Hej Mindhelper
Hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke føler at leve mere?
Jeg har følt sådan her i flere år, jeg ser bare ikke en pointe med at leve når alt det jeg gør kommer til at være ligegyldigt i fremtiden. Altså når jeg nu bliver færdig med min uddannelse, så skal jo ha et job for at få penge til at leve, men så dør man af alder, eller sådan noget. Jeg har bare ingen motivation, og min boss gør det ikke nemmere.
Pls hjælp mig.

(17 år)
Kære Du
Det kan være mega hårdt at gå rundt og føle, at alt man gør er ligegyldigt. Og hvis ens dage går med job, træls chef, og tanker om uddannelse, kan man pludselig føle sig lidt fanget i hamsterhjulet. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind, og fortalt om dine tanker.
Manglende motivation
Du skriver, at du føler, at alt du gør kommer til at være ligegyldigt i fremtiden. Du skriver også, at du mangler motivation. Jeg tænker at det giver god mening, at du kan have svært ved at finde motivationen. Ofte er noget af det der gør os i stand til at gøre ting, som vi måske ikke har super meget lyst til, nemlig tanken om, at vi får noget ud af det på den lange bane.
Meningen med livet
At tænke på, hvad meningen egentlig er med livet, kan godt føles lidt overvældende og måske skræmmende, fordi der ikke er et simpelt svar. Men at ramle ind i perioder, hvor motivationen er i bund, og man ikke rigtig kan se pointen med det man laver, er ret normalt. Og jeg tror at mange unge kan genkende, at have haft det sådan på et tidspunkt. Du kan f.eks. prøve at læse det her brevkassespørgsmål fra en ung, som har svært ved at se, hvad pointen egentlig er med livet.
Noget af det, som mange synes giver dem mening i livet, er at lave ting de godt kan lide. Det kan f.eks. være at rejse, være sammen med venner eller en kæreste, spille musik, dyrke sport – listen kunne forsætte. Så har du mon noget, som du godt kan lide at lave, eller noget som gør dig glad?
Hvis det fylder meget
Du skriver også, at du har haft det på den her måde i flere år, og derfor synes jeg, at det er smadder godt, at du reagerer på det, og skriver herind. For følelsen af at livet er ligegyldigt skal helst ikke fylde så meget, at du helt mister lysten til at leve.
Snak om det
Når man går rundt og har det sådan, er noget af det bedste at gøre, at tale med andre om det. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med nogle om, hvordan du har det? Det kan f.eks. være dine forældre, en god ven, eller en helt tredje.
Det er helt naturligt, hvis du synes det kan være svært at tale om. Sådan har de fleste det. Men når man åbner op og deler sine tanker, så kan det både lette en lidt. Og samtidig kan den man taler med støtte en, så ikke man går med det hele selv.
Du kan kigge på artiklen Guide til at tale med forældre om svære ting, hvis du gerne vil have lidt råd til at tage snakken. Rådene kan sagtens bruges til andre end forældre også.
Headspace
Jeg vil også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et rigtig godt sted at komme, hvis man går med nogle tunge tanker. Hos Headspace kan man nemlig få samtaler hos en af deres frivillige. De frivillige er super søde og rare. Det er gratis og der ligger headspacecentre i de fleste store byer – så måske er der et tæt på dig?
Få hjælp på din uddannelse
Det kan også være, at din uddannelse har en studievejledning. Det kan være et ret godt sted at tage hen, hvis motivation er i bund. Og tit kan man også få en generel snak om, hvordan man har det, og hvad man synes om uddannelsen. Så det kan du også overveje.
Selvmordstanker
Hvis du kan mærke at tankerne om, ikke at ville leve mere bliver ved med at være der, så skal du søge hjælp. For det er muligt at få det bedre.
Et godt sted at tage fat i hvis man har selvmordstanker er Livslinien. De snakker hver dag med mennesker, som har det svært. Og det er altid bedre at ringe en gang for meget end en gang for lidt.
Det er hårdt når motivationen er i bund og det man laver føles ligegyldigt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej og krydser fingre for, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper