Hej Mindhelper
Jeg er så bange for hvad folk synes om mig. Jeg har været hjemmegående i et par måneder, og skal til at søge arbejde. Men jeg kan ikke, for jeg tør det ikke, for jeg er bange for alt. Jeg har tre venner som bor et par timer væk fra mig, og de er mine bedste venner, men jeg kan ikke indrømme hvor jeg er i livet. De er studerende og har en fremtid, modsat af mig. Og jeg gør alt for at undgå at være sammen med dem, og generelt bare alle. Jeg kan ingen gang tage opvaskeren foran min mor, for jeg er bange for at jeg ikke tager den ordentligt. Jeg gemmer mig i min seng eller tager mig mine dyr, ik’ andet. Jeg har det meget værre end jeg kan indrømme. Mor siger at jeg skal snakke med en psyk igen (gamle psyk var i det private og ku’ ik gøre meget). Da jeg var 13, skulle jeg udredes for social angst, men jeg fik at vide, at jeg bare er usikker. Jeg ved ikke hvor lang jeg skal ned for at være angstfyldt eller deprimeret nok til at få hjælp igen, og så i det offentlige denne gang. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre mere, og føler mig totalt grædfærdig. Jeg ved at jeg i andres øjne ikke prøver nok eller giver ting et forsøg, men jeg kan bare ikke. Hvordan skaffer jeg mig en fremtid

(18 år)
Kære dig
Det lyder til, at der er rigtig meget som fylder på din tallerken lige nu.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Når man er forskellige steder
Det kan godt føles lidt stressende, hvis man ikke selv er startet på uddannelse, når ens venner er det.
Dine tre bedste venner er i gang med at studere. De arbejder sig gennem deres uddannelse og i sidste ende mod et bestemt job.
Du har gået derhjemme i et par måneder og skal nu til at søge job.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du har lidt svært ved at se dine venner lige nu. For det kan måske blive for hårdt, at høre om, hvad de render og laver på deres studie.
Det er helt normalt. Og heldigvis kan det godt blive bedre.
Hvad kan du gøre?
For selvom det hele måske virker lidt svært og uoverskueligt lige nu, så er der en masse ting du kan gøre for, at skaffe dig en fremtid.
For selvom det måske nogle gange kan være svært selv at se, så ligger fremtiden heldigvis stadig helt åbent for dig.
Derfor vil jeg også prøve nu, at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Bliv ved med at snakke med dine forældre
Først og fremmest, vil jeg starte med at rose dig for, at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det.
Det er rigtig vigtigt, at dem omkring dig ved, hvordan du har det, så de bedst muligt kan hjælpe dig.
For som du nok har opdaget, så kan ens forældre ikke læse ens tanker. Derfor er det også super vigtigt, at du siger det højt, når du ikke har det godt. For ellers så ved de det ikke.
Tag et smut forbi lægen
Du skriver, at du har det meget værre end du kan indrømme og din mor siger, at du skal snakke med en psyk igen.
Det synes jeg lyder som en god ide, men inden du gør det, vil jeg gerne råde dig til at tage et smut forbi din læge.
For selvom du blev udredt som 13-årig, så er der meget, der kan ændre sig på fem år.
Derfor tænker jeg også, at det er en god ide, at du får talt med en læge om, hvordan du har det. Læger ved nemlig rigtig meget om både kroppen og hovedet.
Derfor kan de være gode at snakke med, så de kan hjælpe dig med at få det bedre.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe snakken an med lægen, så kan du læse vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. Her står der en masse gode råd, som kan hjælpe dig med at få en god oplevelse hos lægen.
Du kan altid snakke med en studievejleder
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at man skal være i gang med en uddannelse for, at have en fremtid. Er det mon rigtig forstået?
Hvis det er, så er det vigtigt for mig at sige, at der findes rigtig mange forskellige uddannelser.
Der er professionsuddannelser, universitetsuddannelser, erhvervsuddannelser og mange flere.
De kan alle sammen hvert sit. Og jeg er sikker på, at der findes en, som er lige noget for dig, hvis du har lyst til at studere.
Hvis du synes det kunne være rart, at få noget hjælp til at undersøge de forskellige uddannelser nærmere, så kan jeg varmt anbefale dig Uddannelses Guidens eVejledning.
Her møder du nogle rigtig dygtige og søde rådgivere, som ved alt om uddannelser. Du kan ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en mail. Det er helt gratis og du behøves ikke at vide, hvad du gerne vil høre mere om.
Har du hørt om headspace?
Her til sidst, vil jeg gerne lige slå et slag for headspace.
Hvis du ikke kender dem, så er headspace et samtaletilbud, som tager udgangspunkt i dig og det, du gerne vil tale om.
Hos headspace er de vant til at snakke om det, som er svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man føler man ikke har en fremtid eller er bange for, hvad andre synes om en.
Dem du snakker eller skriver med, er super søde og rigtig dygtige.
Du kan finde et headspacecenter i de fleste større byer. Ellers kan du ringe til dem, skrive med dem eller sende dem en besked. Det er gratis og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan være rigtig hårdt og drænende, at føle man ikke har en fremtid. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper