed angst+tvangstankerne. Hvordan får jeg selvmordstanker væk og energien tilbage?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder til, at det er lidt svært at være dig lige nu. Det er rigtig hårdt at gå og have det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind os.
Jeg har brugt dine spørgsmål som overskrifter i mit svar til dig. Jeg tænker at det måske kan være med til at gøre det lidt mere overskueligt, hvor du kan finde svar på de forskellige ting.
Hvordan for man energien tilbage?
Det lyder til, at din krop er på overarbejde i øjeblikket. Når du hele tiden har uro i kroppen og en masse tanker, så sluger det bare rigtig meget energi. Så jeg tænker, at det er helt naturligt, at du er træt sidst på eftermiddagen. For så er al energien simpelthen brugt op.
Derfor er det også rigtig vigtigt, at du husker at give dig selv ro. Og så er det en god idé, at bruge tiden på noget, som får en til at slappe af. Hvis du godt kan lide at spille musik, så kan det være en god måde at slappe af på. Men husk på at det er vigtigt, at du spiller musik, fordi det er sjovt og ikke kun fordi, at du føler du skal.
Derfor kan det være en god idé at planlægge, at du kun spiller musik, hvis du synes det er rart og hyggeligt. Og det er helt okay, at det kun er 5 min, og ellers læg fra dig, hvis du kan mærke at det ikke er rart mere. For ofte er det sådan, at vi får mere energi af at gøre de ting, som vi godt kan lide. Også selvom det kun lige er i 5 minutter. Mange oplever også, at man så langsomt begynder at få lidt mere energi, når man laver ting, som man nyder. Og så kan det være, at man kan spille musik i 7 eller 10 minutter næste gang.
Det er helt almindeligt, at det kan virke rigtig svært og uoverskueligt i starten, men langt de fleste finder ud af, at det faktisk er meget rart, når de får det gjort. Og der ikke er nogen forventning om, hvad man skal lave og hvor længe man skal gøre det.
Hvordan får man selvmordstankerne væk?
Jeg vil starte med at sige til dig, at du allerede har taget nogle rigtig gode skidt. Du har skrevet herind til os – sejt! og du går også hos en psykolog. Når man har det rigtig svært, er det rigtig godt at snakke med nogle fagprofessionele om det. Derfor skal du også endelig blive ved med at snakke med psykologen om de ting, som er svære.
Det er også sådan, at det er mere normalt at have selvmordstanker, end folk lige går og regner med. Det behøver ikke betyde, at man ikke har lyst til at leve. Ofte kommer tankerne som en reaktion på, at man har det rigtigt svært, og at ens krop ikke kan se en hurtig løsning på, hvordan man kan få det godt igen. Derfor kan tankerne også godt komme oftere i perioder, hvor man ikke har så meget energi. Det er helt naturligt og langt de fleste mennesker oplever perioder, som er sværere end andre, men det betyder ikke, at det ikke kommer til at gå bedre. Måske tager det bare lidt ekstra tid i øjeblikket. I vores artikel om selvmordstanker, kan du læse lidt mere om det. Der står også en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når tankerne kommer.
Øv dig i at acceptere tankerne
Det kan også være en god ide at øve sig i at acceptere, at de svære tanker sommetider popper op, som en reaktion på, at det hele er super svært, og du måske er ekstra træt i øjeblikket. Det er nemlig ofte sådan, at hvis man prøver at kæmpe imod tankerne, så kan det nogle gange have lidt den modsatte effekt.
Kender du den med den lyserøde elefant? Prøv at sige til dig selv, at du ikke må tænke på en lyserød elefant. De fleste af os oplever, at vi slet ikke kan lade vær med at tænke på en lyserød elefant, når vi siger det til os selv. Og det er lidt på samme måde med de svære tanker. Jo mere vi prøver at sige til og selv, at tankerne ikke må være der, jo mere kan de komme til at køre i ring inde i hovedet. Derfor kan det også være en god ide, at øve sig i at bryde de tunge tanker. Du kan læse mere om, hvordan man gøre det i vores artikel om at bryde tunge tanker
Snak med dine forældre i hverdagen eller ring til børnetelefonen
Det kan være rigtig svært at gå med en masse tanker helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med dine forældre eller ringer til børnetelefonen, hvis du har brug for at snakke med nogen mellem gangene hos psykologen.
De frivillige hos børnetelefonen er rigtig søde og rare. De er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode til at lytte og hjælpe. Du kan både ringe og skrive til dem og du er helt anonym.
De fleste forældre vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Og derfor tænker jeg også, at dine forældre gerne vil lytte, hvis du kommer og fortæller dem, at det er lidt svært lige nu. Du kan tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gøre det.
Kontakt dine venner online
Jeg er helt sikker på, at du ikke er den eneste, som synes at det er rigtig svært, at man ikke kan se sine venner lige nu. Det er hammer frustrerende og derfor er det også helt almindeligt, at synes at tingene er lidt uoverskuelige. Og det kan måske også være endnu hårdere, at man ikke kan se sine venner, når man har det svært og måske har ekstra meget brug for at se dem og snakke med dem.
Derfor kan det også være en god ide, at tage kontakt til sine venner online og få snakket med dem på den måde. For lige nu handler det om at finde på alternativer, så man stadig kan få snakket med hinanden. Det kan også være, at I kan hoppe i vinterjakkerne og gå en tur sammen. Og så få set hinanden på den måde.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender dig de varmeste tanker og håber, at du husker at give dig selv ro, og bliver ved med at snakke med andre om de svære tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper