Jeg kom til at tænke på, hvad man gør, hvis man ikke har lyst til at leve længere? Eller tænker på at begå selvmord?
Hej Brevkasse
Hvad skal man gøre hvis man ikke har lyst til at leve eller tænker på at lave selvmord

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Når man ikke længere har lyst til at leve eller tænker på selvmord, gør det virkeligt ondt indeni en. Så jeg er så glad for, at du har valgt at skrive ind. Det er nemlig et tegn på, at du søger hjælp. Og det er første skridt i retning mod at få det bedre.
Det gør ondt indeni
Det er drønhårdt at kæmpe med selvmordstanker. Du skriver ikke, om det er dig, der har selvmordstanker. Men hvis det er, får jeg bare sådan lyst til at fortælle dig, at du ikke er alene. Der er faktisk mange, der har kæmpet med selvmordstanker. Og det er helt normalt, at man kan få tanker om selvmord, når man har det rigtigt svært. Men det er et tegn på, at det gør mega ondt indeni. Og at man bare gerne vil have det til at holde op. Så kan døden komme til at virke som den eneste udvej. Men det er den bare ikke. Der er så mange andre muligheder for at få det godt igen. Derfor er det rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogen, hvis du har selvmordstanker. Det er nemlig vigtigt, at der er nogen, der ved, at du har det sådan. Så du kan få hjælp til at få det bedre igen. For det kan blive bedre. Selvom jeg godt ved, det ikke altid føles sådan. Men med den rigtige hjælp får langt de fleste det faktisk godt igen. Du kan for eksempel prøve at læse Claras historie. Hun havde ikke lyst til at leve, men hun har fået det godt i dag. Derfor er det super vigtigt, at du får fortalt det til nogen.
Snak med dine forældre
Det allervigtigste er, at du får snakket med dine forældre om, at du har selvmordstanker. Som jeg lige har skrevet, er det nemlig rigtigt vigtigt, at man får snakket med nogen om det, hvis man har selvmordstanker. Fordi det bare er så drønsvært, og du skal ikke gå rundt og have det så svært alene. Det er nemlig at for hårdt, og det fortjener du slet ikke. Det er vigtigt, at du får snakket med dine forældre, fordi det er dem, der er tættest på dig. Derfor er det dem, der har allerbedst mulighed for at støtte dig, mens det er svært. Desuden tænker jeg, at dine forældre holder rigtigt meget af dig. Og rigtigt gerne vil vide, at du har det svært, så de kan hjælpe dig. Hvis det er svært at få det sagt, kan du prøve at skrive det til dem i et brev. Det gør det måske lidt nemmere, fordi du så har lidt tid til at tænke over, hvordan du gerne vil skrive det til dem.
Andre, du kan snakke med.
Det er drønvigtigt, at du får fortalt nogen, at du har selvmordstanker. Og jeg ved det godt – jeg skriver det igen og igen, men det er simpelthen fordi, det er så hammervigtigt. Men nogle gange kan det måske være nemmere at starte med at tage fat i nogen, som man ikke kender. Hvis du har det sådan, har jeg lavet en liste med steder, du kan tage fat i og få talt ud om dine selvmordstanker.
Livslinien Livslinien er et tilbud til folk, der har selvmordstanker og tanker om ikke at have lyst til at leve længere. Hos Livslinien sidder der en hel masse virkeligt dygtige, frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om dine selvmordstanker. Du kan enten ringe ind til Livslinien, eller du kan chatte med en af deres rådgivere, hvis det er nemmere for dig. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange unge, der har haft selvmordstanker. Så de er vant til at snakke med unge om selvmordstanker. Du kan være helt anonym hos Livslinien, så dem kan du trygt tage fat i. Og det er så vigtigt, at du gør det, hvis du kan mærke, at dine selvmordstanker kommer til at fylde for meget hos dig.
Psykiatrisk skadestue
Kan du mærke, at dine selvmordstanker bliver alt for meget for dig, så du bare har brug for at snakke med en lige nu og her, som kan tale dig lidt ned? Eller får du måske lyst til at gøre alvor af dine tanker? Så er det rigtigt vigtigt, at du tager fat i psykiatrisk skadestue. De kan nemlig hjælpe dig, hvis det hele lige pludseligt bliver for meget. Og det er rigtigt vigtigt, du tager fat i dem, hvis du kan mærke, at dine selvmordstanker bliver alt for meget. Hellere engang for meget end engang for lidt. Fordi jeg ikke ved, hvor du befinder dig henne i landet, har jeg lavet en liste over de forskellige psykiatriske skadestuer nedenfor.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Headspace Headspace er rigtigt oplagte at tage fat i, hvis man har det svært og har brug for nogen at snakke med. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde, frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan fortælle dem om lige netop dét, der er svært for dig. Så du kan jo fortælle prøve at fortælle dem om dine selvmordstanker. De frivillige i Headspace er nemlig vant til at snakke med unge, der har mange forskellige problemer. Så der er intet, der er for stort i Headspace. Ligesom der heller ikke er noget, der er for småt. Du kan være helt anonym hos Headspace, så dem kan du også trygt tage fat i.
Snak med din læge
Til allersidst vil synes jeg, du skal snakke med din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, når det gør rigtigt ondt indeni. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du bedst kan få hjælp henne. Så du kan få det godt igen.
Jeg håber, at at du har fået svar på dit spørgsmål. Og så krydser jeg bare så meget fingre for, at du får hjælp til at få det bedre. Så du ikke længere skal slås med selvmordstanker.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper