Hej Brevkasse

Jeg er en 16 årig pige som lider meget af social angst. Jeg kan slet ikke socialisere mig udenfor skolen. Det skal også lige siges at jeg har meget svært ved at være i skole, fordi jeg heletiden møder nye og svære situationer i forhold til det sociale. Jeg har også svært ved at være sammen med minde forældre og min søster.

Grunden til at jeg skriver til jer, er at jeg har meget svært ved at snakke med nogle, om alle de her ting der foregår oppe i mit hovede. Det er andre ting end angst, fx depression, selvmordstanker, selvskade og lavt selvværd. Jeg går til behandling for min angst, det er kognitiv terapi. Hun er rigtig god at snakke med, men jeg føler stadigvæk ikke at jeg kan være helt ærlig over for hende, men hensyn til andre ting end angst. Jeg kan heller ikke snakke med hverken mine forældre eller min klasselære.

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre for at få snakket med nogen. For jeg ved at det heller ikke er godt, ikke at snakke med nogle. Jeg er bange for at snakke om svære ting, men er samtidig også bange for at det bliver så slemt at jeg kommer til at gøre noget slemt ved mig selv. Og jeg har ikke lyst til at det sker, og så at jeg ikke har fortalt noget til mine forældre.

Hvad skal jeg gøre?

Hilsen en pige som er bange…


Kære pige som er bange

Sikke en omgang. Jeg kan godt forstå, hvis det hele er lidt uoverskueligt i øjeblikket. Du har meget at kæmpe med. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.

Du reagerer normalt

Først og fremmest vil jeg gerne sige til dig, at du reagerer helt normalt. Når man har social angst, så er der mange dele af livet, som kan virke ekstremt overvældende. Man bliver overfyldt med indtryk og bekymringer konstant. Og derfor er det helt også normalt, at have svært ved at tale om det med andre – også fordi det at tale om det med nogen, kan være med til at give en angst. Du oplever måske, at din hjerne går i alarmberedskab, hver gang du snakker med nogen. Hvis man så samtidigt er sin egen værste kritiker, tænker mange hårde tanker om sig selv, hader opmærksomhed og er rigtig nervøs for, hvad andre tænker om en – jamen så er det jo ikke så mærkeligt, at man ikke har lyst til at snakke med nogen. Man kan godt have brug for noget, uden at have lyst til det. Derfor synes jeg også du skal have ros for, at du godt kan se fordelen i at snakke med nogen om det. For det er nemlig en rigtig god idé.

Du skriver også, at du oplever depression, selvmordstanker, selvskade og lavt selvværd. Det er nogle følelser og tanker, som det er ret normalt at opleve, hvis det gør rigtigt ondt indeni. Det kan føles fuldstændigt overvældende og hjerte-opslidende – og det kan dræne alt ens energi.

Men du skal vide følgende: Du er helt normal, og de ting du oplever, er du slet ikke alene om – det er der rigtigt mange danskere, der også oplever. Angst, depression, selvmordstanker, selvskade og lavt selvværd er ting man kan få hjælp til at komme af med, og man kan sagtens få det godt igen, selvom det ikke føles sådan lige nu.

Hvem du kan snakke med, og hvordan du kan snakke om dine tanker

Det lyder til i dit brev, at det du efterspørger ikke kun er hvem du kan snakke med, men også hvordan du kan få åbnet op for alle de her tanker.

Nogle gange er tanker bare tanker

Når jeg skriver at tanker bare er tanker, så er det fordi, at man ikke altid kan stole på ens tanker. Derfor kan det være en rigtig god idé, når man oplever en svær tanke eller følelse, at stoppe op og spørge sig selv: “hvad betyder den her tanke egentligt?” Det kan eksempelvis være, at du er meget bekymret for at lave fejl. Jamen, så kan det være en helt vild god idé, at sige til sig selv, “At alle jo laver fejl, og det er helt okay”. For tanker kan godt være usande, og derfor skal man ikke altid tro på, hvad de siger. Derfor kan det også være en god idé, at tænke over, hvad der stopper dig fra at snakke med familie, psykolog osv. om hvordan du har det. For hvis du finder ud af, at det bare er dumme tanker, som slet ikke er realistiske – jamen så kan det være, at det måske bliver mere overskueligt for dig.

Psykologen

Du nævner, at du er glad for din psykolog, men at du kun føler dig tryg ved at snakke om angsten med hende. Jeg tænker på, om der er en bestemt grund til, at du har det sådan? Psykologens er vant til at høre på alle forskellige slags problemer, og hun kan sagtens forstå, at der er mange ting, der fylder inde i dig og at det ikke kun er angst. Hun dømmer dig ikke for dine tanker, men vil gerne hjælpe dig godt på vej med, hvordan du kan håndtere dem. Hvis det er fordi, du ikke stoler på psykologen, så kan du tænke lidt over, hvorfor det er du har det sådan. Har hun givet dig nogen grund til, at du ikke kan stole på hende, eller er det bare en tilfældig tanke, som der måske ikke er så meget sandhed i. Hvis du beslutter dig for, at du gerne vil åbne dig op for psykologen, så har jeg skrevet en sætning, du kan bruge som inspiration.

Dine forældre

Det kan være rigtigt svært at åbne op overfor sine forældre. Det kan være fordi man er bange for at gøre dem kede af det, eller at de skal blive sure på en. Men de fleste forældre vil SÅ gerne vide, hvad der foregår inde i hovedet på deres børn. Jeg er næsten sikker på, at de elsker dig rigtigt rigtigt højt. Derfor gør man dem heller ikke en tjeneste ved at holde dem udenfor – tværtimod. Men det er super svært at åbne op, men du kan prøve at læse denne guide til at snakke om svære ting, måske der er nogle tips, der kan gøre dig mere tryg. Derudover synes jeg igen, du kan prøve at gøre dig lidt bevidst omkring, hvad det er der stopper dig, og om der er nogen god grund til det, eller om det bare er tanker. Jeg kommer igen lige med en sætning, du kan bruge som inspiration til at åbne samtalen.

Skriv det ned

Hvis du gerne vil fortælle dine forældre og/eller psykologen hvordan du har det, men simpelthen ikke kan få dig selv til at gøre det – så skriv det til dem. Det kan være en super god måde, at få sagt de ting, man gerne vil sige, uden at man behøver gøre det ansigt til ansigt. Så kan du skrive alle de ting ned, som du har brug for de ved, og give dem det som brev, mail eller noget helt tredje. På den måde er du også sikker på, at du får sagt alle de ting, du gerne vil sige.

Headspace

Hvis du synes det er for svært at skulle snakke med psykologen eller dine forældre omkring dine tanker, så er Headspace også en mulighed. Headspace er en ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om sine problemer med deres frivillige. Der ligger en Headspace i de fleste større byer.. Det er helt anonymt, og du kan være helt tryg ved at snakke med dem, de er super søde og dygtige. De er vant til at tale om alle slags problemer – både store og små. Det kan selvfølgelig være lidt skræmmende, at skulle dukke op i Headspace for første gang, men det kan være super rart, når først man er kommet igang. Du kan også starte med at skrive til deres chatrådgivning, hvis du synes det er rarest. I Headspace kan man komme i forløb også, hvor man så snakker med de samme frivillige over længere tid. Det kan være en rigtig god måde, at få støtte på, når man går igennem nogle hårde perioder.

LMS

Hvis du har brug for at snakke specifikt om selvskade, så kan du ringe, sms’e, chatte eller få personlig rådgivning hos LMS (landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade). De er rigtigt dygtige, og står altid klar til at hjælpe med rådgivning og lyttende ører. Det er anonymt, og du behøver derfor ikke fortælle, hvem du er.

Livslinien

Hvis du oplever selvmordstanker igen, så kan det være en rigtig god idé, at kontakte Livslinien. Ved Livslinien er de vant til at rådgive unge med selvmordstanker, og de er rigtigt gode til at håndtere de tanker og følelser, man kan opleve, når man har selvmordstanker. Man må altid kontakte dem – og hellere en gang for meget, end en gang for lidt. Det er helt anonymt, og de har både en telefon-, net- og chatrådgivning.

Angsttelefonen

Angstelefonen er styret af angstforeningens frivillige, som er uddannet i at tale om angst med unge. De er rigtigt gode til at rådgive om angst, og kan forstå, hvordan det er at leve med angst. Det er også helt anonymt, og man må ringe uanset om man oplever angst eller ej.

Det blev et rigtigt langt svar du fik tilbage her, og jeg håber virkeligt du kan bruge mine råd til noget. Jeg tror, at det vigtigste for dig er, at du får snakket med nogen,om, hvordan du har det – det er ikke helt lige så vigtigt, hvem det er. Jeg er håber på, at det kommer til at gå så godt med dig, og jeg krydser fingre for dig.

De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper

Var svaret nyttigt for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykolog
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Alle indlæg om Angst og stressAlle brevkasseindlæg