Hej, brevkasse.
Jeg er pige på snart 17 år, og jeg har været I gennem et stort vægttab på 30-35 kg. Det har betydet en meget stor omvæltning i mit liv/hverdag.
Lige pt. Lider jeg ar meget kronisk hovedpine og har lidt af det i ca. 1,5 år. Det er ekstrem hårdt og kan snart ikke holde til det længere.
Jeg er i den situation at jeg er blevet lidt bange for at spise for meget, lige pt. Spiser jeg mellem 800-1200 kcal om dagen fordi jeg er bange for at spise mere, min vægt rykker sig ikke, det er derfor jeg frygter hvis jeg spiser mere vil mkn vægt rykke sig op i stedet for ned ad. Hver gang jeg kigger ned af mig selv bliver jeg rigtig ked af det. Føler mig meget mere tyk i forhold til alle andre unge min alder. Jeg er startet til psykolog og håber det kan gøre noget. Men det er så ekstrem hårdt og være I og kan snart ikke mere. Jeg har lyst til og hoppe på den vægt, hver evig eneste gang jeg har spist eller drukket noget fordi jeg frygter den er steget, og det gør mig utrolig ked af det.
Håber i kan hjælpe
Kh. F

(16 år)
Kære F
Det kan være rigtig hårdt, når ens vægt og udseende fylder meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For du skal ikke gå med tankerne alene.
En stor ændring
Du skriver, at du har tabt 30-35 kg. Det kan være en stor omvæltning, når man taber sig en masse kilo. For man skal måske både vænne sig til, at leve på en anden måde, og at man ser anderledes ud.
Samtidig kan det også være en svær overgang, når man når et punkt, hvor man ikke skal tabe sig mere. For hvis man er blevet vant til at se tallene på vægten gå ned, og har været glad for det. Så kan det måske føles lidt skræmmende pludselig faktisk at skulle holde den vægt man er på. Og nogle oplever også, at de kan blive bange for at miste kontrollen, hvis de skal stoppe med at tabe sig. Derfor er det også naturligt, at frygten for at tage på igen, kan dukke op.
Men det skal helst ikke være sådan, at den fylder alt for meget. For det kan være mega drænende, hvis man hele tiden har brug for at hoppe på vægten for at tjekke. Og nogle unge oplever også, at de begynder at blive mere ekstreme i de ting de gør, for at blive ved med at tabe sig. Derfor er det også rigtig godt, at du lægger mærke til, at det er begyndt at fylde meget, det med vægten. For det kan være et tegn på, at der er nogle ting, som kunne være gode at arbejde med. Og heldigvis kan man sagtens arbejde med frygten for at tage på, og få det bedre med sin krop og udseende.
At slutte fred med kroppen
Mange unge bekymrer sig om, hvordan de ser ud. Og mange unge er også rigtig kritiske, når det kommer til dem selv. For det er ofte meget let at se alt det, man ikke kan lide ved sig selv, og alt det som man godt kan lide ved de andre.
Men vi mennesker er alle sammen vildt forskellige – og det er helt okay. Derfor er det også en god ide at give tankerne et kritisk tjek. For man skal ikke tro på alt, hvad man tænker! Og tit er vi vores egne hårdeste kritikere. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i artiklen om, at slutte fred med sin krop, som kan hjælpe dig?
Snak med psykologen
Jeg tænker, at noget af det bedste, du kan gøre er at fortælle din psykolog om, hvordan du har det. For så kan psykologen bedre hjælpe dig. Og så kan i måske også få arbejdet lidt med nogle af alle tankerne omkring vægten. For når man har været vant til at fokusere meget på at tabe sig. Så har man sommetider også brug for noget hjælp til, hvordan man kan begynde at give slip på tankerne igen.
Tal med en voksen
Det er også en god ide, at fortælle det til en voksen, når man kæmper med nogle svære ting. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du taler med dine forældre, en lærer, eller en helt tredje om, hvordan du har det for tiden?
Ellers vil jeg nemlig råde dig til at gøre det. For det kan være ret rart og lettende at dele nogle af de tanker, man bøvler med. Og så kan de voksne også lettere støtte en, når tankerne dukker op, og man har det svært.
Du kan læse gode råd til at tage snakken i Guiden til at tale med forældre om svære ting. rådene kan også sagtens bruges til andre voksne.
Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen udefra, så kan jeg varmt anbefale dig Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade. Her arbejder der nemlig nogle super søde voksne, som man kan ringe eller skrive sammen med. De ved en masse om, hvad det vil sige at kæmpe med selvkritiske tanker. Derfor er de også gode at tale med, når ens vægt og udseende fylder meget.
Lægen
Til sidst vil jeg også råde dig til at tage et smut forbi din læge, hvis du ikke allerede har været der. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungere, både uden på og indeni. Derfor er lægen også god at snakke med, når man tit har hovedpine. Og jeg tænker også det ville være fint at få snakket om, hvor meget tankerne om vægten fylder, og at du for tiden kun spiser 800-1200 kalorier.
Det er hårdt når frygten for at tage på fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du har kunne bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper