Hej Mindhelper
Hvordan taler jeg med min svigerdatter om hendes bulimi? Der er ingen hjælp fra hendes familie og hun benægter at ha et problem selvom det er meget tydeligt. Jeg holder meget af hende og vi har et tæt forhold som jeg meget nødig vil sætte overstyr. Håber på et råd til at “ få hul på bylden “ min søn vil ikke tale om det da hun så vil gå fra ham. Hvordan får jeg hende til at erkende sit problem? Jeg vil gerne forklare hende at vi (min familie) elsker hende, ikke dømmer hende men vil støtte og hjælpe hende så godt vi kan. Min svigerdatter er 30 år men håber i kan hjælpe alligevel. Venlig hilsen K

(20 år)
Kære K
Jeg har lige fjernet dit navn fra dit spørgsmål, da vi holder brevkasse anonym her på Mindhelper. Det håber jeg er okay.
Det er en svær situation
Du skriver, at din svigerdatter lider af bulimi, men at hun ikke anerkender, at hun har et problem. Og at du er i tvivl om, hvad du kan gøre. Det lyder som en rigtig svær situation at være i. Det kan nemlig være rigtig svært at vide, hvad man gør bedst i at gøre, når man er pårørende til en, der lider af en spiseforstyrrelse. For vi som mennesker har en naturlig trang til at hjælpe andre, når vi oplever, at de ikke har det godt.
For den der har spiseforstyrrelsen kan det dog være grænseoverskridende at skulle tale om. Og det er ikke altid at mennesker med bulimi ønske at få hjælp – selvom vi som pårørende ville ønske det. Men jeg synes, det lyder rigtigt godt, at I som familie elsker din svigerdatter og ikke dømmer hende. Det er nemlig rigtig vigtigt, at mennesker der lider af en spiseforstyrrelse, har et støttende netværk – og det lyder det som om i er.
Her kan du få vejledning
Vi her på Mindhelper ved mest om vores egen målgruppe, unge mellem 13-20 år. Derfor tænker jeg også, at der kan være nogle ting på spil hos din svigerdatter, som vi hos Mindhelper ikke har så meget forstand på. Derfor vil jeg gerne sende dig videre til nogen, som ved en helt masse om spiseforstyrrelser. Og som også er vant til at tale med – og rådgive, pårørende. Stedet jeg vil råde dig til at tage fat i hedder LMS. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, og kan både kontaktes på chat og telefon. De er super dygtige og har meget erfaring med spiseforstyrrelser. Og jeg tænker, at de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst kan gribe den nuværende situationen an. Du kan finde LMS på følgende link.
Et andet sted, der måske også kan være hjælpsomt at henvende sig, er PsykInfo. PsykInfo er et landsdækkende tilbud til mennesker der er direkte berørt, eller er pårørende, til mennesker med psykisk sygdom. Hos PsykInfo arbejder der fagprofessionele, som kan give støtte og vejledning til pårørende til f.eks mennesker med bulimi. Det er både muligt at kontakte PsykInfo på telefon og via mail. Så dem kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i. Du kan finde din regionale PsykInfo herunder.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du kan få glæde af nogle af tilbuddene til pårørende, så du kan få en bedre fornemmelse af, hvordan du bedst kan gribe den nuværende situation an med din svigerdatter.
De bedste hilsner fra en Mindhelper