Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18 år som har det utroligt svært med at min kæreste har taget kontakt til en tidligere veninde.
Det er ikke længe siden jeg finder ud af at min kæreste har taget kontakt til hans tidligere veninde og det sårede mig dybt fordi jeg ved de tidligere har været meget meget tætte. Min kæreste sagde det i fuldskab og indrømmede at han havde slettet deres beskeder og opkald, for at undgå en unødvendig diskussion, som så bare er blevet værre efterfølgende fordi jeg ikke mener det er i orden at skjule ting for hinanden.
Jeg har snakket med ham om min usikkerhed og han gør det også klart for mig at det kun er mig han vil og elsker, men alligevel føler jeg mig usikker og bange for om deres “venskab” ville kunne udvikle sig til noget mere.
Jeg ved ikke om det er lavt selvværd eller om jeg bare er meget meget jaloux anlagt eller om jeg har noget at være nervøs for.
Mit spørgsmål er i sidste ende, hvad jeg burde gøre i sådan en situation, for jeg kan jo ikke bestemme hvem han må snakke med?

(19 år)
Kære Pige på 18 år
Det kan være hårdt, når usikkerheden har krøbet sig ind i ens tanker. Og jalousi kan være en ret drænende følelse at gå rundt med. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Det giver mening
Du skriver, at din kæreste har skjult for dig, at han er begyndt at tale med en veninde, som han plejede at være tæt med. Det kan gøre ret nas at finde ud af, at der er noget ens kæreste har hold hemmeligt for en. Og næsten ligegyldigt hvad det er, så er det noget, som man kan blive ret ked af. For det kan måske føles som et brud på den tillid, man ellers har til sin kæreste. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan føle dig såret og usikker.
Jalousifølelser
Jalousi er en følelse, som de fleste mennesker kender til. Og det er helt normalt, at blive ramt af jalousi en gang imellem. Mange oplever især at blive jaloux, når de er i et forhold. For tit er det sådan, at jalousien kan poppe op, når der er en person, som man holder rigtig meget af. Så vil man nemlig for det meste gerne være sikker på, at den person bliver ved med at være tæt på en. Og derfor er man måske også ekstra opmærksom på tegn, der kan tyde på, at personen er på vej væk, eller er mindre interesseret i en, end de plejer – også selvom, de måske slet ikke er det. Giver det mening?
Jalousi er altså en ret almindelig følelse. Og når ens kæreste begynder at tale med en pige, som han før har været meget tæt med, tænker jeg, at det er en naturlig reaktion, at jalousien kan dukke op. Men den skal helst ikke komme til at fylde alt for meget. For det kan blive ret tungt, og det kan også komme til at styre meget i ens forhold. Jeg synes nu, det lyder som om, at du allerede har gjort dig nogle fine tanker omkring den jalousi, du oplever. Du skriver for eksempel, at du ikke skal styre hvem din kæreste er venner med. Og det har du selvfølgelig helt ret i. For så er det nemlig, at jalousien kan komme til at tage overhånd.
Ting du kan kigge på
Når jeg læser de ting, du beskriver i dit brev, synes jeg ikke det lyder som om, at du er overdrevet jaloux anlagt. Hvis du alligevel gerne vil læse lidt mere om jalousi, og hvad man kan gøre, hvis jalousien fylder meget i tankerne, så kan du tage et kig på artiklen Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde.
Du skriver også det her med, om det kan have noget med dit selvværd og gøre. Det kan nogen gange godt hænge sammen med jalousi, men det behøves ikke at gøre det. Men hvis du godt kunne tænke dig, at få lidt tips og tricks til, hvordan man kan styrke sit selvværd, så kan du kigge på artiklen her. Måske er der et tip eller to, du kan bruge.
Snak med kæresten
Det lyder til, at du allerede har talt med din kæreste, om hvordan du har det. Det synes jeg lyder rigtig godt. For hvis der er noget der går og nager en, er det en god ide, at få det sagt højt. Ellers er det nemlig, at nogle tanker og følelser kan få lov til at ligge og ulme, og måske vokse sig endnu større. Derfor er det også vigtigt, at få sat ord på nogle af de tanker, man kan gå rundt med.
Du kan måske også prøve at tænke over, om der er noget, som kunne gøre det lettere for dig at være i, at din kæreste og hans veninde har kontakt igen. Kunne det være en hjælp for eksempel, at møde veninden? Eller kunne det hjælpe at tale om, hvad det er som gør, at du kan blive jaloux eller usikker? For selvom det måske kan være lidt af en kamel at sluge, at de snakker sammen igen. Så kan der måske være nogle ting, som du og din kæreste kan snakke om eller gøre, som kan lette de bekymringer eller usikkerheder, du går rundt med?
Snak med dine venner
Hvis man går rundt med nogle svære tanker og følelser, kan det hjælpe, at dele det med sine venner. Ens venner og veninder vil nemlig som regel rigtig gerne være der for en og tale, hvis man går igennem noget, som er lidt svært. Så har du mon en god ven eller veninde, som du kan tale med det her om?
Jeg tænker, at der måske er god chance for, at nogle af dem du kender, selv har prøvet at være jaloux eller usikre på et tidspunkt. Og så kan i måske tale lidt om det. Og selv hvis de ikke har prøvet det, så kan det også bare være rart, at få nogle af sine tanker ud af hovedet.
Headspace
Hvis du gerne vil tale med nogen udefra, må du også altid hive fat i Headspace. Headspace er et sted for unge, hvor man kan komme og få samtaler med de frivillige. De frivillige i Headspace er vant til at tale med unge, og intet problem er for stort eller småt. Derfor kan de også være gode at tale med, hvis man går rundt med nogle bekymringer eller svære tanker. Og derudover er det gratis. Så Headspace kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan godt sætte nogle mega trælse tanker i gang, hvis ens kæreste har holdt noget skjult for en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kommer til at kunne give lidt mere slip på den usikkerhed og jalousi, som du oplever for tiden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper