Hej
Jeg er en 18årig pige, jeg har her inde for de sidste 3 måneder haft det utrolig svært med min egen krop, dette har derved led sig til at jeg på en meget dårlig måde har gået meget ned i vægt. jeg spiser ikke særlig meget og nogle dag springer jeg min frokost over, jeg kaster stort set også alt min mad op igen fordi mine tanker siger jeg bliver tyk af det.
jeg er nået til det punkt hvor det er blevet svært at socialisere sig uden at tankerne stadig er der. Når jeg vælger at gå til fest kan jeg næsten ikke andet end at tænke på at Alkoholen gør mig tyk og må derfor flere gange i løbet af aften gå ud og kaste op.
jeg har ingen energi i skolen, og mine karakterer gået meget ned af, mine veninder siger at jeg har et underligt adfærd og er til tider meget sur.
jeg ved godt at det jeg er på vej ud i ikke er godt, men jeg kan ikke stoppe ligemeget hvor meget jeg gerne vil. jeg er bange for at tage al min vægt på og dette ønsker jeg ikke. Men jeg kan heller ikke blive ved med at gør hvad jeg har gang i nu.

(18 år)
Hej 18 årig
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du går igennem en rigtig svær periode lige nu. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når spisning og krop stjæler alt fokus
Du beskriver i dit brev, at det her med spisningen, vægten og tanker om kroppen er begyndt at fylde rigtigt meget i dit liv på det seneste. Det lyder mega svært at være dig lige nu. Og jeg kan sagtens forstå hvis du føler dig i vildrede over, hvad du skal gøre. For nogle gange kan vi mennesker sagtens se, at vi er på vej ned af en skidt rute. Men samtidigt overhovedet ikke se, hvordan søren vi skifter retning.
Derfor er det også så mega sejt, at du skriver herind. For selvom det er svært lige nu, så er der hjælp at hente, når man går igennem det, du gør lige nu. Og heldigvis får de fleste det godt igen.
De symptomer du beskriver – den faldende vægt, opkastningerne, det ændrede humør og de negative tanker om kroppen, er de samme symptomer, man kan se hos mennesker, som oplever spiseforstyrrelse. Du skal vide, at der er rigtigt mange danskere, som kæmper med spiseforstyrrelse. Og du er langt fra den eneste, som kender til de ting, du beskriver.
En spiseforstyrrelse er ikke noget man vælger, og noget, som de fleste af os kan risikere at blive ramt af. Jeg tænker, at det kunne være godt for dig, at læse vores artikel: Spiseforstyrrelse – det skal du vide. Der står nemlig rigtig meget god information om spiseforstyrrelse, som kan være rart at have med sig. Jeg tror du vil kunne genkende til flere af de ting, som står i artiklen. Udover det står der masser af gode råd og tips til, hvad man kan gøre, hvis man oplever tegn på spiseforstyrrelse.
Det er for stort til at klare alene
Jeg synes, du skriver noget rigtigt klogt, når du fortæller, at du har svært ved at stoppe, selvom du gerne vil. For det er nemlig et dilemma, som rigtigt mange kæmper med. Men det vigtigste jeg kan fortælle dig er, at du ikke behøver tage de skridt alene. Tværtimod tænker jeg, at det kunne være enormt godt for dig, hvis du fik noget støtte til at få styr på det her med spisningen. Og det er helt i orden, at have brug for en hjælpende hånd engang i mellem.
Hvor kan man få hjælp
Der kan være flere muligheder for at få hjælp, hvis man oplever symptomer på spiseforstyrrelse. Og det er fuldstændigt okay at række ud og søge støtte. Fordelen ved at få talt om det, som fylder er, at det kan være med til at gøre det hele meget mere overskueligt. Og det kan være rigtigt lettende, ikke at skulle stå helt alene med sine problemer. Herunder er lidt forslag til, hvordan og hvor du kan få støtte og hjælp
Snak med dine forældre
Jeg tænker, at hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, så kan det være et rigtigt godt sted at starte. De fleste forældre holder rigtigt meget af deres børn og vil gerne hjælpe. Jeg ved godt, at det kan være rigtigt svært at tage den samtale, og du kan finde hjælp i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står en række forskellige råd, og måske et, som du vil kunne bruge? Du kan også vise dem dette brev, hvis du er i tvivl om, hvordan du åbner samtalen.
Snak med dine veninder
Jeg tænker, at dine venner godt kan mærke, at du går gennem en svær periode lige nu. Jeg tænker, at de måske er bekymrede for dig, når de siger, at du ændrer humør og adfærd. Hvis du har mod på det, så vil jeg anbefale dig, at prøve at række ud til nogle af dine veninder og fortælle om, hvordan det går med dig. De fleste mennesker vil rigtigt gerne lytte og støtte. Og dine veninder vil kunne forstå, hvorfor du måske har opført dig lidt anderledes på det sidste.
Tag en tur til lægen
For når man ikke får spist nok, så kan det gå ret hårdt ud over kroppen. Derfor kunne være en rigtig god idé, hvis du tog en tur til lægen. Udover det, så kan lægen sørge for, at du får professionel hjælp, hvis I sammen kommer frem til, at det kunne være godt for dig. Lægen er helt vant til at tale om spiseforstyrrelse, og du kan tale med lægen fortroligt.
Tag fat i LMS
Hvis du har flere spørgsmål om spiseforstyrrelse. Eller bare har brug for at snakke med nogen, som ved mega meget om det, så vil jeg anbefale dig at tage fat i LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade. Det er helt anonymt og gratis og alle må kontakte dem. Udover det så er de super søde, og har både chatrådgivning, sms, telefon og personligt rådgivning.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så skal du vide, at jeg hepper mega meget på dig, og på du snart er ovenpå igen. Husk der er hjælp at hente. Kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper