Hej
Jeg har gennem de sidste mange år haft et problem med jalousi. Gennem årene er problemet blevet mindre, idet jeg har snakket med min kæreste om det. Dog er det stadig en stor irritation for mig, idet det er rigtig svært for mig at min gode veninde, min kæreste og jeg er det samme sted – både hvis det kun er os tre, og hvis der også er andre. Når jeg befinder mig i en situation med dem begge, er jeg enormt bevidst om deres interageren med hinanden. Det at jeg ser dem smile og grine sammen, gør mig virkelig usikker på mig selv og får mig til ikke at føle mig god nok. Selvom jeg er en del af samtalen, føler jeg mig enormt udenfor og føler at det som jeg bidrager med ikke er godt nok – og får lyst til at komme væk derfra og afskærme mig fra andre mennesker. Samtidig ville jeg heller ikke have lyst til at forlade, da jeg heller ikke ville bryde mig om at de var alene sammen. Jeg ved at min kæreste er virkelig glad for mig, og at hun derfor ikke er en trussel ift. mit parforhold. Fornuften i mig ved, at der reelt ikke er et problem, samtidig med at mine følelser fortæller mig noget helt andet. Jeg ønsker virkelig at kunne være tilpas i disse situationer, og slippe for følelserne.

(18 år)
Kære Du
Det lyder som om, at jalousien stadig fylder en del i dine tanker. Det kan være rigtig frustrerende og drænende, når det er sådan. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Jalousien
Jalousi er en følelse, som de fleste oplever fra tid til anden. Og især i parforhold kan den godt dukke op. Det kan nemlig være et tegn på, at vi føler, at der er noget på spil, og at vi ikke vil miste den, vi holder af. Og selvom man måske godt ved, at ens kæreste ikke vil stikke afsted, med den første og den bedste pige han møder, så kan tankerne godt løbe af med en alligevel.
Tanken om at ens kæreste og ens gode veninde ville sammen, kan godt være ret svær og ubehagelig. Så når den tanke fylder hos dig, tænker jeg, at det giver god mening, at du kan blive utilpas i situationer, hvor I alle tre er sammen. Samtidig synes jeg også, at det lyder rigtig godt, at du ikke lader dig styre af jalousifølelsen. Og at du stadig er sammen med din veninde og kæreste samtidig. For det er rigtig vigtigt ikke at lade jalousien styre, hvad man kan og ikke kan – så mega godt gået! På den måde kan din kæreste og veninde også lære hinanden at kende. Og hvis man skal se det fra en anden vinkel, kan det måske også være ret nice, at ens kæreste og veninde, kommer godt ud af det med hinanden.
Arbejd med jalousien
Man er ikke herre over, hvad man tænker, men man kan godt arbejde på, at få svære tanker til at fylde mindre. På den måde kommer de ikke til at æder helt så meget af ens energi og overskud. Derfor tænker jeg, at du måske kan få noget ud af at kigge på artiklen 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde. Du kan også prøve at udfordre jalousi-tankerne med rådene fra artiklen Undersøg dine tanker som en detektiv.
Tal om det
Det lyder som om, at det har hjulpet dig, at tale med din kæreste om jalousien. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med andre om det? Det kan nemlig nogle gange være meget rart at gøre. For på den måde, går man ikke og brænder inde med tankerne alene.
Du kunne måske overveje, om det kunne være en ide at tale med din gode veninde, om dine tanker? Jeg forstår godt, hvis det kan virke lidt svært lige at gøre. Men måske det alligevel kunne være en ide at prøve det af? Andre muligheder kunne være at tale med en anden veninde, en af dine forældre, eller en helt tredje, som du føler dig tryg ved.
Headspace
Det kan også være, at du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om jalousien. Her er Headspace et rigtig godt sted. Hos Headspace kan man nemlig få samtaler, hos nogle af deres frivillige. De frivillige er vant til at tale med unge, og sommetider kan det være meget fedt at snakke med nogen, som man ikke kender i forvejen. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være rigtig hårdt, når jalousien fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt. Jeg sender ihvertfald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper