Jeg kan rigtigt godt lide at planlægge min dag ned i mindste detalje. Men hvis mine planer så pludseligt bliver ændret, bryder min verden sammen, og jeg går helt i baglås.
Hej Mindhelper
Jeg har et problem, jeg kan godt lide at planlægge min dag, helst ned til de mindste detaljer, men hvis så de planer lige pludselig bliver ændret bryder hele min verden sammen og jeg går helt i baglås

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det lyder super hårdt, at du går helt i baglås, hvis dine planer bliver ændret. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det kan være en god evne at have
Det lyder mega hårdt for dig, at din verden går helt i stå, hvis de planer du havde lagt for dagen bliver ændret. For jeg forestiller mig, at det må være mega hårdt at være i, når det sker. Egentligt tænker jeg ikke, at der er noget i vejen med, at du godt kan lide at planlægge din hverdag. For det er faktisk en super god evne at have. Og det kan være en mega god hjælp til at holde styr på sin hverdag. Men hvis det tager overhånd, så kan det blive mega hårdt. Specielt hvis det så bliver sådan, at man bliver rigtigt påvirket af det, hvis ens planer bliver ændret, sådan som du beskriver det.
Der kan være mange grunde
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg blandt andet til at tænke på, om du altid har haft brug for at hele din dag var planlagt? Eller om det er noget, der er kommet ind på et eller andet tidspunkt i løbet af dit liv? Ligesom jeg også kommer til at tænke på, hvad det giver dig at planlægge din dag helt ned i mindste detalje? For det kan være så forskelligt, hvorfor man har helt vildt meget brug for sin hverdag. Og hvorfor det kan være svært, når ens planer så bliver ændret. Nogle gange kan det være en copingstrategi – altså en strategi man bruger til at håndtere noget svært indeni en selv, som man ikke har kontrol over. Og når man så ikke har kontrol over det, så har man brug for at have kontrol over sin hverdag i stedet for.
Andre gange kan det være fordi, man har vildt mange ting på programmet. Og har brug for at planlægge sin dag for, at man overhovedet kan huske alle de ting, som man skal nå. Hvis det er noget af det, der er på spil, så kan det være en god idé at få gjort noget ved grunden til, at man har helt vildt meget brug for at planlægge sin dag. Sådan så man for eksempel ikke ender med at blive stresset over altid at skulle have det hele planlagt, hvis man ikke skal gå i baglås. Derfor tænker jeg også, at det er en rigtigt god idé at undersøge, hvad der er grunden til, at du har så meget brug for at have det hele planlagt. For hvis du finder ud af det, så er det nok også nemmere at gøre noget ved det. Men jeg tænker, at det ville være en rigtigt god idé at snakke med en voksen om, at du har det sådan her. Så du ikke skal stå med det helt alene.
Måske er det ikke, der skal ændre dig
Der er også nogen, der har rigtigt meget brug for at planlægge deres dag i den mindste detalje, fordi det giver dem en forudsigelighed i deres hverdag. Og den forudsigelighed har de brug for, for at kunne fungere ordentligt. Hvis man har det sådan, så har man det også ofte sådan, at man går helt i stå, når ens planer bliver aflyst. For eksempel fordi man bliver enormt angst og slet ikke ved, hvad man skal gøre af sig selv. Hvis det er sådan, du har det, så tænker jeg faktisk, at det måske ikke så meget er dig, der skal ændre dig. Men at det mere er dine omgivelser, der skal have at vide, at de skal blive bedre til at advare dig i god tid, hvis de gerne vil ændre en aftale med dig. Sådan så du har god tid til at finde ud af, hvad du så skal lave der i stedet.
Samtidigt så tænker jeg også, at det er en rigtigt god idé, at du får snakket med din læge, hvis det meget er sådan, du har det. For det er nemlig mega svært at have det sådan, og det ville være super godt, hvis du kunne få noget hjælp til det. Og det kan din læge hjælpe dig med at finde. Samtidigt kan der også nogle gange være noget mere, der ligger bagved, at man har det sådan. Og hvis der er det, så er det jo vigtigt, at det bliver opdaget. Så du kan få hjælp til at håndtere det også.
Snak med nogen om det
Jeg har faktisk allerede taget hul på mit bedste råd til dig. Og det er, at du skal snakke med en voksen om det. Du kunne for eksempel snakke med dine forældre om det, hvis det kan det. Men hvis der er en anden voksen, du er mere tryg ved, kan du også sagtens snakke med dem. For det lyder som om, det her er mega svært for dig. Og det er så vigtigt, at du ikke går med de svære ting alene. Så det er egentligt ikke så vigtigt, hvem du snakker med, så længe det er nogen, du er tryg ved. Men samtidigt så synes jeg også, det lyder som en ret stor opgave at komme til bunds i, hvorfor du har så meget brug for planlægning helt alene. Derfor tænker jeg, det ville være en ret god idé at snakke med en, der er voksen. For voksne har bare tit lidt nemmere ved at hjælpe med sådan nogle ting.
Tag fat i Headspace
Hvis det er nemmere for dig at starte med at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med, og der sidder altid en super sød frivillig rådgiver klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige rådgivere om alt, hvad der er svært for dig, for der er nemlig ikke noget i Headspace, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. Du kan også være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du kan få noget hjælp til at finde ud af, hvordan det kan blive nemmere for dig, at din dag ikke går helt, som du havde planlagt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper