Hej Mindhelper
Hvordan ved jeg at jeg selvskader? Fordi jeg piller i min hud ved mine negle, og er legit forvirret. Fordi jeg gør det ikke bevidst, tror jeg. Det er blevet til en dårlig vane lige siden har har skiftet skole for et par år siden, og nu kan jeg bare ikke lade vær.
Altså jeg piller/kradser så hårdt at jeg begynder at bløde.

(15 år)
Kære du
Det kan være svært at vide, om man selvskader eller ej, hvis man piller og kradser så hårdt, at man begynder at bløde.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet til os, så vi kan hjælpe dig med at finde ud af det.
Hvad er selvskade?
Når man selvskader, er det ofte et tegn på, at man har noget indre smerte, uro eller svære tanker.
Her skader man ikke sig selv for at blive dårlig, eller fordi man gerne vil dø. Man skader sig selv for at fjerne fokus fra det, som er svært indeni.
For i det korte øjeblik, hvor smerten kan mærkes i hele kroppen, får man en lille pause fra alt det som er svært.
Selvskade – en ond spiral
Problemet er bare, at når smerten fra selvskaden stopper, så vender alle de svære følelser tilbage. Og den her gang har de deres gode ven med: Skam.
Skammen over at man har selvskadet kan så føre til flere svære tanker. Og med flere svære tanker, vender lysten til at selvskade igen tilbage.
Kort sagt, så er selvskade en ond spiral at være fanget i.
Selvskader du?
Du skriver, at du piller i din hud ved neglene så hårdt, at du begynder at bløde. Og at du godt kunne tænke dig at vide, om det kan være en form for selvskade?
Til det spørgsmål, er mit helt korte svar: Nej, det tænker jeg ikke.
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at det du gør er helt normalt.
Der er rigtig mange som bider negle, piller huden af ved neglene eller bider det af. Det er helt normalt og ikke noget man skal bekymre sig om.
Hvad gør du så?
Ofte er det en dårlig vane, som kan være svært at stoppe med igen. Men ikke noget som er farligt.
Du skal også vide, at hvis man piller i huden ved sine negle, er det normalt at gøre det mere, når man føler sig presset.
Så hvis du oplever at du gør det mere i perioder med stress (for eksempel lige op til eksamen), så skal du ikke være bekymret.
Hvis du har en oplevelse af, at det er en dårlig vane og du gerne vil stoppe, så kan jeg varmt anbefale vores artikel: Dårlige vaner – sådan giver du dem et los bagi!.
Snak med nogen om det
Det bedste man kan gøre hvis man er forvirret eller er i tvivl om noget, er at tale med nogen man stoler på.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du taler med nogen om det?
Det kan være du har en god ven, en i din familie eller en god lærer.
Ofte kan det hjælpe at sige det højt til andre, både fordi man ofte selv forstår det man tænker og føler bedre, men også fordi andre kan fortælle hvad de tænker om det.
Det kan være dem omkring dig har nogle gode råd eller tanker til hvad du kan overveje, og at du på den måde kan blive klogere på, hvorfor du piller meget i dine negle.
Det kan være svært at vide, om man selvskader, hvis man piller ved huden omkring neglene, indtil det bløder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper