Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år. Jeg har problemer med at jeg sulter mig selv. Jeg plejer at spise normalt men her på det seneste har jeg knap nok spist eller drukket noget. Det er ikke fordi at jeg er utilfreds med min krop, jeg kan bare ikke få mig selv til at spise noget. Det er lige meget om køleskabet er fuldt eller næsten tomt, jeg spiser ingenting. Jeg spiser ikke morgenmad heller ikke middagsmad. Jeg hverken spiser i skolen eller der hjemme. Jeg snacker heller ikke. Hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Kære Pige på 14 år
Det lyder til, at dine spisevaner har ændret sig meget på det sidste. Og at det er rigtig svært for dig, at få spist. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er mega vigtigt, ikke at gå med dem alene.
Der kan være mange grunde til, at man ikke vil spise
Du skriver at du ikke kan få dig selv til at spise noget, men at det ikke har noget at gøre med, at du ikke kan lide din krop.
Der kan være rigtig mange forskellige grunde til, at man kan synes, det er svært at spise. For nogen, kan det ikke at spise handle om, at det kan give en følelse af, at have kontrol. Hvis man f.eks har en hverdag, hvor man ofte føler sig usikker, eller der sker mange ting som føles som om de er ude af ens hænder, kan det at have kontrol over hvad man spiser, give en følelse af tryghed. For så er der ihvertfald det, som man kan bestemme over selv. For andre kan det ikke at spise handle om, at det kan føles fysisk ubehagelig at spise. Nogle kan opleve at få ondt i maven, eller bare blive utilpasse i kroppen, efter de har spist. Så at det i virkeligheden ikke handler om, at man gerne vil sulte sig selv, men at det simpelthen er ubehageligt at spise.
Du skriver, at lysten til at spise er forsvundet her på det seneste. Så jeg synes det lyder som om, at det er ret for nyligt, at du har oplevet at der er sket et skift i dine spisevaner. Kan du komme i tanke om noget, som måske har gjort, at du har mistet lysten til at spise?
Mad og drikke, er kroppens benzin
Det er super vigtigt at spise, selvom det er svært. Vi menneskers kroppe er nemlig bygget til, at skulle have mad og drikke. For ellers kan vi ikke fungere ordentligt. Og det kan både gå ud over vores krop og humør, når vi ikke får den næring vi har brug for. Du kan tænke på det lidt som en bil, som har brug for benzin for at kunne fungere. Hvis ikke man får tanket den når tanken bliver tom, kan den ikke køre.
Og hvis man stopper med at spise, kan det gå hen og blive en dårlig vane, hvor det bliver sværere og sværere, at få sig selv til at spise. For nogen kan det ikke at spise, udvikle sig til en spiseforstyrrelse. Hvis du gerne vil læse lidt mere om, hvad det vil sige at have en spiseforstyrrelse, kan du kigge på vores artikel Spiseforstyrrelse – det skal du vide.
Tal med en voksen
Når man oplever, at det er svært at få spise, er det rigtig vigtigt, at få fortalt nogen om det. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har fortalt en voksen i dit liv om, at du er begyndt ikke at spise noget? Ellers er mit bedste råd til dig, at få snakket med nogen om det. Det kan være dine foældre, en lærer på din skole, eller en helt tredje voksen, du føler dig tryg ved. Det er ikke så vigtigt lige præcis hvem det er, bare du ikke går med det alene.
De voksne kan være med til at støtte dig igennem det, der er svært. Og de kan også hjælpe dig med at finde ud af, om der måske er noge ekstra hjælp, du kunne have brug for, så du kan få lettere ved, at begynde at spise igen.
Mange unge der har svært ved at spise oplever, at det kan være lidt svært at få åbnet op omkring, at de ikke har lyst til at spise. Derfor vil jeg også lige give dig denne her artikel med på vejen. Den handler om, hvordan man kan tale med sine forældre om svære ting. Den kan også sagtens bruges, hvis der er en anden voksen man hellere vil tale med. Og mange unge der går og bøvler med at spise oplever, at det også kan være en stor lettelse at få fortalt, det de går igennem til nogle andre. For så skal man ikke gå og bære på det der er svært alene.
Tag et smut forbi lægen
Det er også en god ide, at tage et smut forbi lægen, når man oplever, at ens spisevaner ændre sig. Det er nemlig vigtigt at finde ud af, hvorfor det er blevet svært at spise, og hvad der kan gøres for, at det bliver lettere igen. Og din læge kan være med til at finde ud af, hvad der kan være på spil hos dig, og hvorfor du oplever, at det er blevet svært at spise. Hvis du synes det kan være lidt svært at tage til lægen, kan du prøve at kigge på denne her artikel. Den handler om, alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. Det kan være der er en ting eller to i den, som kunne være rart for dig at læse.
Tag fat i LMS
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Hos LMS arbejder der en masse dygtige frivillige, som ved en helt masse om spiseforstyrrelser og om det, at have det svært med at spise. De er vant til at tale med alle mulige forskellige mennesker, og ved godt at det kan være nogle svære ting at skulle tale om. LMS kan både kontaktes på telefon og chat, så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det er hammer svært når man oplever, at lysten til at spise forsvinder. Derfor håber jeg også rigtig meget på, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du får talt med en voksen om, hvordan du går og har det, så du ikke behøves at gå med det der er svært alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper