Hej
Jeg er en pige på 13 år. for tiden har jeg det lidt dårligt. Jeg føler mig for tyk og er virkelig bange for at det vil ende med en spiseforstyrrelse. Jeg har snakket med min mor virkelig mange gange om det. Det er bare som om at det aldrig hjælper 100 procent. Jeg vil gerne lære at se på mig selv og kunne sige at jeg er smuk som jeg er og at det hele bare er teenage tanker. Har du et godt råd til hvordan man gør det?
Hilsen – Mig

(13 år)
Kære DU
De tanker du beskriver, er der rigtigt mange unge kvinder, som kan nikke genkendende til. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Selvom piger og kvinder ikke altid taler så højt om det, så oplever næsten alle, at have det svært med deres krop i perioder. Jeg tror ikke, jeg kender nogle piger, som ikke har følt sig for tyk, tynd, høj, lav eller, hvad vi nu ellers kan slå os selv med i hovedet i perioder. Og det kan være rigtig hårdt, når den indre kritiker er på spil. Heldigvis kan man godt arbejde på at skrue ned for den indre kritiker og blive mere omsorgsfuld over for sig selv. Længere ned i brevet skriver jeg mere om, hvordan man kan gøre det.
Bliv ved med at snakke med din mor
Det er rigtigt godt, at du snakker med din mor om dine tanker. Det lyder til, at I to har et godt forhold og hun støtter dig. Selvom det måske ikke får tankerne til at gå helt væk, så er det stadig en god idé, at blive ved med at snakke med din mor om tankerne. Vi mennesker har rigtigt godt af ikke at gå alene med vores tanker, fordi det at tale om tankerne hjælper på, at tankerne ikke vokser sig større. Så forsøg at blive ved med at være åben om tankerne. Din mor har sikkert også selv prøvet at føle sig forkert og ved, hvor svært det kan være – især når man er teenager, hvor ens krop forandrer sig en del og ofte ret hurtigt.
Find et billede af dig selv som barn og hæng på dit spejl
Jeg kender til en del piger, som beskriver præcis det samme som dig, og som har fundet på en god teknik til at håndtere tankerne. De piger fortæller, at det har været rigtigt hjælpsomt, at finde et billede af sig selv fra de var små og hænge op på deres spejl. Når de svære tanker om udseendet rammer, så kigger de på deres barnebillede og husker sig selv på, at det her barn (som jo er dem selv) ikke fortjener at blive skældt ud. Og så prøver de at sige til sig selv og billedet: “du er god nok, præcis som du er.” For det kan være nemmere at sige det til ens barneselv end til ens teenage-sev. Du kan også prøve at finde en 2-3 ting frem ved din krop, som du er glad for. Måske du synes, at dit hår eller øjne er flotte. Eller du er glad for, at du har stærke ben, som kan løbe?
Slut fred med kroppen og udseendet
Du kan også prøve at læse vores artikel Slut fred med din krop og udseende. Der står nogle flere gode tips til, hvordan man stille og roligt kan lære at blive lidt bedre til at holde af sin krop. Men det kan tage tid og det er helt okay, hvis det ikke altid går lige nemt. Så prøver du bare igen næste dag.
Girltalk.dk
Noget af det første jeg tænkte på, da jeg læste dit brev var, at Girltalk måske lige var noget for dig. Girltalk er nemlig en hjemmeside, rådgivning og et fællesskab for piger, hvor man kan få hjælp til alt det der fylder, når man er en ung pige. Og måske det kunne være rart for dig at prøve at snakke med nogen, som er på samme alder som dig, om dine tanker? For jeg tror, at du vil opleve, at rigtigt mange piger kender til de ting, du beskriver. Og det kan være rigtigt rart at snakke med nogle, som forstår, hvordan man har det.
De er simpelthen så super søde hos Girltalk, og jeg kan varmt anbefale både deres rådgivning og forløb. De har også en podcast, som netop handler om Hvorfor vi er så utilfredse med vores kroppe. Så tjek Girltalk ud, det er et fedt tilbud.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og prøv at huske på, at vi alle sammen er lige præcis dem vi skal være!
De bedste hilsner fra en Mindhelper