Hej Mindhelper
Jeg magter ærligt ikke at leve mere. 20 år på denne jord og jeg har intet at vise for det. Er lige nu på sabbatår med et fritidsjob, og har ikke søgt ind til September, både fordi jeg ikke føler jeg er klar, men også fordi jeg ved ikke had jeg vil med mit liv. Og selv hvis jeg fandt ud af det, så er mit snit på omkring 3.5-4.5, hvilket er ret lavt.
Og hvad fuck er pointen reelt alligevel? Vi dør alle alligevel på et tidspunkt. Hvor mange kender navnene på deres oldeforældre? Jeg kender kun selv navnene på 2 ud af 8 af mine egne. Hvad fuck er pointen hvis om 75-100 år i fremtiden er glemt af alt og alle?
Vi har intet valg i om vi kommer ind i denne verden, og folk forsøger altid aktivt at stoppe folk fra at ende deres tid. Hvad er der så galt i at bare gerne vil slippe for at skulle stå op hver eneste dag, for at slide din vej igennem til at ufyldstgørende eksistens, hvor hver dag er lige så følelsesløs, grå og ensom som den næste.
Jeg magter ikke længere at være en byrde for min famillie, som bare sidder hjemme når jeg ikke er på arbejde, jeg gider ikke længere miste søvn fordi jeg ikke kan stoppe de konstante tanker der svivler rundt i hovedet.

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at det er rigtig svært at være dig for tiden. Derfor er jeg meget glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
En svær tid
Du skriver, at du ikke rigtig kan se pointen med livet. Og at du ikke ved, hvad du vil med dit liv. Det kan være nogle mega frustrerende og tunge tanker at have. Samtidig tænker jeg også, at det ikke er så unormalt i den alder, du har lige nu. For når man står på tærsklen mellem teenager og voksen, kan det godt sætte gang i nogle lidt dybere tanker. For “Hvem er jeg egentlig?” og “Hvad skal jeg med livet?”. Det kan godt give en et pres, for måske føler man, at man skal have regnet det hele ud og have styr på livet. Men sandheden er, at de fleste unge i starten af tyverne er mega fovirrede. Og det er helt naturligt, at det kan tage tid, at finde sin hylde her i livet – både med uddannelse og identitet.
Hvad er meningen?
Det lyder også til, at du har gjort dig en del tanker om, hvad meningen med livet egentlig er. Det er et super godt spørgsmål og noget, som filosofferne har prøvet at finde ud af i de sidste mange hundrede år. Homer skrev f. eks om helten Achilles. Achilles skulle vælge mellem at få et lykkeligt liv med sin familie, eller at drage i krig og blive husket for altid – men til gengæld dø i processen. Så tankerne om, hvad der egentlig giver livet mening, og om det betyder noget, om folk kommer til at huske en i fremtiden, er noget, som flere mennesker har tænkt på, gennem tiderne.
Derfor er der heller ikke noget simpelt svar på, hvad dulen meningen med livet er. Og hvad der giver ens liv mening, er nok meget forskellige fra person til person. For nogen vil det være familie og venner, for andre vil det være karriere og succes. Og for nogle helt tredje, vil det måske være at spille musik, at rejse, eller noget helt fjerde.
Så måske kan du prøve at tænke lidt over, hvad der giver dig værdi, eller gør dig glad? Og måske er der nogle af de ting, som du kan gøre mere i hverdagen?
Selvmordstanker
Når man går og synes, at livet er trist og gråt, så kan selvmordstanker godt dukke op. Selvmordstanker er tunge at gå rundt med, men de er ikke ualmindelige, når man har det svært. Der er nemlig en hel del unge, som på et tidspunkt oplever at få selvmordstanker. Der kan være forskellige grunde til, at det sker. For nogen kan det være fordi, at de bøvler med en masse svære og negative tanker. For andre kan det handle om, at de er et sted lige nu, som er rigtig svært, og som de ikke kan se sig ud af. Fælles for mange er dog, at selvmordstanker tit ikke handler om, at man egentlig har lyst til at dø, men at man derimod gerne vil ud af en svær situation. Kan du genkende det?
Men selvom man har det rigtig svært lige nu, så er selvmord ikke løsningen. For det er muligt at få det bedre, og komme ud på den anden side af de tunge tanker. Derfor er det også rigtig vigtigt at række ud efter hjælp, når man kæmper med selvmordstanker.
Fortæl det
Derfor er mit bedste råd til dig at fortælle nogen, om dine selvmordstanker. Det kan f.eks være en i din familie, en ven, eller en helt tredje. Måske kan du også pørve, at snakke med din familie om, at du føler dig som en byrde. For det er ikke en god følelse at gå rundt med. Og måske kan i få snakket lidt om, om der er noget i kan gøre for, at du ikke skal blive ved med, at have det på den måde.
Du kan kigge på vores artikel Guide til at tale med forældre om svære ting, hvis du synes, at det er svært at skulle fortælle om, hvordan du har det. Selvom artiklen handler om forældre, kan den også sagtens bruges til andre.
Tag til lægen
Jeg vil også råde dig til, at tage et smut forbi din læge. For lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig at få. Så ikke du skal blive ved med at gå og have det skidt. Du kan læse lidt mere om det at tage til lægen, når man har det svært i artiklen Alt du skal vide om at tage til lægen.
Livslinien og Psykiatrisk skadestue
Du må også altid ringe til Livslinien. Hos Livslinien arbejder der nogle super dygtige og flinke folk, som hver dag taler med mennesker, som har selvmordstanker. Derfor er de også vant til at tale, om nogle rigtig svære ting. De gør også altid deres bedste for at hjælpe og sørge for, at det er rart at snakke med dem. Og det er altid bedre, at ringe en gang for meget, end en gang for lidt. Så Livslinien kan jeg varmt anbefale dig.
Hvis du kan mærke, at du får lyst til at handle på selvmordstanker, så skal du tage fat i psykiatrisk skadestue. De står nemlig klar til at hjælpe. Du kan se en liste over de regionale psykiatriske skadestuer herunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Headspace
Jeg vil også lige til sidst nævne Headspace. For det kan sommetider være en god ide at tale med nogen udefra, når man går og synes, at livet er trist og gråt. Her er Headspace et rigtig godt sted at komme, når man er ung. Hos Headspace kan man nemlig tale om det, der fylder. Og det kan være en god måde, at få nogle af de svære tanker ud af hovedet, så de ikke fylder nær så meget.
Det kan være mega tungt, når man ikke kan se meningen med livet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber at du får fortalt nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper