Hej Mindhelper
Hvad gør man hvis man ikke kan snakke med sine forældre om ens psykiske helbred, men siden man var 13 haft tanker om selvmord?
Hilsen, en knejt på 16 år 🙂

(16 år)
Kære Knejt på 16 år
Det er rigtig hårdt at have selvmordstanker. Og det er aldrig noget, man skal gå med alene. Derfor er jeg også meget glad for, at du har skrevet herind og fortalt om dine tanker.
Selvmordstanker
Når man har selvmordstanker, så har man det svært. For det er et tegn på, at der er noget indeni en, som gør rigtig ondt. Det kan for eksempel være, at man går rundt med en tristhed i maven, eller måske er der noget i ens familie der gør, at man har rigtig svært ved at holde ud at være i sin hverdag. Det kan også være noget helt tredje.
Der er nemlig ingen facitliste for, hvorfor selvmordstanker dukker op. Men det handler tit om, at man har det så skidt, at man ikke kan se sig ud af det. Og så kan selvmord komme til at virke som den eneste udvej. For på den måde, kan man få sat en stopper for det som gør ondt. Men der er andre måder, at få det bedre på igen.
Der er hjælp at få
Når man har selvmordstanker kan det føles som om, at man er den eneste der har det på den måde. Men ret mange ung oplever at få selvmordstanker på et tidspunkt. Så du er langt fra alene. I vores artikel om selvmordstanker, kan du læse lidt mere om det at have selvmordstanker.
Der er hjælp at få, når man kæmper med selvmordstanker. Og lang de fleste unge der døjer med tanker om at tage sit eget liv, oplever at få det godt igen. Derfor er det også super vigtigt, at række ud efter hjælp, hvis man går rundt med selvmordstanker. Og det er netop det du har gjort, ved at skrive herind – så det er mega godt gået.
At tale med forældre, om det der er svært
Du har allerede taget det første skridt, ved at række ud efter hjælp. Så det næste skridt er, også at fortælle en voksen i dit liv, om de tanker du går rundt med. Her skriver du, at du ikke kan tale med dine forældre. Det lyder virkelig hårdt. For ens forældre er tit nogle af de voksne, der er tættest på en. Og så er det bare rigtig svært, hvis ikke man kan tale med dem om, hvordan man har det. For så kan de heller ikke støtte en i det, som er svært.
Men jeg kommer også til at tænke på, hvorfor du ikke kan tale med dine forældre? Har du oplevet, at de ikke lytter, når du taler med dem? Eller synes du måske, det er grænseoverskridende at skulle tage snakken? For hvis det er det sidste, så tænker jeg, at det alligevel ville være en god ide at prøve at snakke med dine forældre. Selvom jeg godt ved, at det kan være rigtig svært.
Men det er helt naturligt, at selvmordstanker er svære at tale om. Derfor vil jeg også lige linke dig til denne her artikel. Den handler om, at tale med sine forældre om svære ting. Så jeg tænker, at der måske er et tip eller to, der kan være hjælpsomme for dig.
Fortæl det til nogen andre
Hvis ikke du kan tale med dine foærldre, så er det vigtigt, at du fortæller en anden voksen om dine selvmordstanker. Det kan være en lærer på din skole, en sød tante, eller en helt tredje. For selvmordstanker er alt for tunge at gå med selv. Og vi mennesker er ikke lavet til at skulle gå igennem svære ting uden støtte fra andre.
Du kan tage et kig på vores artikel om at få hjælp på din skole. For tit er det sådan, at hvis man går på en skole, så kan man også få hjælp der. Og der er tit nogle gode mennesker tilknyttet ens skole, som gerne vil hjælpe, når man går og bøvler med nogle svære ting.
Steder du kan få hjælp
Et sted du også altid må tage fat i, er Livslinien. Hos Livslinien ved de nemlig en helt masse om, hvad det vil sige at have selvmordstanker. Og der sidder nogle søde og dygtige rådgivere klar, som gerne vil lytte og hjælpe. De er vant til at tale om nogle af de ting, som er rigtig tunge at gå rundt med. Og de vil altid prøve at gøre det på en måde, så du føler dig tryg. Du kan også være helt anonym.
Du kan også tage fat i Headspace, hvis du gerne vil tale med nogen udefra. For hos Headspace kan man komme og få samtaler, hvis man har det svært. Og her er intet problem for stort eller småt. Hos Headspace er de frivillige vant til at tale med unge, og de prøver altid at gøre det på en måde, som føles rar for dig. Du kan både og ringe til Headspace eller chatte med dem.
Tag til lægen
Noget andet, der også er rigtig gode at gøre, hvis man har selvmordstanker, er at tage op til sin læge. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vores kroppe fungerer, både udenpå og indeni. Og lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget andet hjælp, der kunne være godt få dig at få. Så det vil jeg virkelig anbefale dig at gøre.
Selvmordstanker er rigtig tunge at have, og man må aldrig gå med dem alene. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og krydser fingre for, at du får talt med nogen om hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper