Jeg er lige gået igang med min behandling for spiseforstyrrelse og jeg gad godt vide, hvad der sker til sidst, når jeg er færdig? Og om jeg nogensinde kommer til at føle mig helt rask?
Hej brevkasse
Jeg har anoreksi og det har jeg haft i et stykke tid nu. Så derfor vil jeg gerne stille nogle spørgsmål til en der er erfaren.
Hvad gør samfundet egentlig for at hjælpe os der er ramt med anoreksi?
Jeg er lige gået igang med min behandling og jeg gad godt vide hvad der sker til sidst når jeg er færdig, og om jeg nogensinde kommer til at føle mig helt rask?
V.H M**** 😉

(Pige, 15 år)
Kære M****
Sikke et super godt og relevant spørgsmål, du stiller. Jeg kan sagtens forstå, hvis du går rundt med en hel masse tanker om, hvad der mon skal ske fremadrettet, når du lige har påbegyndt behandling mod spiseforstyrrelse.
Du spørger, hvad der sker, når man har afsluttet sin behandling? For at svare kort på dit spørgsmål, så er det super forskelligt fra person til person. Forhåbentligt er man blevet så rask, at man slet ikke behøver mere hjælp efterfølgende. Men det kommer an på, hvem man er, hvordan man har det og hvilken kommune man bor i. Det der typisk sker er, at man aftaler med sit behandlingsted, hvad der er en god løsning for en. Nogle steder har mentorordninger eller man kan få en henvisning til en psykolog, som så kan støtte en efter ens behandling er afsluttet. Du kan jo prøve at snakke med dem, som hjælper dig med din behandling lige nu og høre dem ad, hvad der typisk sker, når man er færdig hos dem.
Du spørger også, om du nogensinde kommer til at føle dig helt rask. Det kan jeg desværre ikke svare på, men jeg kan fortælle dig, at der er rigtigt mange, som kommer til at føle sig helt raske, når de er færdige med deres behandling mod spiseforstyrrelse. Så det kan sagtens lade sig gøre. For nogle går der kort tid og for andre kan der gå lang tid, hvor spiseforstyrrelsen stadig ligger lidt i baghovedet på dem. Der er også nogle, som altid kommer til at mærke spiseforstyrrelsen, men som lærer at leve uden at handle på spiseforstyrrelsen. Jeg ved ikke, hvordan det kommer til at være for dig, men forhåbentligt, så slipper du helt af med spiseforstyrrelsen. Jeg hepper i hvert fald super meget på dig. Det der med at være rask kan også være sådan en lidt svær størrelse – for hvornår er man rask? Nogle føler sig raske, når de ikke længere behøver behandling. Mens andre først føler sig raske, hvis de slet ikke mærker noget til spiseforstyrrelsen. Men selv hvis man aldrig kommer til at føle sig helt rask, så kan man stadig godt komme til at leve et super dejligt liv, uden spiseforstyrrelsen har overtaget over en. Og det er måske også godt nok? Hvad tænker du?
Omkring det med, hvad samfundet gør for dem, der oplever spiseforstyrrelse, så er det også lidt et svært spørgsmål. For det går igen an på, hvem man er og hvad man har brug for. Så jeg tror mit svar er lidt det samme, som det med hvad der sker, når man afslutter sin behandling.
LMS
Jeg kommer til at tænke på, om du kender til LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. LMS har en masse gode tilbud til mennesker, som oplever spiseforstyrrelse. Der kan man blandt andet få personlig rådgivning eller være med i gruppeforløb med andre, som også oplever spiseforstyrrelser. De har også mentorordninger. Man kan også skrive, chatte, ringe og sms’e med frivillige rådgivere fra LMS. De har også et stort forum på deres side, hvor man kan læse indlæg og svar fra andre med spiseforstyrrelser. Hvis du ikke allerede kender LMS’ hjemmeside, så synes jeg, du kan prøve at tjekke den ud.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at din behandling kommer til at gå super godt.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper