Jeg er bange for, at jeg er ved at få et tilbagefald. Jeg har et lavt BMI, og jeg ved godt, det ikke er sundt. Hvad skal jeg gøre.
Hej
Jeg er en pige på 16 år. Jeg har en ide om at jeg er ved at få et tilbage fald… Jeg har en BMI på 18.00 og ved godt at det ikke er sundt jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg håber på at i kan give nogle gode råd

(Pige, 16 år)
Kæreste du
Det lyder virkeligt ikke særligt rart, at du tror, du er ved at få et tilbagefald. Så jeg er bare mega glad for, at du har valgt at skrive ind og dele dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du søger hjælp. Og det er første skridt på vej mod at få det bedre igen.
Det gør ondt indeni
Du skriver ikke direkte, hvad det er, du tror, du er ved at få et tilbagefald med. Men ud fra det du har skrevet, tænker jeg, at det er en spiseforstyrrelse? Er det rigtigt tænkt? Hvis du er ved at falde tilbage i en gammel spiseforstyrrelse, er det et tegn på, at du har det rigtigt svært. Og at det gør rigtigt ondt indeni. Så prøv at lad være med at være for hård ved dig selv over, at du føler, du er ved at få et tilbagefald. Tænk i stedet på, at det faktisk er mega sejt, at du har anerkendt, at du nok er ved at få et tilbagefald. Og at du faktisk har skrevet herind og bedt om hjælp. Det kan bestemt ikke have været nemt. Men jeg er så glad for, at du har gjort det.
Det er mega vigtigt, at du får fortalt nogen, at du tror, du er ved at få et tilbagefald i forhold til din spiseforstyrrelse. For spiseforstyrrelsen skal ikke have lov til at få ordentligt fat igen. Du har allerede kæmpet dig ud af den en gang. Det er mega sejt, og det må have været drønhårdt. Så du har virkeligt ikke fortjent at skulle kæmpe dig ud af den en gang til. Så det er mega vigtigt, at du får noget hjælp til at komme tilbage mod at få det bedre igen. Og man kan kun få hjælp, hvis man fortæller nogen, hvordan man går og har det. Du kan også prøve at læse vores artikel med gode råd til, hvad man selv kan gøre. Men det allervigtigste er, at du får snakket med nogen.
Snak med dine forældre
Som jeg lige har skrevet, er det drønvigtigt, at du får fortalt nogen, at du tror, du er ved at få et tilbagefald i forhold til din spiseforstyrrelse. Og det allervigtigste er, at du får snakket med dine forældre. Det er nemlig dem, der er tættest på dig, så det er dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig. Og så er det bare så mega vigtigt, at du har nogen, der er tæt på dig, som du kan støtte dig op af, mens det er svært. For du skal ikke gå rundt alene med, at du er bange for, at du er ved at falde tilbage i din spiseforstyrrelse. Det er alt for svært. Så det er kanon vigtigt, at du får fortalt det til dine forældre. Hvis du synes, det er lidt svært at skulle fortælle dem det, kan du prøve at skrive det til dem i et brev. Det gør det nemlig nogle gange lidt nemmere, at man har tid til at tænke over, hvordan man vil skrive det.
Tag fat i LMS
Jeg synes også, du skal prøve at tage fat i LMS. LMS er nemlig eksperter i blandt andet spiseforstyrrelser. Og det betyder, at de ved en hel masse om, hvordan man kan hjælpe mennesker, der kæmper med deres forhold til mad og vægt. De har rigtigt mange forskellige muligheder for, at man kan komme til at snakke med en af deres rådgivere. Så du kan vælge den mulighed, der passer dig bedst. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det, og deres rådgivere er super dygtige. Så jeg synes virkeligt, du skal tage fat i dem og høre, om ikke de kan hjælpe dig.
Snak med din læge
Det allersidste jeg vil skrive til dig er, at jeg synes, du skal snakke med dine læge. Din læge kan nemlig også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp henne. Så du kan få hjælp til at komme tilbage på vejen mod at få det bedre igen.
Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg bare sådan fingre for, at du får noget hjælp til at komme tilbage på vej mod at få det bedre igen. For der er så mange, der er blevet helt raske igen, selvom de har kæmpet med en spiseforstyrrelse. Og det kan du også godt blive.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper