Hej mindhelper.
Jeg er en pige på 13 som har et problem med spisning..
Jeg spiser konstant selvom jeg ikke er sulten, og kan seriøs ikke stoppe! Når jeg fx er ked af det over min krop, spiser jeg is eller bare mad som om intet er sket, og synes at det er begyndt at være rimelig irriterende nu.. jeg vil heller ikke vise min krop og går i sweatshirts konstant, så andre ikke kan se den fedt der fx går udover buksekanten. Ingen har sagt noget om min krop, men min ene veninde kigger lidt mærkeligt på mig når vi klæder om til idræt (hun kigger på min mave som om jeg er for tyk hvis du forstår).
Jeg har en tæt ven som har det samme problem som mig, men det ser nemt ud for hende at lade vær med at spise så meget, og så ville jeg vare have hjælp fra jer.
Hvordan stopper jeg med at spise?

(13 år)
Hej med dig
Det kan være rigtig ubehageligt at gå og føle, at man har et problem med spisning og er ked af ens krop. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Det er ikke noget, du skal gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du konstant spiser selvom du ikke har lyst og at du efterhånden synes, at det er begyndt at være rimelig irriterende. Samtidig skriver du også, at du ikke har lyst til at vise din krop og går i sweatshirts for at skjule den for andre. Det lyder til at være rigtig ubehageligt og enormt drænende, hvis det er tanker som du har gået med i lang tid. Derfor tænker jeg også det giver mening, at du synes det er svært og noget, som du gerne vil have hjælp til.
Kroppen har brug for mad
Hvis man går med en følelse af, at man spiser alt for meget, kan man godt få den tanke, at det ville hjælpe, hvis man bare ikke spiste noget. For hvis man har svært ved at styre det, når man først går i gang, hvorfor så ikke stoppe helt med at spise? Grunden til at man ikke skal stoppe med at spise er, at ens krop har brug for mad. Det mad vi spiser, er nemlig den energi og benzin, som kroppen bruger til at gøre alle de ting, som den skal gøre i løbet af dagen. Præcis ligesom en bil har brug for benzin til at køre, og hvis den ikke får noget benzin og løber tør, så går den i stå.
Vi er ofte vores egen værste kritiker
Når man går med en masse svære tanker om sig selv og er ked af det, kan det godt komme til at påvirke den måde, som man ser sig selv på. Lidt ligesom et par briller, som kan gøre, at man kun ser alle de negative ting ved sig selv. Ikke alle de gode og smukke ting, som fx hvor god en veninde man er, eller hvordan man altid kan få folk til at grine. Er det måske noget du kan genkende? Hvis det er noget du kan genkende, så skal du vide, at du er langt fra den eneste. Vi mennesker er nemlig ofte vores egen værste kritiker og står ofte parat til at se alle de fejl hos os, som andre ikke ser. Derfor er jeg også sikker på, at der er rigtig mange andre i din alder, som kan genkende følelsen af ikke at være glad for sin krop.
Derfor kan det også hjælpe, hvis man får skruet lidt ned for sin indre kritiker. Hvis du synes det lyder som noget for dig, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Dæmp din indre kritiker: Accepter dig selv!. I den finder du nogle gode råd til, at skrue ned for din indre kritiker og acceptere dig selv.
Snak med din veninde
Du skriver, at du har en tæt veninde, som har samme problem som dig. Men at det ser nemt ud for hende, ikke at spise så meget. Jeg kommer derfor til at tænke på, om du har snakket med din veninde om nogle af de tanker du går med? Nogle gange kan det være ekstra rart at snakke med nogen, som er i samme situation som en selv. På den måde ved man ligesom, at den anden ved, hvad man snakker om. Måske tænker hun det samme om dig og måske synes hun ikke altid, det er så nemt, som det ser ud. Lige meget hvad, tror jeg at hun kunne være god at snakke med. Hvis du ikke føler, at du kan tale med hende om det, så prøv at snak med nogle af dine andre veninder om det. Det kan være at de har nogle gode råd eller går med nogle af de samme tanker selv.
Snak med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om det er noget du har snakket med dine forældre om? Ellers tænker jeg nemlig, at det kunne være et rigtig godt sted at starte. For de fleste forældre vil rigtig have, at deres børn har det godt. Derfor vil de også rigtig gerne vide, hvis man ikke har det godt. Så kan de nemlig støtte en så godt de kan, og hjælpe med de ting som er svære. Og hvis det er noget som bliver ved i lang tid, kan det være en god ide at snakke med dine forældre om, måske at gå en tur forbi lægen. Mit største råd til dig er nemlig, at det ikke er noget du skal gå med alene. Det er et alt for stort ansvar, at stå med det hele alene. Derfor tænker jeg også, at hvis du ikke kan snakke med dine forældre om det, så prøv at tage fat i nogle andre. Det kan være en moster, en god venindes mor eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er en som du stoler på og er tryg ved.
Headspace
Hvis du har lyst til at snakke med nogle helt andre om det, kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace sidder der en masse dygtige og søde frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man er kritisk over for sin krop og har det svært med spisning. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Du kan enten fange dem online eller besøge dem fysisk. Der ligger Headspacecentre i de fleste storbyer.
Det kan være mega svært, når man er ked af sin krop, og samtidig har svært ved at stoppe med at spise. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper