Jeg er lige blevet afsluttet i et forløb i psykiatrien. Og jeg fortæller alle, at jeg har styr på det. Men i virkeligheden er anoreksien ved at overtage igen.
Hej Brevkassen.
Jeg er en pige på 17 år, og jeg har anoreksi, generaliserer angst og selvskade problemer.. mit ocd nievau er også meget højerer end det bør være..
Situationen er således, at jeg har fået tilbagefald med anoreksien. Det køre bare ikke for mig, og anoreksien tager mere og mege over. Jeg bliver ved med at sige, at jeg har styr på det hele… men sandheden er, at det hele totalt sejler for mig.
Jeg blev afsluttet på OUH børneunge psyk for 1 1/2 måned siden, så jeg er ikke tilknyttet noget center/sygehus agtigt for spiseforstyrrelser længere. Jeg har en ungekonsulent fra kommunen, men hun ved intet om spiseforstyrrelser/anoreksi, men er god til angst.
Jeg føler aldrig jeg bliver rask. Jeg har været syg i 3 år…
Jeg er så træt så træt, og det hele virker håbløst. Jeg er så bange for at tage på, så jeg tænker på kalorier og motion konstant.. men jeg vil også så inderligt gerne være rask. Jeg hader bare min krop.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre mere. Jeg er så tæt på bare at give op, men det vil også bare være unfair overfor min familie!
Jeg er bange, for at jeg aldrig bliver rask. Jeg kan ikke leve mit liv sådan her.
Hjælp.
Venlig Hilsen Mig.

(Pige, 17 år)
Hej med dig
Sikke et forløb. Det er en ordentlig omgang du har været igennem, og jeg kan godt forstå, hvis du er helt vildt træt oven på det. Derfor synes jeg også det er super super flot, at du har haft overskud til at skrive herind og dele dine tanker.
Du reagerer helt normalt
Først synes jeg du skal vide, at det er helt normalt at opleve tilbagefald, når man har en spiseforstyrrelse. Spiseforstyrrelser kommer tit, fordi der er en masse følelser indeni, som gør rigtig ondt. Så bliver spiseforstyrrelsen en måde at flytte fokuset hen på noget andet, som man bedre kan styre – eksempelvis sin kost og motion. Det er der rigtig mange der kæmper med. Men man kan altså godt komme ud af spiseforstyrrelsen igen – det kræver bare nogle gange, at man lige får en hjælpende hånd med på vejen.
Når man så samtidigt har været i et længere behandlingsforløb, og bliver afsluttet, så sker der en masse ting i ens liv. Man skal prøve at få sin hverdag til fungere igen, og vænne sig til at stå mere på egne ben igen. Og det er bare MEGA hårdt. Derfor er det også helt normalt, at du oplever, at det hele sejler. Derfor er det heller ikke mærkeligt, at spiseforstyrrelsen så vender tilbage igen. Der sker en masse ting i dit liv, som er vildt svært at holde styr på. Så popper spiseforstyrrelsen op – lidt ligesom ukrudt, man ikke kan slippe af med i sin have. Spiseforstyrrelsen er en måde at genvinde kontrol over sig selv, når der sker for meget – også selvom man ikke har bedt om den “hjælp”. Så kan det hele godt virke håbløst, og som om spiseforstyrrelsen aldrig forsvinder. Men det kan den altså godt.
Derfor synes jeg også, det er super godt, at du holder fast i ønsket om at blive rask, for det er rigtigt vigtigt at have, når man så skal blive rask igen. Så prøv at holde godt fast i den tanke. Også selvom det er svært nogle gange. Men den er helt vildt god for dig, og kommer til at være en god hjælp fremadrettet. Du kan eventuelt prøve den her teknik, som er lidt skør, men faktisk kan være rigtig god. Hver morgen når du er vågnet, så kan du sige højt for dig selv: “Godmorgen til mig – jeg er så MEGA sej, og jeg skal sgu nok klare den”. Det virker helt fjollet, de første par gange man står der, og snakker med sig selv. Men så ligeså stille, så begynder kroppen også at tro på det. For du er da egentligt mega sej. Du har allerede klaret en hel del allerede. Og du skal også nok klare det her også!
Kalorier og motion fylder det hele
Du fortæller at kalorier og motion fylder det hele i øjeblikket. Spiseforstyrrelsen kan føles sådan en form for dæmon, der flytter ind i ens hus og så nægter at smutte igen. Til sidst har den indtaget hele huset, og fylder det hele. Men så er det med at finde en måde, at få skubbet den tilbage ud af hoveddøren. Jeg synes du skal prøve at læse denne artikel omkring 9 gode råd til dig, der kæmper med en spiseforstyrrelse. Der kan du blandt andet lære nogle tips til, hvordan man kan flytte fokus væk fra spiseforstyrrelsen og hen på noget andet. Måske det kan hjælpe lidt? Det er i hvert fald en måde, hvorpå man kan få spiseforstyrrelsen lidt på afstand.
Når vi lyver for andre (og os selv)
Du siger, at du fortæller andre, at du har styr på det hele. Men det går faktisk ikke så godt. Det er helt naturligt, at have lyst til at fortælle andre, at det går godt. Det er vi vant til at svare, når folk spørger os om, hvordan vi har det. Man vil måske heller ikke have, at de skal bekymre sig. Samtidigt kan det være vildt uoverskueligt at skulle fortælle dem, hvordan man i virkeligheden har det. Og det ville egentligt også være rart, hvis det bare var rigtigt, at man havde det godt. Men du hjælper hverken dig selv eller andre ved at lyve om, hvordan du har det. For du har brug for hjælp til at håndtere din spiseforstyrrelse. Og derfor er det vigtigt at du får åbnet op om den. For folk kan kun hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det. En anden bonus er. at når vi deler vores problemer med andre, så bliver de også lidt mindre – man kan sige, at man fortynder dem lidt. Derfor er mit bedste råd til dig faktisk at snakke med nogen om det.
Snak med dine forældre
Hvis du er tryg ved det, så kan du måske prøve at snakke med dine forældre, eller en anden voksen, om hvordan du har det. Dine forældre kender dig nok rigtigt godt, og de vil sikkert gerne hjælpe dig godt på vej med at komme ud af spiseforstyrrelsen. Det er rart at have nogen til at støtte sig i forløbet, og det kan gøre det hele lidt nemmere og mere overskueligt. Det er vigtigt, at du ikke går alene med alle de her tanker – for det er der ingen der kan klare i længden.
Tag kontakt til LMS
Jeg tænker, at LMS måske kunne være et rigtigt godt tilbud til dig. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Dem kan man kontakte, eksempelvis hvis man lider af anoreksi. De har både en telefonrådgivning, sms, chat, og man kan også få personlig rådgivning. De er eksperter i lige netop spiseforstyrrelser, og hvordan man håndterer dem. Deres frivillige rådgiver er vant til at tale med unge, der kæmper med spiseforstyrrelser og selvskade. Og du kan være helt anonym, hvis du synes det er rarest. Så dem kan du trygt tage fat i.
Tag fat i din læge
Det er en god idé, at du kontakter din læge, når du spiseforstyrrelsen fylder så meget. Lægen kan forklare dig om de tilbud, der er for at få hjælp, og kan henvise dig videre til den rette hjælp. Lægen er vant til at tale om alt ting, og du kan trygt kontakte ham/hende, så i sammen kan finde en god løsning.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Det er en vildt svær periode du er inde i, men jeg tror på, at du kommer til at komme godt ud på den anden side. Alt mulig held og lykke herfra.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper