Det gør virkelig ondt, at se min tætte ven have det på denne her måde. Jeg foreslår tit terapi, psykologhjælp eller at han bare snakker med sine forældre. Men for det meste trækker han bare på skuldrene og skifte emne.
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år der kæmper med en del her for tiden. Jeg skal snart møde en psykiater, og for hvad min psykolog siger kæmper jeg højst sandsynligt med omkring 4 diagnoser, men det er faktisk ikke hvad jeg vil bede om hjælp til. Jeg har nemlig en ven, der kæmper med depression og selvskade, og tit taler med mig om det. Han vil nogengange sende mig billeder af sin selvskade, og ringe til mig mens han stopper blødningen. Han fortalte mig også, at hvis ikke det var for mig havde han nok begået selvmord. Det er tydelige råb om hjælp, men han tager aldrig imod det. Det gør virkelig ondt at se min tætte ven have det på denne her måde, og jeg har gjordt alt hvad jeg kan for at hjælpe ham. Jeg foreslår tit terapi eller psykolog hjælp, eller at han bare snakker med sine forældre. Men han vil for det meste bare trække på skuldrene og skifte emne. Jeg er her virkelig for ham, jeg giver ham daglige kram, ringer og skriver til ham hver dag før jeg går i seng, spørge altid indtil hvordan han har det og hvordan jeg kan hjælpe. Jeg har gjordt alt hvad jeg kan, men jeg kan snart ikke holde til mere. Jeg kæmper som sagt med en del problemer selv, og jeg vil selvfølgelig gerne være der for ham, men det er rigtig svært når jeg ikke engang rigtig kan være der for mig selv. Jeg bruger rigtig meget af min energi på ham, hvilke jeg selvfølgelig ikke ville have et problem med, hvis ikke det gik ud over den mængde energi jeg skal bruge på mig selv. Jeg skriver for at høre, hvad i synes jeg kan gøre. Hvordan kan jeg hjælpe ham, uden selv at brænde sammen?
Mange tak på forhånd, og undskyld for stave/grammatik fejl

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det lyder som om, at din ven har det helt vildt svært og du virkeligt har prøvet at hjælpe ham. Derfor er jeg også bare super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker og bekymringer med os.
Det er ikke dit ansvar alene
Først og fremmest skal du vide, at jeg synes du er en mega sød, sej og omsorgsfuld pige og veninde. Du har klaret det så mega flot, og det skal du have kæmpe ros for. Men som du selv siger, så har du gjort alt, hvad du kunne for ham. Nu er det super vigtigt, at du passer på dig selv og lader nogle andre tage over.
Selvom man mega gerne vil hjælpe sine venner, så kan man ikke hjælpe nogle, som ikke selv vil hjælpes. De foreslag du har givet din ven, om at han kunne søge hjælp eller måske snakke med sine forældre, er nogle super gode råd. Du har helt ret. Men det virker ikke helt til, at han ved, hvad han lige skal gøre. Og derfor skifter han måske emne og prøver at undgå at snakke om det i stedet. Jeg tænker at det må være virkeligt hårdt for dig, at se ham have det så dårligt, når han heller ikke vil tage imod hjælp.
Men det er vigtigt at du forstår, at det ikke er dit ansvar, at han får det godt igen. Det er hans eget og nogle voksnes ansvar – eksempelvis hans forældres. Selvfølgeligt kan du være der for ham og støtte ham, når han har brug for det. Det er bare ikke dit ansvar, at din ven får det godt igen. Det er nemlig voksenansvar, som er alt for stort til, at du skal tage det på dig.
Snak med ham
Det lyder som om, du bruger rigtigt meget af din egen energi hver dag på at hjælpe ham. Det er mega tappert. Men det er også virkeligt vigtigt, at du lytter til den del af dig, der siger, at det er for meget nu. For din ven har det som sagt alt for svært til, at det er dit ansvar alene at hjælpe ham med at få det bedre. Og du skal også have energi til at passe på dig selv. Sådan så du også selv kan få det bedre. Det lyder nemlig også som om, du har en hel del at kæmpe med.
Så det bedste du kan gøre både for dig og din ven er at snakke med ham. Og fortælle ham bestemt, men kærligt, at du gerne vil være der for ham. Men at du ikke kan være den eneste, der ved, hvordan han har det. Fordi det er for hårdt for dig at være den eneste, der hjælper ham. Og han har brug for mere hjælp, end du kan give ham. En måde at sige det på kunne for eksempel være: “Jeg bliver rigtigt bekymret for dig, når jeg hører, hvor dårligt du har det. Og jeg vil rigtigt gerne være der for dig. Men du er nødt til at fortælle en voksen, hvordan du har det. Du har det nemlig for dårligt til, at jeg kan hjælpe dig alene. Det er alt for hårdt for dig.”
Kan I snakke med en voksen sammen?
Jeg kommer til at tænke på, om det mon var en mulighed for dig at snakke med din ven om, at du kan hjælpe ham med at fortælle en voksen, som han er tryg ved, hvordan han har det. Nogle gange kan det nemlig være rigtigt svært at skulle fortælle de voksne, at man har brug for hjælp. Og det kan måske være, det er derfor, at han ikke rigtigt tager imod de råd, du giver ham. Men det gør det tit meget nemmere at fortælle nogen, at man har det svært, hvis man har en god ven at støtte sig op af. Og som måske også kan hjælpe en lidt, hvis man lige pludseligt ikke rigtigt ved, hvad man skal sige. Så det kan være, at din ven er mere villig til at fortælle en voksen, hvordan han har det, hvis du er med ham?
Du kan også selv snakke med hans forældre
Hvis din ven nu bliver ved med ikke at ville tage imod dine råd om, at du synes, at han skal søge hjælp, så kan du også prøve selv at snakke med hans forældre. Jeg kan godt forstå, hvis du ikke rigtigt har lyst til det, fordi du er bange for, at din ven bliver sur på dig. Og det er der selvfølgeligt også en risiko for, at han gør. Men det ville jo være noget, du gjorde i bedste mening. Fordi du simpelthen bare holder så meget af ham og bare så gerne vil have, at han får noget hjælp til at få det bedre. Det kan godt være, at han ikke lige kan se det til at starte med. Men på den lange bane er det faktisk for det meste noget, folk bliver taknemmelige for, når de lige er faldet ned. Fordi de også godt selv kan se, at det jo ikke var noget, der blev gjort i ond mening.
Hvis du vælger at snakke med hans forældre selv, så tænker jeg, det er mega vigtigt, at du fortæller ham det, inden du gør det. Sådan så han ikke føler sig ført bag lyset, når han lige pludseligt kommer hjem og får at vide af sine forældre, at du har snakket med dem. Hvis du fortæller ham det inden, så giver du ham også muligheden for gøre det selv, enten alene eller sammen med dig. Du kunne for eksempel starte med at sige til ham, at han skal snakke med en voksen, han er tryg ved. Og hvis han så ikke vil det, eller hvis han skifter emne, så kan du sige: “jeg kan godt forstå, det er svært at skulle bede om hjælp. Men jeg er bekymret for dig, og jeg tror, at du har brug for hjælp for at få det bedre. Så hvis du ikke selv vil snakke med dine forældre, så er jeg nødt til at gøre det.”
Pas på dig selv
Det er også virkeligt vigtigt at huske, det også er helt okay at sige fra overfor din ven, hvis der er en dag, hvor du ikke har energi til at være der for ham. Det kan være mega svært, det ved jeg godt. Men det er helt okay at passe på sig selv. Og det er ikke meningen, at man skal slide sig selv ned for at hjælpe andre. For som du selv skriver, så er det mega svært at hjælpe en anden, hvis man ikke engang har energi til at hjælpe sig selv. Det kan man faktisk nærmest ikke. Og derfor er det helt okay at sige fra, hvis man har brug for en pause. Hvis du har lyst til det, kan du læse vores artikel om at blive bedre til at sætte grænser. Det kan være, der er noget i den, du kan bruge.
Snak med nogen om det
Det allersidste jeg vil sige til dig er, at jeg også synes, at du skal snakke med nogen om alle de tanker og bekymringer, det giver dig at se din ven have det så dårligt. Det er nemlig mega vigtigt, at du ikke går med dem alene. For jeg forestiller mig, at det er nogle mega svære og tunge tanker nogle gange. Og dem skal du ikke gå alene med. Så kan de nemlig bygge sig op inde i dig og komme til at tage mere og mere af din energi også. Du kan for eksempel snakke med dine forældre. Men hvis der er en anden voksen, du er mere tryg ved at snakke med, kan du også gøre det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig svar på dit spørgsmål. Og så ønsker jeg både dig og din ven alt det bedste fremover. I fortjener begge to virkeligt at få det godt igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper