Hej Mindhelper
Jeg vil gerne have en spiseforstyrrelse (anoreksi)
(Lige nu er jeg normalevægtig)
Forså bliver jeg tynd og når jeg så kommer ud af min spiseforstyrrelse, så forbliver jeg alligevel tynd. Jeg har set folk der har haft en spiseforstyrrelse og de er gode igen, men er ogs stadig tynde, jeg synes det er elegant at være tynd, man kan se alle de naturlige ting på ens krop.
Men det lidt svært, for jeg er begyndt at skære ned på mad, og prøver og være mere aktiv. Så jeg ved ike hvad jeg skal gøre.
Hvordan for man spiseforstyrrelse?

(16 år)
Kære du
Det lyder til at du godt kunne tænke dig noget hjælp til, hvordan du taber dig og holder en slank figur.
Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Hvad er en spiseforstyrrelse?
Mange har måske hørt udtryk som spiseforstyrrelse, anoreksi, BED og bulimi. Men hvad vil det egentlig helt præcis sige, at have en spiseforstyrrelse?
Hvis du har en spiseforstyrrelse, så kommer det ofte til udtryk ved, at man har et usundt og unaturligt forhold til mad.
Det kan være at man spiser mere end kroppen kan rumme, kaster op hver gang man har spist eller slet ikke spiser overhovedet.
Fælles for de tre er, at man har det, der hedder et ‘tvangspræget forhold’ til mad, sin krop og sin vægt. Det vil sige, at man ikke selv kan bestemme, om man gerne vil spise mere, mindre eller stoppe med at brække sig efter måltider.
Hvordan er det, at have en spiseforstyrrelse?
For som selve ordet ‘spiseforstyrrelse’ lidt peger på, er det ikke noget som er særlig sjovt. Det er tværtimod noget, som forstyrrer en i ens hverdag.
Det kan skabe en masse problemer og udfordringer, da mange med spiseforstyrrelser ofte oplever, at deres hverdag bliver sværere.
Mange oplever helst at ville spise alene, og helt undergår sociale arrangementer. Alt sammen fordi, at tankerne om mad fylder så meget, at det kan være svært at få hverdagen til at fungere.
Udover det, kan spiseforstyrrelser også have en rigtig negativ effekt på ens krop. Mange med spiseforstyrrelser oplever træthed, svimmelhed, hovedpine og oplever, at det kan være svært at følge med i samtaler eller undervisningen.
Hvis du har lyst til at læse mere om, hvad forskellige spiseforstyrrelser gør ved din krop og humør, kan jeg varmt anbefale dig både at læse Psykiatri Fondens side om spiseforstyrrelser og deres side om anoreksi
Her finder du masse viden om spiseforstyrrelser og hvilken effekt det kan have på din hverdag.
Det er normalt at sætte mål for sit vægt og udseende
Du skriver, at du gerne vil have en spiseforstyrrelse, anoreksi, da du synes det er elegant at være tynd.
Det er helt normalt, at have et mål eller en idé om, hvordan man synes ens krop skal se ud. Nogle vil gerne være mere slanke, mere muskuløse, have lidt mere fedt på kroppen eller bare være et sted midt i mellem.
For mange, er det derfor også normalt at lægge deres diæt om og begynde at træne mere eller mindre, for at nå deres mål.
Skal du have en spiseforstyrrelse?
Selvom det kan være sundt og rart at arbejde sig mod et mål, er det ikke altid tilfældet hos folk med anoreksi. For hvis man har anoreksi, får man aldrig en oplevelse af, man når i mål med sin ønskede vægt eller udseende.
De fleste oplever derimod, at lige meget hvor meget de taber sig, så føler de ikke, at de er slanke nok. Og når man aldrig føler man er slank nok, kan man hurtigt ende med at blive så tynd, at det går hen og bliver livsfarligt.
For jo mindre du spiser og jo mere du taber dig, jo mindre energi har din krop til at gøre de ting, som gør at du er i live. Derfor er det ofte ret risikofyldt at have en spiseforstyrrelse og noget, som påvirker ens hverdag negativt.
De vil altid lytte hos Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade
Hvis du stadig er i tvivl om du skal prøve at få en spiseforstyrrelse eller ej, kan jeg varmt anbefale dig at ringe til Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.
Her sidder der en masse rigtig søde og dygtige rådgivere, som ved en masse om spiseforstyrrelser. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man overvejer at få en spiseforstyrrelse.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Man kan godt blive i tvivl om, det er en god ide at få en spiseforstyrrelse, når man synes det er elegant at være tynd. Derfor håber jeg også at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper