Hej Mindhelper
Jeg er pårørende til en, som jeg er bange for er ved at udvikle anoreksi lignende symptomer
Det drejer sig om min kæreste, der har fortalt mig, hvordan hun har det med sin krop og hvilke tiltag hun har tænkt sig at tage for, at hun ”kan holde ud at se på sig selv”. Disse tiltag inkluderer stærk reduktion af næring ned til næsten ingenting samt intensiv træning.
Hendes mentale helbred er i forvejen belastet af PTSD fra seksuelt misbrug samt depression.
Jeg vil gerne være der for hende på bedst mulig måde ud af dette. Er der noget jeg som pårørende kan gøre?
Venlig hilsen
En bekymret kæreste

(Pige, 18 år)
Kære Den bekymredede kæreste
Det er mega hårdt, når man går rundt og er bekymret for nogen, som man holder af. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Tag fat i LMS
Det lyder som om, du er et rigtigt omsorgsfuldt menneske, der virkeligt gerne vil passe godt på din kæreste. Det gør mig rigtigt varm om hjertet på din kærestes vegne. For når man har det rigtigt svært, så er det bare så vigtigt, at der er nogle søde og omsorgsfulde mennesker omkring en, som gerne vil hjælpe. Og jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din kæreste. For det lyder som om, hun i forvejen er rigtigt belastet af en masse andre ting. Og nu begynder hun så at snakke om at skære rigtigt meget i sin mad og begynde at træne meget, fordi hun gerne vil få det bedre med sig selv. Det tror jeg, er noget, der ville gøre de fleste rigtigt bekymrede. For det er ikke en særligt sund eller god måde at få det bedre med sig selv på.
Mit bedste råd til dig er faktisk at prøve at tage fat i LMS. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, og de er blandt andet eksperter i spiseforstyrrelser. LMS har en rådgivning, som man kan tage fat i, hvor der sidder nogle rigtigt dygtige frivillige rådgivere klar til at hjælpe. Og man er også velkommen til at tage fat i deres rådgivning, hvis man er pårørende til en, som måske har en spiseforstyrelse. De frivillige har snakket med rigtigt mange pårørende, så de har en rigtigt god idé om, hvad man kan gøre som pårørende for at hjælpe. Der er rigtigt mange muligheder for at komme i kontakt med rådgiverne hos LMS, så du kan vælge den mulighed, du er mest tryg ved. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Fortæl hende om din bekymring
Noget andet du kan gøre er at fortælle din kæreste stille og roligt, at det gør dig rigtigt bekymret, når du høre hende snakke om de ting, hun har tænkt sig at gøre for at kunne holde sig selv ud. Når du snakker med hende, så tænker jeg, at det er vigtigt, at du holder dig på din egen banehalvdel. Det vil sige, at du holder dig til at fortælle din kæreste, hvad du tænker og føler. Det er nemlig den bedste måde at undgå, at du ved et uheld får sagt noget, som din kæreste måske kan føle som et angreb. Det kunne for eksempel lyde sådan her: “når du fortæller mig om, hvad du har tænkt dig at gøre for at kunne holde dig selv ud, så bliver jeg rigtigt bekymret for dig. For jeg holder af dig, og jeg synes, det lyder rigtigt farligt at spise meget lidt og at motionere vildt meget.” Hvis du får fortalt hende om din bekymring, så kan I måske få snakket sammen om, om der måske er en bedre måde, hun kan lære at holde af sig selv på.
Pas på dig selv også
Når alt kommer til alt, så er den bedste hjælp, du kan give din kæreste at lytte til hende. Og vise hende, at du elsker hende uanset, hvordan hun ser ud. For i sidste ende er det ikke dit ansvar at hjælpe din kæreste med at få det godt og slutte fred med sig selv. Det er et arbejde, som din kæreste er nødt til at lave med sig selv sammen med en professionel. Jeg ved godt, at det er mega svært. For når nogen, man holder af, har det svært, så vil man bare så gerne hjælpe dem med at få det bedre. Og så kan det være svært at acceptere, at der kun er så meget, som man selv kan gøre.
Derfor er det også super vigtigt, at du passer på dig selv samtidigt med, at du passer på din kæreste. For det er rigtigt hårdt at være pårørende til en, der har det så svært. Så det er vigtigt, at man også giver selv selv plads til at synes, at det hele er rigtigt svært. Og den bedste måde du kan gøre det på, er ved at snakke med nogen om, hvordan det påvirker dig, at din kæreste har det så svært. Det kunne for eksempel være en rigtigt god ven eller dine forældre, du kunne snakke med. For jeg kan forestille mig, at det også må give dig en masse tanker og bekymringer, at din kæreste har det så svært. Og det er vigtigt, at du ikke går alene med dem.
Det er mega hårdt, når nogen man holder af, har det så svært, som din kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at din kæreste finder en måde at slutte fred med sig selv på, hvor hun ikke skal sulte sig selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper