Hey Mindhelper
Jeg glemmer tit at spise og det er ofte som om jeg ikke føler mig sulten. Så opdager jeg først om aftenen at jeg ikke har spist hele dagen.Jeg er begyndt at blive ret tynd og det har jeg ikke lyst til. Fejler jeg noget?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder som om, at du ikke får spist nok i øjeblikket. Og det er selvfølgelig ikke så godt, hvis du begynder at tabe dig meget, for det kan godt gå ud over ens sundhed på sigt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Er der en årsag?
Vi mennesker kan være ret forskellige, når det kommer til det med at føle sult. Nogle mennesker føler mere sult end andre, og derfor er der også mange, som kommer til at spise mere end de har brug for. Men der er også nogle, som glemmer at spise, fordi de ikke føler særligt meget sult. Og så bliver de lige pludseligt for tynde, hvilket ikke er så rart at opleve. Desværre kan jeg ikke fortælle dig, om du fejler noget bestemt. For det skal der være en professionel til at undersøge sammen med dig – typisk vil det være din læge.
Men jeg lægger mærke til, at du ikke skriver så meget om, om det altid har været sådan her med, at du glemmer at spise? Eller om det er noget nyt du oplever?
Hvis det altid har været sådan
Hvis du altid har oplevet det her med at glemme at spise, så er det måske bare sådan du er? Så er det en god idé lige at tage et smut til lægen og snakke med lægen om, hvad du oplever. Det skriver jeg mere om senere. Hvis du ikke oplever nogle fysiske ubehag, eller andet som gør, at du ikke får spist, så er det måske bare et spørgsmål om at få bygget lidt nye gode vaner op omkring spisningen.
Nye rutiner
En måde at huske sig selv på at spise er ved at have faste rutiner. Med det mener jeg, at du begynder at spise på nogle helt bestemte tidspunkter af dagen, så du ikke glemmer det. Det kan være kl. 08 til morgenmad, kl. 12 til frokost, kl. 15 eftermiddagssnack og så aftensmad, når det passer dig. På den måde får du ligesom lært kroppen, at på de her bestemte tidspunkter af dagen, er det spisetid. Det kan være svært i begyndelsen, og så kan det være en fordel eksempelvis at sætte en alarm på din telefon, som lige minder dig om, at nu er det tid til at spise igen. Du kan også sørge for altid at have lidt müslibarer eller andre ‘nemme’ ting ved hånden, som du kan spise, hvis du alligevel har glemt nogle af de store måltider.
Du er først begyndt at glemme maden for nyligt
Hvis du oplever, at det er en ny ting, at du glemmer at spise, så er det en god idé at prøve at finde ud af hvorfor? Nogle mennesker oplever nemlig, at de glemmer at spise, hvis der er for meget pres i hverdagen. Eller hvis der er sket noget svært i livet. Eller man er blevet forelsket eller noget helt 4., som fylder i ens hoved. Måske sker der noget i dit liv, som snupper hele dit fokus? Hvis der er det, så kan du overveje, om der skal gøres noget ved det, så der kommer ro på igen.
Snak med dine forældre
Du skriver, at du er 17 år gammel. Så måske bor du stadig hjemme? Hvis du gør det, så tænker jeg, det kunne være en rigtig god idé at få dine forældre til at hjælpe dig med at huske at spise. Eventuelt ved at spise morgenmad sammen, hvis det er muligt. Eller de kan måske sende dig en sms omkring frokost, indtil du har fået en ny vane op og køre?
Hvis der sker noget i dit liv, som fylder for dig, så kan det også være en rigtig god idé at få snakket med nogen om, hvordan du har det. For det kan være med til at give lidt ro i kroppen, og det kan være rigtigt rart at have et par ekstra øjne og nogle til at støtte sig, hvis du går gennem noget svært. Der tænker jeg igen, at dine forældre kunne være et rigtigt godt bud. Og ellers en anden person, som du er tryg ved at snakke med – fx. en god veninde, en sød moster eller din yndlingslærer. Så behøver du ikke gå alene med din oplevelse.
Tag en tur til lægen
Jeg tænker, at uanset hvad årsagen til den manglende spisning er, så vil det være en god idé for dig, at tage en tur til lægen og snakke med lægen om, hvad du oplever. Det tror jeg er det bedste råd, jeg kan give dig. For så kan lægen både snakke med dig, tjekke din vægt og se, om din krop stadig er på toppen og frisk. Hvis det er nødvendigt kan lægen også sørge for at sende dig i retning af noget hjælp, så du ikke bliver ved med at tabe dig. Eksempelvis en diætist. Det er helt normalt at have brug for en hjælpende hånd engang i mellem. Og du må altid tage til lægen, hvis du bliver i tvivl om noget, omkring din sundhed.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper