Hej Mindhelper
Jeg har i ca. 2 måneder efterhånden, haft det helt elendigt. Det har været blevet lidt bedre, men nu er det bare blevet meget værre:(
Jeg har rigtig mange tanker, tankerne fylder så meget at jeg har vildt svært ved at sove og koncentrere mig i skolen:(
Mine tanker er bl.a. jeg er tyk, jeg burde tabe mig, jeg kan aldrig finde ud af noget osv.
Jeg har rigtig svært ved at skulle spise noget, på grund af alle mine tanker og spiser dermed næsten ingenting. Jeg får bare helt vildt meget kvalme bare ved tanken om at jeg skal spise noget og hvis jeg har spist noget får jeg det vildt dårligt med mig selv…
tankerne og det hele bliver bare værre og værre.
Og jeg svært ved at se meningen i at leve og begyndt at have lidt selvmordstanker:(
Jeg prøver at fortælle nogen om hvordan jeg har det, men det er bare mega svært for mig at åbne op:(

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Du har det hammer svært for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Kroppen har brug for brændstof
Det lyder som om, det er nogle rigtigt selvkritiske tanker, der fylder hos dig. Og at mange af tankerne specielt er rigtigt kritiske omkring, hvordan din krop ser ud. Det er super hårdt, når man har en masse tanker i hovedet, der siger til en, at ens krop ikke er okay og burde se ud på en anden måde, end den gør. Og hvis man bliver skældt ud af sine tanker og får det dårligt med sig selv, hver gang man har spist. Så kan det godt gøre, at man ikke har ret meget lyst til at spise, fordi man bliver ked af det og får det dårligt over al den skæld ud, som man får fra sine tanker.
Men det er rigtigt vigtigt, at man spiser alligevel, også selvom ens tanker skælder ud, når man gør det. For mad er kroppens brændstof. Man har brug for mad for at kunne fungere. Hvis ikke man får mad, så bliver man træt og trist og får svært ved at koncentrere sig, fordi kroppen ikke har energi nok til at kunne holde sig kørende. Samtidigt så kan man også ende med at få en spiseforstyrrelse, hvis man helt holder op med at spise. For jo mere man retter sig efter de her tanker, jo mere kommer de til at fylde, og jo sværere er det at få dem til at tie stille. Du kan læse mere om, hvad en spiseforstyrrelse er i den artikel, jeg har linket til.
Heldigvis så er det sådan, at selvom man kæmper med en masse svære tanker omkring sig selv og sin krop, så kan man godt få det godt igen med den rigtige hjælp. Derfor er det også super vigtigt, at du fortæller nogen, hvordan du har det. Det skriver jeg noget mere om i de næste afsnit.
Snak med nogen
Som jeg skrev i det sidste afsnit, så er det super vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For hvis man går alene med sine tanker, når man har det svært, så får de lov til at køre rundt og rundt oppe i ens hoved. Derfor kommer de også til at fylde mere og mere samtidigt med, at det bliver det sværere og sværere at se, hvordan det nogensinde skal blive bedre. Men hvis man snakker med nogen om det, så får man stoppet tankerne lidt op, fordi man bliver tvunget til at tænke dem færdig. Og man får nogle andre til at hjælpe sig, så man ikke skal finde ud af, hvordan man kan få det bedre alene.
I virkeligheden er det ikke så vigtigt, hvem du starter med at snakke med. Det skal bare være en voksen, som du er tryg ved. Det kunne for eksempel være dine forældre, hvis du har det godt med dem. For de fleste forældre vil gerne vide det, hvis man har det svært, så de kan hjælpe, fordi de holder af en og vil en det bedste. Men det kan også for eksempel være en sød lærer på din skole eller en helt tredje voksen, som du har et godt forhold til.
Skriv det i et brev
Det lyder som om, det er lidt svært for dig at få sat ord på, hvordan du har det, når du prøver at snakke med nogen. Derfor tænker jeg, at det måske kan hjælpe dig at skrive et brev om, hvordan du har det, som du kan give til den person, du gerne vil snakke med. Så kan de læse dit brev og snakke med dig om det bagefter. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere, fordi man så ikke skal sige så meget selv. Du kan også læse vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du har lyst. Der står nemlig en masse andre gode råd til, hvordan man kan få startet en samtale med sine forældre om noget, der er lidt svært for en at snakke om.
Du kan altid tage fat i Livslinien
Du skriver, at du har svært ved at se meningen med livet og, at du også er begyndt at få lidt selvmordstanker. Det er ikke unormalt at få det sådan, når man kæmper med en masse svære tanker. Så kan det nemlig nogle gange være svært at se, hvordan det nogensinde skal blive bedre. Men det er vigtigt, at du ved, at det kan blive bedre. Derfor er det også super vigtigt, at du får fortalt nogen så hurtigt som muligt, at du har selvmordstanker. For man skal ikke gå alene med det, hvis man har selvmordstanker.
Hvis dine selvmordstanker bliver for meget, så kan du også altid tage fat i Livslinien. Hos Livslinien sidder der nemlig en masse dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om dine selvmordstanker. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, som har selvmordstanker. Og du kan være helt anonym, hvis du helst vil det, så du kan trygt tage fat i Livslinien. Det skal du også endelig bare gøre, hvis du føler, du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Tag en tur til lægen
Jeg tænker, at det også kunne være en rigtigt god idé for dig at snakke med din læge. For når man har det sådan, at man ikke har ret meget lyst til at spise, og derfor ikke spiser så meget. Så kan man nemt komme til at mangle en masse ting, som ens krop faktisk har brug for, hvis den skal fungere. Derfor er det vigtigt at blive tjekket, så lægen kan holde øje med, at alt er, som det skal være. Samtidigt så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til at få det bedre henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at det lykkedes dig at få sat ord på alle de tanker, som du g
De bedste hilsner fra en Mindhelper